Gisla Postad 18 Februari , 2011 Rapport Postad 18 Februari , 2011 Nött SnG en vecka och får väl säga att det går åt fel håll. Vann mer när jag började än nu. Förut tightade jag till hela vägen in i pengarna, jag spelade i princip bara KK,QQ,AK,AQ, samt ibland KQ, dessa händer 3-betas, resten fold. Detta gav mig ofta ett par pots som bar mig in i bubblan, fortsatte tight genom bubblan och tog mig in i pengar ungefär varannan gång, ofta shortstacked. Väl där lyckades jag väl ta mig till topp 2 ungefär varannan gång. Så man kan väl säga att jag var ITM 50% och av dessa var det mest 3e platser. 8 spel = 16usd 3,60 x 4 = 14,4usd Resultat -1,6usd Någon enstaka andraplats och vinst gjorde oftast att jag gick runt men för att gå profit var jag tvungen att hamna högre och efter att ha läst runt om equity osv så förstod jag att jag var för passiv på bubblan. Utdelning i equity kan motivera en lösare approach, ffa i position på bubblan. Problemet är väl att spelen ofta är så snorigt tighta på Full Tilt, ofta uppstår ett dödläge redan med 5 man kvar, jag försöker spela aggressivt men åker antingen ut eller hamnar shortstacked i bubblan. Hur tight/loose spelar ni när en 9-manna där alla spelar TAG nått 5-man? Det brukar handla om individer på 8-12 vpip samt nån enstaka 20-25. Så de flesta spelar väl samma händer som jag med nån enstaka som spelar mer 10,J,Q och/eller suited connectors. Det känns som att jag antingen måste cointossa mig vidare eller börja spela lägre kort? Har inte fått till SnG Wiz på min dator då jag kör mac, inte fått Net 3.5 att funka i crossover tyvärr, det skulle väl vara det ultimata. Några tips? Citera
Joeduck Postad 18 Februari , 2011 Rapport Postad 18 Februari , 2011 Är spelet tight så bluffa mer? Annat som kan vara bra är att ha koll på FI. Skadar inte att veta ifall de är vinnande eller hur fiskiga de är. Windowsprogram kan du få igång genom att köra ett virtualiseringsprogram och installera windows i en virtuell hårddisk som ligger som en fil i ditt nuvarande filsystem. Vet inte vad de heter till mac men det borde några enkla googlingar ta reda på. Bootcamp är det första jag kommer att tänka på men bara sett att det nämnts. Är väl inte så värt att ändra på spelstil efter så lite data men att bara spela qq+ / aq låter extremt tight. Citera
Gisla Postad 19 Februari , 2011 Författare Rapport Postad 19 Februari , 2011 Jo, jag känner till bootcamp, men det finns simplare virtualisering i form av Wine/Crossover, måste bara få frameworken att funka, ska titta på det. Att bluffa mer har du rätt i, kan löna sig. Dessutom måste jag sluta "investera" i mina händer och lägga mer när jag inte har nöten. Nåväl, rullen sinar och mitt spel är uselt, kliver ner och 4-tablar endollars där det fortfarande råder lekisnivå. Citera
Gisla Postad 19 Februari , 2011 Författare Rapport Postad 19 Februari , 2011 Tack för din feedback =) Citera
Gisla Postad 19 Februari , 2011 Författare Rapport Postad 19 Februari , 2011 Nu går jag faktiskt plus i längden. Tightade till mig ännu mer och fortsatte tight över bubblan. Tålamod, tålamod, tålamod. Nyckeln till bubblan har i de SnG jag spelat inatt varit ökad aggressivitet men fortsatt tight, enbart loose bets i sen position bakom tight spelare, fold mot re-raise, stealsen gynnade i längden. Mitt största misstag var nog att jag började spela dåliga kort och var bunden till att förlora en coin toss såsmåningom, låter jag en motståndare stå för dessa dåliga beslut och håller mig till fördelaktiga händer verkar de ge tillräcklig edge för utdelning. Citera
RunningAlone Postad 21 Februari , 2011 Rapport Postad 21 Februari , 2011 8 spel = 16usd 3,60 x 4 = 14,4usd Resultat -1,6usd Du får vänta med att dra några slutsatser med så få spelade sngs. Variansen spelar en stor roll. Typ 1000 st kan man väl ha som riktmärke. Citera
