Gå till innehåll

Vid vilken ålder är det normalt att lämna sitta barn ensam hemma en kort stund?


hampulito

Recommended Posts

För några dagar sedan så satt jag i en lite jobbig situation.

Klockan var ca 19:30, runt läggdax och vi hade ingen mjölk, hon brukar alltid villja ha en flaska mjölk till godnattsagan.

Jag hade även slut på snus och jag kan ju inte lämna lägenheten när hon sover.

Jag vill heller inte röra runt i hela kvälls rutinen genom att dra på henne overall och alla ytterkläder och släpa iväg henne till affären.

Det tar ca 3-5 minuter för mig fram och tillbaka, så jag frågade henne om hon tyckte att det var ok att jag satte på ett avsnitt av charlie och lola och sprang ner på affären och handlade mjölk.

Jag förväntade mig att hon inte skulle tycka om den iden.

Men hennes reaktion blev den totalt motsatta, hon sa " ja! du har aldrig lämnat mig helt själv förut"

och det kändes som att hon var väldigt trygg i hela situationen.

Hon är 3 år och 4 månader gammal.

Jag gick ner och köpte mjölk och snus och skyndade mig tillbaka och allting gick jätte bra.

 

Till frågeställningen.

Vid vilken ålder är det normalt att lämna sitt barn helt själv hemma kortare stunder ( under 10min )?

 

Frågade mig själv detta dagen efter, tänkte att det kanske var jätte dumt gjort osv.

Har även diskuterat saken med henne mor som inte tycker att det är ok.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några dagar sedan så satt jag i en lite jobbig situation.

Klockan var ca 19:30, runt läggdax och vi hade ingen mjölk, hon brukar alltid villja ha en flaska mjölk till godnattsagan.

Jag hade även slut på snus och jag kan ju inte lämna lägenheten när hon sover.

Jag vill heller inte röra runt i hela kvälls rutinen genom att dra på henne overall och alla ytterkläder och släpa iväg henne till affären.

Det tar ca 3-5 minuter för mig fram och tillbaka, så jag frågade henne om hon tyckte att det var ok att jag satte på ett avsnitt av charlie och lola och sprang ner på affären och handlade mjölk.

Jag förväntade mig att hon inte skulle tycka om den iden.

Men hennes reaktion blev den totalt motsatta, hon sa " ja! du har aldrig lämnat mig helt själv förut"

och det kändes som att hon var väldigt trygg i hela situationen.

Hon är 3 år och 4 månader gammal.

Jag gick ner och köpte mjölk och snus och skyndade mig tillbaka och allting gick jätte bra.

 

Till frågeställningen.

Vid vilken ålder är det normalt att lämna sitt barn helt själv hemma kortare stunder ( under 10min )?

 

Frågade mig själv detta dagen efter, tänkte att det kanske var jätte dumt gjort osv.

Har även diskuterat saken med henne mor som inte tycker att det är ok.

 

Vad tycker ni?

 

Min systers dotter är i samma ålder. Hade aldrig lämnat henne ensam, men det är mest för att hon förmodligen hade förstört allt. :) Annars ser jag inga problem med att lämna en treåring i några minuter. Kolla med experterna på familjliv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska du nog inte förväxla vad de SÄGER med vad de TÄNKER.
Då ska vi se. Bäst lämpad att ha en åsikt om mina kids vs andra ungar som jag känner är; du eller jag? Har du träffat mina ungar? Förmodligen inte. Har du nån som helst aning om vilka andra ungar som jag tänkte på när jag skrev posten ovan? Förmodligen inte. Är du ute och cyklar? Förmodligen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då mitt första inlägg belyste det inte fullt så intressanta i en subjektiv bedömning av något man har incitament att höja till skyarna vill jag nog påstå att ditt senaste inlägg fungerar som ett utmärkt exempel på just detta. Tack.
Eller så plockar man andemeningen i min första post, dvs att alla kids är olika och att det inte finns något std-svar på OPs fråga. Så ta dig en funderare på vem som började styra av vägen först.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du göra en uppskattning av hur många föräldrar som, på samma frågeställning, hade givit svaret "nej mitt barn hade aldrig klarat sig själv, men jag känner till flera andra barn i samma ålder som klart hade klarat av det". Ty.

Jag är övertygad om att de flesta föräldrar har rätt bra koll på sina barn. "Nä jag skulle aldrig kunna lämna Fabian ensam ens i tio sekunder, han skulle vända upp o ner på allting och hoppa ut genom fönstret" är inte alls ovanliga kommentarer man hör. Föräldrar som inte känner sina ungar så pass borde bli av med barnkörkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att de flesta föräldrar har rätt bra koll på sina barn. "Nä jag skulle aldrig kunna lämna Fabian ensam ens i tio sekunder, han skulle vända upp o ner på allting och hoppa ut genom fönstret" är inte alls ovanliga kommentarer man hör. Föräldrar som inte känner sina ungar så pass borde bli av med barnkörkortet.

 

 

 

+1

 

Mina föräldrar har tex berättat att jag inte kunde vara ensam 2min utan att allt välte och jag typ dog.

Medans min syster utan problem kunde vara ensam utan några problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mtp ditt val av signatur och avatar i "vuxen" ålder tippar jag på att det hade varit ganska svårt att förneka för dom.

 

 

För att hålla sig till ämnet så hade dom helt rätt, och det är ju det som är poängen, barn är olika och det har nästan alltid föräldrar koll på...

 

 

Och sen för att mata den lite så hade jag ingen aning om att man måste byta humor med åren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...