Gå till innehåll

Världens bästa backgammonspelare


sankento

Recommended Posts

I takt med att det går bättre och bättre, stiger givetvis mitt beroende i samma fart. Är det något jag varit dålig på så är det att plugga backgammon, något som är ganska smart om man vill bli bättre kan tyckas :roll:

 

Nu har jag för första gången köpt lite material online. Det är en ny grej jag vill testa där en av världens just nu bästa Backgammonspelare (Stick Rice) håller i en group session där han går igenom olika delar varje gång. Jag kunde inte närvara på live-versionen av den men han säljer en inspelad variant av den som man kan kika på i efterhand som är ca 1.5h nu har jag dragit igång ett paypal konto och har äntligen fått tummen ur.... och köpt hans första lektion.

 

Lär väl få länken vilken sekund som helst och tydligen ska denna lektion som täcker en av alla olika delar av spelet (ja det finns en hel del) vara riktigt bra. Jag har läst lite på internet där några av deltagarna har kommenterat innehållet och det har varit övervägande "stående ovationer" så hoppas verkligen att det är så bra som folk sagt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 276
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Då det varit fotboll och träning hela dagen har det inte blivit så mycket spelande :-( Men blivit 2 matcher nu på kvällskvisten, båda mot en av de bästa spelarna på siten.

 

Jag hade turen på min sida och lyckades vinna båda matcherna och det var riktigt bra lir från båda sidor. Första matchen vann jag 7-3 och vi spelade på 2.1 och 3.6 (han 2.1) match nummer 2 vann jag med 7-1 och vi spelade på 1.8 och 1.6 (han 1.8) så jag spelade alltså på 3.6 och 1.6 vilket är riktigt riktigt bra, fick inga jättesvåra beslut egentligen så ska inte slå mig själv på bröstet för mycket, men fortfarande två riktigt fina matcher.

 

Blir nog inge mer lir ikväll är jag rädd men lyckades sänka mitt snitt (eftersom det bara är 6 matcher hittills ändras det ganska snabbt såklart) sänkte det till 3.49 vilket jag är väldigt nöjd med 8-):-D

 

Hoppas bara att de fina tärningarna och liret håller i sig!

Inte hört något om sista Nations Cup matchen ännu men jag lovar att hojta när jag vet mer.

 

Ps STORT GRATTIS till Aron som vann danska mästerkapet ikväll (förmodligen den tuffaste turneringen i världen?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är det Måndag vilket betyder att Stockholmsserien är tillbaka efter ett litet uppehåll. Känns som det var en halv evighet sen jag spelade i serien (3 veckor är en lång lång tid) och det känns väldigt bra att veta att det snart är dags att packa väskan och bege sig mot stan! :lol:

 

Jag har även beställt en backgammonbok som jag kommer kunna hämta ut under seriespelet ikväll (lycka). Annars vet jag fortfarande ingenting om vår sista Nations Cup match, dock så kan jag berätta att Italien leder med 2-0 över Tyskland så alla tummar hålls för tyskarna i de 2 sista matcherna!

 

Spelade även en match nu på morgonkvisten och rullet håller i sig (även om min motståndare gav bort matchen) tänkte bjuda på lite statistik för att visa hur otroligt bra jag springer för tillfället.

 

På siten där jag spelar kan man se sina 30 senaste matcher och för tillfället har jag 80% (24-6) segrar över mina 30 senaste (inte så konstigt att det går bra med andra ord) och jag har även lyckats med bedriften att vinna mina 12 senaste matcher :roll:

 

Fan vad det här spelet är kul när man har tärningarna på sin sida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var det äntligen dags för stockholmsserien igen. Vi kom dit för att försöka försvara/dryga ut vår serieledning efter mini uppehållet med lag cup förra Måndagen.

 

Som ni förstår av rubriken gick det ganska bra. Jag lyckades piska upp min motståndare ganska snabbt med 7-1 i första matchen och 2 av mina lagkompisar vann även dom i första rundan så vi gick upp till 3-1 när första "setten" var spelade.

