Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade en 5$ NL på expekt igår. Åkte ut som 7a om jag minns rätt. Två nyckelhänder mot slutet av turneringen undrar jag om jag kunde gjort annorlunda:

Hand 1:

Tror det var 8 spelare kvar när detta händer.

Blinds 4000/8000. Jag har ca 17 500 efter att han postat BB och sitter i BB. Får QTo. Rundfold till knappen som går all in, han täcker mig. Potten är cirka 34 000 och det kostar mig resten av chipsen att syna. Får ju ganska fina odds här även om jag är rätt säker på att jag är efter. Jag steker men fegar ur och foldar.

Hand 2:

Min stack är 13 570.

Handen jag åkte ur på. Samma blinds och så som ovanstående. Jag sitter i CO om jag minns rätt och plockar upp A9. En spelare som täcker mig går all in från UTG+1. Ogillar ju skarpt att syna, men jag har ju extremt dålig fold-equity och det känns inte som jag kan vänta på en mycket bättre hand, så jag synar och ber. Åker mot AT. Kan jag komma iväg från denna hand?

* RP - QoS *

Postad

Stoppa hellre in med hand 1 än med hand 2. För det första har ju knappen en mycket vidare HD än UTG+1 och för det andra är QT oftare levande än A9. Dessutom är det inte en bättre hand du ska vänta på i hand 2, det är ett bättre läge, dvs där det är du som stoppar in.

Postad

Den första handen hade jag nog synat men absolut inte den andra.

Såklart hade det varit en svår syn i det första fallet men det känns som ett stealförsök lång väg och han kan i princip ha vilken hand som helst. Sno BB från SB är ofta mycket lönsamt, folk synar ju inte med vad som helst om de riskerar att åka ut.

I den andra handen visar UTG+1 ganska tydligt att han har en hand som han tycker om eftersom han inte har någon information om vad övriga spelare har för hand och ändå riskerar alla sina chips. Då är det ganska stor risk att du är dominerad av A med högre kicker, i bästa fall har du två överkort mot ett pocketpar och har coin-flip mot UTG+1. Sen kan ju även någon av mörkarna ha en tillräckligt bra and för att syna och då kan du vara illa ute.

Postad

Är väl såhär i efterhand lite inne på samma spår som ni. Det jag dock funderar på, har jag verkilgen råd att vänta? I hand 2 har jag i princip 2 BB i stacken bara och jag har väl runt 4 händer tills det är min tur att posta igen, chansen att jag får bättre kort innan dess är låg, och min fold-equity är så dålig att jag är väldigt rädd för att ställa in med äkta skräp.

Angående hand 1 - skulle ni synat den eller väntat på läge? Tänker mest på de bra oddsen.

Postad
Är väl såhär i efterhand lite inne på samma spår som ni. Det jag dock funderar på, har jag verkilgen råd att vänta? I hand 2 har jag i princip 2 BB i stacken bara och jag har väl runt 4 händer tills det är min tur att posta igen, chansen att jag får bättre kort innan dess är låg, och min fold-equity är så dålig att jag är väldigt rädd för att ställa in med äkta skräp.

Angående hand 1 - skulle ni synat den eller väntat på läge? Tänker mest på de bra oddsen.

Om spelaren på knappen verkar va typen som trycker med any 2, så blir det blixtsyn av mig iaf.

Annars skulle det nog bero en del på hur mycket blinds jag tror kunna stjäla själv.

Om jag inte tror mig kunna stjäla åt mig en del själv, vilket man inte alltid kommer kunna göra med en sån liten stack, så skulle jag väl syna, kommer ju ändå behöva spela en hand inom snar framtid.

Däremot om bordet är övertajt så skulle jag sikta in mig på att stacka upp genom o stjäla så mycket blinds som möjligt.

Den andra handen skulle väl bli o vänta på en bra hand (A9 skulle ju vara tillräckligt bra om man är först in i potten, iaf för mig) eller så skulle man få spela en random hand nästa gång man är BB. Skulle synat med A9 om jag hade read på motståndaren som väldigt loose (typ att du sett han snott blinds massa ggr med skräp ur position) o trodde att jag ledde.

Man kan ju knappast stjäla några blinds själv med stacken man har i hand 2.

En annan sak värt o tänka på är oxå att man kan ju hoppas på att blindsen lägger sig, då får man väldigt bra pott-odds även i hand 2. Tre dubblar ju nästan stacken isåna fall om man vinner, därför skulle jag iaf spela dom flesta pocket-par, men just A med dålig kicker är väldigt ofta dominerad mot en höjning...

Det var mina tankar d ;)

Postad

Hand 1 skulle jag ha synat i de flesta fall eftersom knappen kan ha vad som helst och vet att folk i allmänhet inte synar med vad som helst.

Hand 2 skulle ja ha lagt i de flesta fall eftersom du ofta är dominerad av en högre kicker. Jag skulle mycket hellre ha synat med tex JTs i detta läge. Hade du däremot varit först in i potten hade det varit en solklar all-in enligt mig.