Gå till innehåll

NLT - Många synar min raise, jag floppar TPTK!

Recommended Posts

Postad

Hej hej, här kommer jag igen med mina förlorarhänder. Denna gången en mycket klurig sits.

***** Hand History for Game 2226023574 *****

$50 PL Hold'em - Saturday, June 18, 13:49:04 EDT 2005

Table Table 36906 (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: zima_dog ( $53.6 )

Seat 2: zerolat ( $24.13 )

Seat 4: fishfearme58 ( $47 )

Seat 5: tmb65 ( $46.75 )

Seat 6: Xrock ( $85.5 )

Seat 7: MucktheQQ ( $50 )

Seat 9: juansweden ( $49.25 )

Seat 10: drtybee ( $64.85 )

Seat 8: Hareb_Serap ( $52.25 )

Seat 3: Cashberry ( $50 )

tmb65 posts small blind [$0.25].

Xrock posts big blind [$0.5].

Cashberry posts big blind [$0.5].

** Dealing down cards **

Dealt to juansweden [ K :club: A :heart: ] Mycket fin hand i en tidig pos, värt en raise såklart.

MucktheQQ folds.

Hareb_Serap folds.

juansweden raises [$2]. Standardraisen på 4xBB.

drtybee calls [$2].

zima_dog calls [$2].

zerolat folds.

Cashberry folds.

fishfearme58 folds.

tmb65 calls [$1.75].

Xrock calls [$1.5].

** Dealing Flop ** [ 7 :diamond:, J :heart:, A :spade: ]

Potsize: $10.50

tmb65 checks.

Xrock checks.

juansweden checks. Många som synade, känns som någon kan ha AJ t ex och då är jag slagen big time, checkar.

drtybee bets [$6].

zima_dog calls [$6].

tmb65 calls [$6].

Xrock folds.

juansweden raises [$20]. En bettar 60% av potten och två synar. Är jag slagen nu? Försöker mig på en stor raise för att få information.

drtybee calls [$14].

zima_dog folds.

tmb65 is all-In.

juansweden folds. Given fold när det blir omslag på nytt.

drtybee calls [$24.75].

** Dealing Turn ** [ K :spade: ]

** Dealing River ** [ Q :club: ]

Avvaktar med att säga vad de hade så det blir en bättre diskussion (tips från parre :P ). Det jag vill ha reda på är om jag gör rätt i att check-raisa. Har ju en riktigt kass position. Eller borde jag inse att jag är slagen med TPTK när en bettar 60% av potten och två synar och lägga AK? Borde jag syna hans all in kanske vid det andra omslaget eller spara mina återstående $27?

Kommentarer tack!

Postad

Personligen skulle jag ha bettat ut, någonstans mellan 3/4 pott och pott, på floppen. Om du får omslag bör du fundera på vilken typ av read du har på dina motspelare.

Min gissning är att tmb65 har antingen 77 eller jj, medan din andra motspelare har Aq.

Postad

Om du ska checka där är det nog lika bra att du lägger dig när det blir din tur igen. En kille betar och två pers säger att de gillar sina händer nog att syna, trots att inga riktiga drag ligger. Händer som känns troliga är ju AJ, JJ och 77.

Postad
Personligen skulle jag ha bettat ut, någonstans mellan 3/4 pott och pott, på floppen. Om du får omslag bör du fundera på vilken typ av read du har på dina motspelare.

Grejen är att på Partynätverket är de kåta som djur i att slowplaya allt som är bättre än top pair på floppen och om jag skulle bettat på floppen skulle jag troligtvis bara få en syn av set/tvåpar och sedan när kungen kommer på turn så skulle jag ju inte ha något annat val än att betta igen och då vid ett omslag så känner man ju sig nästan tvungen att syna.