 

I andra matchen fortsatte rullet och jag kunde till slut vinna med 7-4 och ta hem en 2-0a till laget. Det bästa med denna måndagen var att övriga laget också levererade 2st 2-0or så vi kunde lämna Grottan med en 6-2 seger 8-)

 

Riktigt skönt måste jag erkänna och vi inte bara försvarade utan drygade således ut vår serieledning som nu är uppe i 4a poäng och senaste 3 omgångarna har vi spelat 7-1 7-1 6-2 det är helt okej :lol: (Fan vad backgammon är roligt för tillfället)

 

Jag närmar mig också toppen av poängligan med en seger % på 80 för tillfället 10 spelade 8 vunna vilket jag givetvis är mer än nöjd med :-P

 

Jag filmade båda matcherna igår och ska strax sätta mig ner och börja lägga in dom i GNU för att se vad datorn säger om vårat spel! Till sist så köpte jag äntligen den där backgammon-boken jag pratat om att köpa i snart 2 år så blir att kräva ner sig i lite backgammon-teori när matchen är inlagd o klar.

 

Hoppas pokern går bra för alla er där ute!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev 16 matcher i rad innan jag "äntligen" lyckades med bedriften att förlora en match :cry: känns lite bittert att bryta en sån fin svit men det var ganska oundvikligt!

 

Spelat 2 matcher idag en i morse (som jag aldrig borde spelat) för jag va nyvaken o trött och spelade skit, dock lyckades jag vinna :roll: Sen senare ikväll så slog väl rättvisan till när jag vände på steken och spelade helt okej men blev totalt avklädd och förlorade med 1-7 mot en bra amerikan.

 

dagens resultat blir alltså 1-1 och med den usla matchen i morse så höjde jag mitt ganska fina snitt på 3.49 till 4.31 som kanske är lite mer rättvisande eftersom jag forfarande hittar riktigt dåliga matcher ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte varit någon bra backgammon dag idag inte. Spelat riktigt uselt har jag gjort och aldrig riktigt känt mig med i matchen. Så jäkla konstigt sånt där, vissa dagar funkar det verkligen inte och allt blir fel :cry:

 

Men är väl dom små sakerna jag måste lära mig att få bort om jag ska bli riktigt bra på det här spelet. Måste lära mig att skära ner på dom höga error-rates topparna. Nu precis förlorade jag en match mot en norrman där jag spelar på 3.7 OM jag inte gör totalfel på en kub i sista rundan som var riktigt dålig.

 

Mycket av det här spelet handlar ju om att kunna uppskatta sina vinstchanser i olika lägen. I slutet av matchen trodde jag att jag hade 25%-isch och baserade mitt beslut på det men när det i själva verket va så att jag bara hade 21%

 

Sånna små felbedömningar gör ganska stor skillnad ibland och nu, istället för att spela världsklass backgammon på 3.7 spelade jag mediokert på 5.1 vilket inte är något att hänga i granen direkt.

 

Spelat två matcher idag och blivit 1-1 där jag dock inte spelade bra i någon så jag höjde mitt snitt ytterligare några snäpp och ligger nu på 4.43% efter 9 spelade matcher. Jag ligger alltså fortfarande under mitt mål på 4.5% även om jag de senaste två dagarna spelat riktigt dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde lära mig någon gång, att inte fortsätta spela när jag har en dålig dag och spelar skit. Spelade en till match nu mot en bra dansk och det dåliga spelet fortsätter. Jag förlorade återigen, mycket rättvist :oops::cry: med 7-6 i en ganska spännande match.

 

Va nog skoj för dom som satt och kollade på men det hjälper ju inte mig speciellt mycket. Det blir garanterat sista matchen för dagen som då slutar 1-2 och mitt snitt nu över 10 matcher hoppade upp till 4.61 :-(

 

Blir att sätta mig och läsa lite mer i min nyköpta bok (nörd som man är)

Är sista veckan nu innan jag börjar jobba igen på Måndag och förmodligen inte kommer kunna ha lika mycket tid åt detta underbara spel, så det gäller ju enda att passa på!