Gisla Postad 22 Februari , 2011 Författare Rapport Postad 22 Februari , 2011 Du har helt rätt, det är lätt att vinna när alla cointosses landar rätt, jag har mycket kvar att lära... Jag har spelat några hundra nu iaf, natten till igår hann jag med 49st på 8 timmar (4-8 bord simultant) jag går väl ganska jämnt ut men som sagt har jag mycket kvar att lära, de bord jag förlorar på har jag ibland tagit väldigt dåliga beslut. Och att spela så många bord leder till ett mekaniskt spel, fast jag spelar på nivåer där jag lätt kan utnyttja att andra spelar så. Dvs, ingen synar fortsättningssatsningar om de missar floppen, ser jag att de spelar 10% av händerna och synar min höjning pre-flop, 3,6,9 i olika färger landar på bordet och jag är först på att agera, jag förutsätter att de sitter på vadsomhelst mellan knekt och ess men vet att de inte synar en höjning i denna situation om de inte sitter på hålpar pre-flop. Jag höjer och får nästan allt fold från båda och vinner en pot på ca 400 marker utan någonting. Dessa situationer där jag lyckas vinna marker utan kort faller dock bort när jag spelar många kort då jag inte har möjlighet till att få någon direkt read, förutom siffrorna från poker co-pilot, och de är ju inte tillförlitliga förrän efter ganska många händer. Jag tycker iaf att det är väldigt roligt och man lär sig definitivt mycket av att spela massor av händer. Citera
Gisla Postad 22 Februari , 2011 Författare Rapport Postad 22 Februari , 2011 8 spel = 16usd3,60 x 4 = 14,4usd Resultat -1,6usd Du får vänta med att dra några slutsatser med så få spelade sngs. Variansen spelar en stor roll. Typ 1000 st kan man väl ha som riktmärke. Detta var dock inte de SnGs jag spelat utan ungefär hur 2 timmar SnG ser ut i snitt, jag har spelat kanske 600-700st. Citera
MJ Postad 22 Februari , 2011 Rapport Postad 22 Februari , 2011 Det som också påverkar ditt resultat väldigt negativt är att du betalar en väldigt hög procentuell rake (om det är 1.50+0.25). Vad är ditt totala resultat från dessa 600-700 games? Citera
Gisla Postad 22 Februari , 2011 Författare Rapport Postad 22 Februari , 2011 Det som också påverkar ditt resultat väldigt negativt är att du betalar en väldigt hög procentuell rake (om det är 1.50+0.25). Vad är ditt totala resultat från dessa 600-700 games? Jo, raken räknar jag alltid in. Jag har dock inte handhistorik över hela perioden så jag har inte hel koll men jag ligger över 20 dollars back så någon vinnande spelare är jag långt ifrån. Anser dock att jag skärpt till mig över de senaste kanske 200 och har ett bättre resultat sett över dem, men en förlorande spelare är jag definitivt, även om det är tråkigt att erkänna. Som bäst är jag väl duktig på skademinimering då alla dessa spel hade kostat väldigt mycket om jag inte vann en del av dem. Jag ska börja på ny rulle nästa månad och starta en dagbok där jag lägger upp alla resultat så får vi se. Citera
MJ Postad 22 Februari , 2011 Rapport Postad 22 Februari , 2011 Vad är det för nivå vi snackar om? Citera
Gisla Postad 22 Februari , 2011 Författare Rapport Postad 22 Februari , 2011 Väldigt låg, mest 2dollars. Är det något jag förstått så är det att inte spela högre än rullen tillåter, hur bra man än är så kan man inte förneka variansen, och jag ligger redan där i underkant med 10-15 inköp. Jag började på 1USD och 4 tablar jag där brukar jag hamna ITM väldigt ofta, folk verkar helt enkelt inte bry sig, enda skillnaden på 2 är att folk håller lite hårdare i sina marker och det är 2 spelare som dummar ut sig på tidiga all-in preflop istället för kanske 4 på endollars. Resterande spelare spelar dock tight, by the book, ofta vinner jag nog på att jag inte spelar händer som KJ, KQ, JT som ofta förlorar mot händer med ess och jag spelar sällan ess med låg kicker som ofta blir dominerade. När jag vinner gör jag oftast det på att jag helt enkelt är ännu lite tightare och ser till att höja när jag har mina spelbara händer