Ruskigt svårt att agera i en så tidig pos, känns lite i efterhand som att check-fold vore det enda rätta med så många som synade preflop, om en skulle betta och inga synar så skulle jag nog trycka i raisen, var nog lite väl ivrig. Kan någon hålla med mig om detta? :)

Postad
Ruskigt svårt att agera i en så tidig pos, känns lite i efterhand som att check-fold vore det enda rätta med så många som synade preflop, om en skulle betta och inga synar så skulle jag nog trycka i raisen, var nog lite väl ivrig. Kan någon hålla med mig om detta? :)

Min enkla åsikt är att AK kan vara nog så svårspelad i tidig position, i synnerhet om man inte träffar. Men du träffar ju, och inga drag finns det heller som oroar. Vad begär du egentligen för att vara nöjd med floppen här - stege? :) Väl pessimistiskt att direkt anta att du är slagen av AJ. Ska du tänka så kan du lika gärna folda AK preflopp. Du har en bra hand, så jag tycker att ska beta ut.

Postad

Kotoryu

Om en skulle syna så skulle jag troligtvis inte sätta honom på AJ direkt men när FYRA (!!) synar preflop så börjar man ju bli lite misstänksam, AJ är ju en mycket trolig hand på iaf en av dessa fyra då, därför checkar jag. Tyvärr är jag dum nog att raisa rejält (lite väl optimistiskt) när en bettar och två synar på floppen. Ska jag checka först att agera så ska jag folda när så många följer. Annars finns ju alternativet att betta ut också.

Tycker nog ändå det bästa är att checka. Finns många händer som slår mig, och nu när två följer hans bett så är det egentligen bara att folda. Men om alla foldar för hans bett så kan jag raisa.

Hursomhelst, gjorde ett misstag här har jag nog kommit fram till.

Om några till vill skriva sina åsikter så går det bra så redovisar jag resultatet imorgon ;)

Postad

Det finns ju bara två ess kvar i leken, så chansen att en av dina motspelare har just AJ är nog inte så stor. Åtminstone tycker jag inte att du ska anta det innan du har sett hur de agerar på floppen. Att det finns minst ett ess till är väl sannolikt, men AQ, AT eller suitade ess är ju också möjliga.

Jag håller med om att din höjning inte känns så bra. Det blir nog billigare att beta ut själv, och lägga sig om du tror att du är slagen.

Postad

3 pers gillar sin hand på den floppen. Kom på tre händer som kan gilla den floppen där ingen slår AK.

AQ... vad mer? AT också? Ska vi anta att alla ässen är ute och att ingen träffat sin kicker? Okej, vad är då tredje handen? Enda draget som finns är ju för hålstege så ingen draghand, kvarstår gör då att någon träffat J utan att ha ett A och bestämmer sig för att syna/beta midpair, alternativt har ett PP som inte raisades preflop som han inte kan släppa.

Så i drömvärlden är du uppe mot:

AQ

AT

JT/QQ/KK

Känns det mer sannolikt än att en av spelarna har AJ, JJ, 77? I vilket fall du har tre outs eller drar mer eller mindre dött.

Postad
3 pers gillar sin hand på den floppen. Kom på tre händer som kan gilla den floppen där ingen slår AK.

Så i drömvärlden är du uppe mot:

AQ

AT

JT/QQ/KK

Känns det mer sannolikt än att en av spelarna har AJ, JJ, 77? I vilket fall du har tre outs eller drar mer eller mindre dött.

Tycker du helt klart underskattar fiskigheten på PL50-borden som finns på Party Poker. Skulle vilja säga att de med stor sannolikhet är de sämsta motståndare jag nånsin mött.