 

(kanske blir några fler matcher ikväll då ändå) :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår sista och avgörande Nations Cup match i denna, den näst sista omgången, är nu bokad. Den kommer att spelas kl 23.30 på Söndag!

 

Som jag skrev tidigare är vi 3 länder på samma poäng, vi, Tyskland och Italien. senaste jag uppdaterade ledde Italien med 2-0 i deras match och alla tummar hölls för att tyskarna skulle kvittera till 2-2 (ett resultat som gjort att vi varit ensamma ledare inför sista rundan om vi vinner vår sista match) nu gick det ju inte riktigt så bra utan Italien gick och vann med 4-0 så om vi vinner på Söndag kommer det (om jag inte förstått det helt fel) bli en ren final mellan oss och Italien :lol:

 

Spännande spännande alltså!

Jag har även spelat och förlorat (nu har turen vänt) 3 matcher till men uppenbarligen lyckats hålla mig på mitt snitt eftersom jag fortfarande ligger på 4.61 ! Målet för dagen (förmodligen sista riktiga dagen jag kan ägna mig helt åt bg) är att spela 4-5 matcher och att minst 3 av dom ska vara under 3.0! Får se hur det går

 

Önskar mig själv lycka till! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lagkompis håller på att spela den 4e matchen mot Australien i detta nu.

2-2 står det och matchen spelas till 11! Vinner vi kommer det bli final mot Italien, förlorar han så kan vi fortfarande vinna hela konkarongen men det blir avsevärt mycket svårare (om det fortfarande går, inte helt säker)

 

Så håll tummarna köra pf-medlemmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev precis 9-2 och vi va ett ynka slag från att ha vunnit hela matchen. Tjejen som spelar för Australien är totalt värdelös verkligen, kan inte i min vildaste fantasi förstå hur dom kan vara pbesegrade så dåligt som dom spelat alla matcher mot oss, helt otroligt.

 

Som sagt bara 2 poäng kvar nu tills vi når en finalplats i Nations Cup och bara är 3 ynka segrar från att vinna hela turneringen sen :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är i final!!!!!!!!!!! Så jävla härligt. 32 Länder med massor av världs-spelare överallt 7 omgångar och Sverige är i final i Nations Cup, kan inte låta bli att vara lite stolt :roll:

 

Vet som sagt inte exakt hur det kommer ser ut men jag tror att vi spelar en ren final mot Italien som börjar på Måndag och sen 2 veckor fram :mrgreen:

 

Känns så jäkla ballt... sen minns ju ingen en 2a så vi måste självklart vinna också men ändå. Känns ganska bra i magen just nu 8-)

 

Skål!

 

ps man kan tydligen inte möta samma land två gånger och eftersom vi redan spelat mot Italien kommer det således inte bli en ren final vi mot dom utan vi möter något land vi hittills inte mött (förmodligen USA) och dom möter något land så ser det ut inför sista rundan. Det sköna med det är att om vi spelar 2-2 och dom förlorar så kan vi vinna ändå :-) ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är lottningen klar och vi kommer att spela mot Norge i den sista rundan. Italien å sin tur spelar mot Usa och förutsättningarna är typ glasklara.

 

Vi och Italien är de 2 länderna med högst poäng (vi delar förstaplatsen) En poäng bakom oss finns just Norge och Usa. Detta betyder att om vi vinner mot Norge och Italien spelar oavgjort eller förlorar mot USA då vinner vi hela rubbet :mrgreen: Vilket vore jäv** gött faktiskt!

 

Jag tror även att vi vinner om vi spelar oavgjort och USA vinner med 3-1 men nu börjar "glasklarheten" bli mindre glasklar så är inte helt 100 på förutsättningarna om vi spelar oavgjort men jag tror även att vi kan vinna vid 2-2 om Italien förlorar med 1-3 t.ex.

 

Vi har som ni kanske redan förstått 2 veckor på oss att boka matcherna och jag återkommer så fort jag vet när våra matcher blivit bokade!

