Gå till innehåll

Han köper in sig för 20BB, tur eller skicklighet?


slampen

Recommended Posts

Macroman

Jag har läst tråden och diskussionen för ett tag sen och finner den intressant.

 

Men, som jag ser det så bygger strategin på två antaganden.

 

1, du kan köpa in dig med väldigt lite på bordet, säg 10-30 mörk, alltså enbart online.

2, du möter motståndare som inte har en aning om vad du håller på med.

 

Så fort bordet är kompetent och tightar till sig blir det som bäst ett nollsummespel. Då har du egentligen bara två alternativ om du vill fortsätta spela och det är att antingen tighta till dig ännu mer(alltså typ 6-10 starthänder), varpå du blir ännu mer lättläst och får väldigt svårt att få betalt i relation till de mörkar du betalar. Eller så köper du potter och stjäl men då måste du helt plötsligt kunna spela. Och ska du börja växla tempo så är det inte längre bara en enkel hjärndöd strategi utan ett hederligt kompetent pokerspel.

 

Sen säger jag inte att det inte kommer att fungera eftersom det finns så mycket folk utan någon som helst koll, men jag ser inte dessa spelare som ett hot mot mitt no-limit spel utan tvärtom, som ytterligare en kassako att mjölka.

 

Mitt råd till er som har svårt att möta detta är att vara minst lika tight som honom om du sitter före. Om du har position säger det sig självt hur du ska spela.

 

Det funkar som sagt bäst online, men Ed Miller testade "systemet" på låglimit cashgame NL i Las Vegas. Taktiken blir ju dessutom mer uppenbar live...

 

Det visade sig att en rutinerad "rock" kommenterade hans spel och hävdade att han aldrig skulle få syn med sin tighta spelstil. 30 händer senare så synade han som lagt kommentaren en höjning på 5-10 bb med AJo. Eds AA höll...

 

Men det stämmer det du säger att om hela bordet tightar till så blir det nollsummespel. Då är det väl dags att byta bord för parasiten...

 

Jag tror att spelstilen funkar utmärkt online. Har dock aldrig själv provat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ernst har lirat i ungefär ett år nu.

Han +ar fortfarande idag kollade jag på honom

när han plussade $300 på ett $2-$4 bord.

 

Han har inte en tanke på pottodds och dyligt alls

för er som undrar.

 

Nej, det behövs ju inte om han använder "systemet". Kör han medvetet efter strategien jag beskrev ovan eller kör han bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär som ett system en polare snackade om. Det gällde sportsbetting och tanken var att ex. börja med 100:- och alltid spela på ett speciellt odds. Om han förlorar dubblar han bara insatsen och fortsätter så till han vinner. Om han däremot vinner första börjar han om från 100:-

 

När han väl vinner, vinner han alltså mer än han förlorat och kan således inte förlora om han inte gular.

 

Dock kan han bara på en serie vinna den insats som han började på. Om han börjar på 2kr, förlorar och satsar 4kr, förlorar och satsar 8kr och vinner så har han vunnit 2kr. Han har satsat 2+4+8 ur bankrullen, och han har nu 16kr. Den totala vinsten förblir minimiinsatsen oavsett hur många dubblingar som sker. Ganska snabbt hamnar han i en situation där han satsar 131072kr för att vinna 2kr, eller ännu värre...

 

För övrigt har Ernst flyt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...