Gå till innehåll

Bli bättre spelare?


colan

Recommended Posts

Jag spelar på pokerstars. Kör mycket sitt and go heads up.

Jag har läst en pokerbok där dem skriver om poker odds.

1. Tex: det står att E-K floppar åtminstone ett E eller K 32,4% av av gångerna. Hur räknar man ut det?

2. Det talas om den strategiska innebörden. Om du har 10% chans att vinna bör kostnaden för att syna inte överstiga 10% av den totala potten. Varför ska man tänka så?

3. Så undrar jag: De pokerproffs på tvn kan de mycket om odds och mattematisk sannolikhet? Tex isildur1? Eller handlar det om att proffsen är helt enkelt svåra att läsa och dem är bra på att lura folk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det lättaste är att räkna på sannolikheten att inte träffa ess eller kung (då bortser vi från chansen att floppa stege, färg osv visserligen men förenklat)

vi vet 2 (A och K som vi har) av lekens 52 kort, således finns det 50 kvar, 6 av dessa ger oss par. floppens första kort missar oss 44/50 av tiden, andra kortet missar 34/49 och sista 42/48, multiplicerar dessa för att få sannolikheten att missa.

 

44/50 * 43/49 * 42/48 = 0.676

 

1 - 0.676 = 0.324 = 32.4% tas för att få sannolikheten att träffa.

 

2. aldrig hört talas om den "strategiska innebörden", men det låter som att du menar pottodds typ. betalar du 10% av den totala slutpotten och räknar med att vinna 10% av gångerna så går du +-0, betalar du 20% och räknar med att vinna 10% av gångerna kommer du i genomsnitt förlora halva din insats.

 

3. proffsen nuförtiden har ofta väldigt bra koll på matten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det lättaste är att räkna på sannolikheten att inte träffa ess eller kung (då bortser vi från chansen att floppa stege, färg osv visserligen men förenklat)

vi vet 2 (A och K som vi har) av lekens 52 kort, således finns det 50 kvar, 6 av dessa ger oss par. floppens första kort missar oss 44/50 av tiden, andra kortet missar 34/49 och sista 42/48, multiplicerar dessa för att få sannolikheten att missa.

 

44/50 * 43/49 * 42/48 = 0.676

 

1 - 0.676 = 0.324 = 32.4% tas för att få sannolikheten att träffa.

 

OKej men det är ju 5 kort på floppen, här har du bara skrivit som om 3 kort kommer på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det lättaste är att räkna på sannolikheten att inte träffa ess eller kung (då bortser vi från chansen att floppa stege, färg osv visserligen men förenklat)

vi vet 2 (A och K som vi har) av lekens 52 kort, således finns det 50 kvar, 6 av dessa ger oss par. floppens första kort missar oss 44/50 av tiden, andra kortet missar 34/49 och sista 42/48, multiplicerar dessa för att få sannolikheten att missa.

 

44/50 * 43/49 * 42/48 = 0.676

 

1 - 0.676 = 0.324 = 32.4% tas för att få sannolikheten att träffa.

 

2. aldrig hört talas om den "strategiska innebörden", men det låter som att du menar pottodds typ. betalar du 10% av den totala slutpotten och räknar med att vinna 10% av gångerna så går du +-0, betalar du 20% och räknar med att vinna 10% av gångerna kommer du i genomsnitt förlora halva din insats.

 

3. proffsen nuförtiden har ofta väldigt bra koll på matten.

 

Hade det funnits en gillaknapp hade jag tryckt på den. Bra svar och inte ett "du e fan dum i huvet din jävla noob" som många wannabe-highrollers ofta svarar på nybörjarfrågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå håller på med ryggdunkningar och uträkningar, så slänger jag in en fråga här.

 

Om jag vill beräkna hur stor chans det är att floppa en stege eller ett stegdrag med enbart hålkorten, exempelvis J9o. Går detta att göra på något enkelt sätt?

 

Har räknat lite på andra händer själv och fick fram följande.

stegdrag eller stege (AKo, A2o): 332,3:1 (0,3 %)

stegdrag eller stege (AQo, A3o): 99,0:1 (1,0 %)

stegdrag eller stege (AJo, A4o): 75,9:1 (1,3 %)

stegdrag eller stege (KQo, 32o): 29,3:1 (3,3 %)

 

observera att man inte kan få stegdrag med åtta vinstkort med hålkorten A2o och AKo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på pokerstars. Kör mycket sitt and go heads up.

Jag har läst en pokerbok där dem skriver om poker odds.

1. Tex: det står att E-K floppar åtminstone ett E eller K 32,4% av av gångerna. Hur räknar man ut det?

2. Det talas om den strategiska innebörden. Om du har 10% chans att vinna bör kostnaden för att syna inte överstiga 10% av den totala potten. Varför ska man tänka så?

3. Så undrar jag: De pokerproffs på tvn kan de mycket om odds och mattematisk sannolikhet? Tex isildur1? Eller handlar det om att proffsen är helt enkelt svåra att läsa och dem är bra på att lura folk?

 

du e fan dum i huvet din jävla noob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag vill beräkna hur stor chans det är att floppa en stege eller ett stegdrag med enbart hålkorten, exempelvis J9o. Går detta att göra på något enkelt sätt?

 

 

Jag brukar köra med http://www.propokertools.com/pql för att få svar på sådana frågor. Kan vara lite lurigt att sätta upp rätt förfrågningar dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra med http://www.propokertools.com/pql för att få svar på sådana frågor. Kan vara lite lurigt att sätta upp rätt förfrågningar dock.

 

Även om det inte var något fel på programmet, så var det inte riktigt det jag sökte. Om jag pillar in exempelvis J9o så får jag lite över 40 % på att floppa par. Då räknar det väl även på att brädan kan para sig. Jag vill ha ett program som säger 32,4 % här (inkl trips and quads). Hade pokeroffice tidigare och doms uträkningar visade också över 40 procent.

 

Huvudfrågan kvarstår dock. Hur stor är chansen att jag floppar en färdig stege eller ett etegdrag med åtta vinstkort med exempelvis handen J9o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...