 

Nu är det bara att hålla tummarna gott folk! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju som bekant Måndag igår och det innebär oftast att jag spelar backgammon inne i stan i Stockholmsserien. Vi ledde serien med 4 poäng inför omgången igår och hade en bra chans att utöka serieledningen då laget som låg två mötte ett av de bästa lagen i serien samtidigt som vi mötte ett lag på den nedre halvan.

 

Nu är det dock inte så att det är schack vi spelar och i det underbara spelet backgammon finns det aldrig någora självklarheter (det ska gudarna veta) Vi förlorade vår första match för säsongen :cry::evil: ned 3-5 något som givetvis aldrig känns speciellt skoj, även om jag själv lyckades vinna mina 2 matcher så väger det inte speciellt tungt en kväll då laget förlorar. :-(

 

Detta samtidigt som laget som låg 2a överraskande? vann sin match med hela 6-2 gjorde att dom givetvis knaprade in lite på försprånget. Vi leder nu serien 1 ynka poäng föra laget på 2a plats och vi har 4 pinnar ner till 3orna.

 

Men det är fortfarande en LÅÅNG väg kvar så mycket kan hända innan det är dags att summera säsongen.

 

Jag lyckades som sagt vinna mina matcher och ligger fortsatt högt upp i "skytteligan" som det så fint kallas (flest vunna matcher under årets gång) jag har skramlat ihop 10 segerar på 12 matcher och ligger 1 seger bakom de två ettorna som har 11 segrar på 14 respektive 16 matcher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ju gått ganska bra när jag satt upp mål för mig själv så tänkte passa på att sätta upp 2 nya mål nu för årets seriespel.

 

Jag ligger för närvarande på en blygsam 66e plats i Sverige med en ranking på 1576 (min högsta ranking hittills) men det är inte speciellt bra på något sätt.

 

Så mål nr 1 får bli att klättra 16 placeringar och ta mig upp till minst plats nr 50 på rankinglistan. (komma över 1600 i ranking) För att komma dit bör jag få ca 25 rankingpoäng till och det är liknande system som på siten där jag spelar. Jag får/förlorar ca 5 poäng per match i snitt - isch. Så vinner jag 5 raka matcher till så är det klart :lol:

 

Mål nr 2 får bli att försöka vinna skytteligan när året är slut med delmålet att komma som sämst top 5! 8-)

 

Hur svårt ska det va lixom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit tidigare spelar vi vår finalomgång mot Norge samtidigt som Italien möter USA. Vi och Italien har samma poäng inför sista rundan och så länge vi tar mer poäng än vad dom gör så kommer vi vinna hela turneringen! (isch)

 

Därför håller vi självklart tummarna för USA och det började bra. I morse någon gång vann jenkarna första matchen och leder således med 1-0 so far :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att vi hittills inte spelat en enda minut av finalomgången i Nations cup har vi fått bättre och bättre läge att spela hem hela turneringen :lol:

 

Igår natt blev det återigen seger för USA som nu leder med 2-0 över Italien :mrgreen: Detta betyder att vi bara behöver vinna mot Norge som egentligen inte har något att spela för så hoppas att de kan vara lite omotiverade :roll:

 

Så det är alltså helt klart, vinner vi vår match vinner vi HELA JÄV** turneringen och det vore faktiskt lite ballt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad lite tid man har att göra roliga saker när man arbetar som en vanlig dödlig, känns inte alls bra :-( Anledningen till att jag inte skrivit på ett tag är just därför, jag har börjat jobba?!?! :shock::roll:

 

Från att gå upp vid 11-12-snåret och i pricnip kunna ägna mig åt Backgammon fram till 17-18 när alla andra slutar sina jobb har det nu blivit så att jag måste gå upp när det står 05 på klockan.... TILT!