för att försöka sålla bort dragen, jag får helt enkelt med mig händer med T-A när jag själv gränsar mig till QQ,KK,AA samt AK, detta fram till bubblan, där jag i princip spelar liknande händer men bettar hårdare. Jag foldar oftast pre-flop om floppen missar både högsta och kicker eller om någon visar trovärdig styrka när jag missar QQ eller KK med ess på bordet. Det kan vara så att jag spelar för tight dock, vilket gör mig beroende av hur ofta jag delas dessa hålkort och att floppen sitter. Ofta ger det utdelning, men jag måste kanske taktiskt spela lösare, speciellt ur position. Jag analyserar och tänker mycket, försöker bli duktig men jag hoppas att jag inte framstår som dryg med mina pläderingar, jag är trots allt här för att jag tror att jag har mycket av lära av de flesta användare här med mer erfarenhet än jag. Tackar ödmjukast för alla tips jag kan få Har börjat spela lite 6-max PLO high, och på micro stakes verkar det vara bland det lättaste att vinna pengar på då motståndarna verkar likställa hand strength med den i hold em, riktigt kul att köra över höga par med stege och färg och ändå få med sig en stor pott. Citera
Gisla Postad 22 Februari , 2011 Författare Rapport Postad 22 Februari , 2011 Det som också påverkar ditt resultat väldigt negativt är att du betalar en väldigt hög procentuell rake (om det är 1.50+0.25). Vad är ditt totala resultat från dessa 600-700 games? Poletten trillade precis ner på det du sa MJ, procentuell.. Ja 2 har 0.25 i rake på full tilt vilket ger 12,5%, på 10 är det 1 vilket ger 10% och jag antar att det fortsätter så uppåt, desto högre nivå man spelar på, desto mindre blir procentuell rake, tyvärr hanterar jag nog inte de högre nivåerna. Däremot har mitt spel gått bra på 5 också de gånger jag provat, jag har helt enkelt inte rulle att spela högre än 2 bara, även om motståndsnivån kanske är försumbar på vissa nivåer. Är uppe i 20eur rakeback från rakebacklovers så lite går tillbaka iaf. Spelar fö på full tilt. Citera
MJ Postad 22 Februari , 2011 Rapport Postad 22 Februari , 2011 När du spelar sng måste se till att ha ett någorlunda vettigt tänk vad gäller pushspel. Jag har själv aldrig spelat så lågt, men kan tänka mig att det görs otroligt mycket misstag som man kan exploatera. Tvärtemot många sng spelare sitter inte jag bara och väntar på att pushspelet ska ta vid. Min tanke är lite att exponera markerna för fisken och se om den nappar. Den procentuella rejken påverkar helt klart. 2+0.25 (cirka 11.1%, vilket ofta felaktigt beskrivs som 12.5%) kanske ändå är acceptabelt om man ska lära sig. En mer normal rake hade då varit 2+0.20 (cirka 9.1%). Vi säger att du spelat utan rake och slår spelen så att du får en ROI på 15%. Räknar man sedan på att man slår spelen lika hårt men betalar 11.1% i rake, då finns bara 3.9% kvar av vinsten. Med den lägre rejken får man iaf behålla 5.9%. Ett exempel på hur stor andel av vinsten rejken är för vinnande spelare. Man lär ju inte kunna trolla bort rejken (tyvärr), men exemplet med den lägre rejken gör iaf din winrate över 50% större. Det är alltså viktigt att snabbt kunna lämna de låga högprocentuella spelen snabbt. Gl! Citera
Gisla Postad 22 Februari , 2011 Författare Rapport Postad 22 Februari , 2011 Tack för tipsen MJ, ja, man kan ju inte spela på såna nivåer, i hopp om att tjäna big bucks. Jag försöker bygga en lite större rulle, men just nu går jag bättre på micro cash games Omaha faktiskt, ännu mer fisk och inte lika tight. Hoppas kunna prova lite dyrare SnG's senare. Du har nog helt rätt i ditt tänk att börja pressa tidigare och locka ut fisken. Når man bubble med low stack sitter man plötsligt och måste vinna marker mot de bästa överlevarna och i slutändan har man slösat väldigt mycket tid på att busta på bubblan om man inte har tur med sina coin tosses. Ska sätta mig in i push/fold equity lite bättre. Citera
Recommended Posts