 

Känns sådär allmänt skit men jag gissar att man måste jobba lite ibland också :cry:

 

Passar på att ta tillfället i akt och ger er en snabb update på vad som har hänt. Vi är som ni säkert vet, inne i finalomgången av landslagsturneringen Nations Cup där vi har ett utmärkt slagläge i sista rundan då vi spelar mot ett Norge som inte har ett piss (annat än äran) att spela för. Vinner vi matchen så vinner vi hela turneringen, spelar vi 2-2 finns även då chansen att vi vinner men jag tror det ser mörkt ut då.

 

2 matcher är bokade och klara och dom kommer att spelas på Fredag 18 och 21 så då får ni gärna hålla tummarna. Jag kommer även spela min match någon gång i helgen, dock inte hunnit boka någon tid än.

 

Sen i Stockholmsserien var det dubbla toppmöten kan man säga. Vi låg inför Måndagen 1a i serien och mötte 2orna så blev en tidig seriefinal kan man säga. Jag har även haft bra rull själv så jag har legat väldigt högt upp i topplistan med bäst vinstprocent i hela serien (har dock spelat färre matcher än de 2 killarna som ligger en ynka vinst framför mig) och jag passade då även på att möte just han som leder hela alltet, är ju lika bra lixom :mrgreen:

Tyvärr blev det ingen bra Måndag utan vi förlorade matchen med 3-5 och tappade vår serieledning :-( Och i toppmötet om förstaplatsen på topplistan blev det delad pott. Va en ganska konstig match där jag hade bra rull och ledde med 5-2 (match till 7) i första matchen och var säkert 95% favorit att vinna första matchen men han kom tillbaka och vann med 7-6....

 

I Match 2 var det ombytta roller han ledde med 5-1 och jag fick kämpa mig upp till 6-6 för att mirakelvända sista rundan och spela hem en rättvist? seger till 1-1.

 

Ska sätta mig och lägga in matchen i datorn nu så återkommer lite senare med hur vi spelade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA och Italien har redan spelat klart sina 4 matcher och det blev vinst för jenkarna med 3-1. Detta innebör som sagt att vi vinner hela turneringen vid vinst och att vi kanske även kan vinna vid 2-2 (ingen som riktigt vet hur skiljeseten och allt sånt fungerar) :roll: Men första matchen spelas ikväll kl 22 och sen är det 2 nya matcher på Fredag, som jag skrev om tidigare och jag kommer att spela 20-21 på Lördag eller Söndag (förhoppningsvis har de andra i laget redan vunnit sina matcher då så att allt redan är klart) 8-)

 

Så nu är det bara att hålla tummarna gott folk!

 

Angående min topp-match mot killen som låg precis ovanför mig på topplistan (flest segrar och bäst vinstprocent i serien) har jag nu hunnit lägga in och analysera båda matcherna. Jag spelade helt okej 4.8 i första och 5.5 i andra (har spelat riktigt stabilt senaste 6 matcherna) tänker inte lägga ut hans score men jag spelade i alla fall bättre än honom båda matcherna så det var en orättvis(?) 1-1 match och jag hade alltså vunnit med 2-0 om det varit en perfekt värld :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi förlorade tyvärr den första matchen av finalrundan i Nations cup. Har inte speciellt mycket att säga om matchen, mil lagkamrat spelade bättre än norrmannen men hade inte turen på sin sida och norrbaggen rullade hem matchen med 11-7 :-(

 

Nu måste vi alltså vinna de övriga 3 matcherna (2 av dom spelas ikväll) och sen spelar jag min avgörande i helgen!

 

FAN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humöret är inte på topp nu direkt så blir kanske inte den mest muntra posten på länge :cry: Jag vann precis min match i Nations Cup med 11-0, tog blott 18 minuter och jag spelade skit och var totalt okoncentrerad och obrydd... segern gav mig absolut ingenting och som ni kanske förstår förlorade alla mina lagkamrater igår och vi låg redan under med 0-3 inför min betydelselösa match... :cry: Vi kanske kommer 2a nu istället för 3a eller ngt sånt men orka bry sig om det?

 

Vi hade power play och utmärkt läge att vinna hela turneringen men snubblade tyvärr på mållinjen, vilket känns totalt piss :cry::oops:

 

FAAAAAAAAAAAAAAN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...