Eventuella händer som fisken kan tänkas syna med på den här floppen är tex KQ, KK, TT och T9o + en drös andra händer. Motsåndarna på den här nivån spelar stora potter på samma sätt som du ser folk spela stora potter i FL. Har dom minsta vinstchans är dom comittade till showdown, även om det rör sig om händer såsom runner-runner på stege eller backdoor triss. Så det kan tänkas finnas en hel del händer som befinner sig i potten som hero har slagna. Underskatta aldrig fiskens kärlek till kombinationen: grunda stackar+potsize bets+inside-drag. ;)

Tycker du bör betta rakt för att kolla hur du ligger i handen och sen agera därefter. Skulle alla syna ditt bet på floppen och du får två-par på turn skulle jag förmodligen i stridens hetta trycka in resten och hoppas att jag drar ut de ggr jag får syn på mitt turn-bet.

Svårt att se att två-par skulle vara good på detta brädet såsom handen utspelats (underskatta som sagt dock aldrig fiskigheten på PL 50). Men enveten som jag är (+vissa problem att folda i stora potter vid spel med och mot små stackar) hade degen åkt in i mitten på turn då jag fortfarande 4 outs till nöten (förutsatt att ingen sitter på osannolika AA eller KK).

[Kritik]

Förstår inte riktigt hur du tänker när du automatiskt antar att nån sitter med en bättre hand än din egen men ändå försöker dig på en check-raise? Vad tror du att du kommer att uppnå genom att check-raisa hela bordet?

Förmodligen händer följande: händer som du dominerar kommer att lägga sig och händer bättre än din (tex TT/77) kommer att syna ditt raise för att sedan gå/hamna all-in på turn. Finns inte en chans att du får ut en bättre hand än din egen. Så nu sitter vi här på turn med topptvå, en monstruös pott och två motståndare (där åtminstone en av dom borde ha ett set vid det här laget). Check-fold?

[/Kritik]

Som jag ser det kan du spela handen på tre olika sätt. Har rankat dom i vilken ordning jag hade spelat handen.

1) Betta ut på floppen (fold för omslag/readberoende) - Bet alt CR all-in på turn (och be till gud för min 4-outare om vi fortfarande är 3 st till rivern)

2) CR all-in på floppen (om möjligt, annars in med stacken på kortast möjliga tid)

3) Check-fold (för den försiktige/kloke? som inte vill backa upp handen med hela sin stack)

Glömde ett alternativ som jag med största sannolikhet skulle använt om jag hade spelat handen:

4) Limp-raise (kommer ev vinna dig potten direkt, om inte sätter du press på fi att träffa hårt för att kunna fortsätta förbi floppen då du representerat en premiumhand såsom AA/KK/AK)

Du får ju som du märkte en väldigt massa folk med dig i handen när du höjer först in, vilket i sin tur leder till att handen blir bra mycket svårare att spela och att graden av osäkerhet ökar i en family som denna.

Med ett limp-raise kommer du (förmodligen) endast vara uppe mot nån enstaka motståndare och dennes HD kommer inte vara särskilt stor vilket leder till att besluten du måste fatta inte kommer att vara särskilt krävande.

Den potentiella nedsidan blir att potten du vinner/förlorar kommer förmodligen vara bra mycket mindre än i multiway-handen du postade, men detta uppvägs i sin tur av att variansen kommer att minska. Och blir det stora potter multiway vill jag gärna sitta på något annat än AKo i första position (om jag inte floppat stege eller kåk dvs).

Sättet du spelade handen påminner lite om alt 2 med vissa inslag av alt 3. Du hamnade nånstans i gränslandet mellan att göra en smaskig CR och folda handen, vilket jag också tycker framgår av dina kommentarer. Jag är av uppfattningen att man antingen spelar för att vinna potten/handen eller inte spelar alls. Av din HH tycker jag att det framgår att du mer tänker i banorna; hur mycket kan jag investera men fortfarande ha en möjlighet att lägga mig om det börjar osa hett, vilket jag tycker är felaktigt sätt att tänka. Vadå halvfart? All-in eller fold! :D (med viss modifikation)

Onekligen en jobbig hand att spela ur position mot så många motståndare och presumtiva monsterhänder. ;) Tycker dock att du förmodligen gjorde en bra lay-down när en av synarna bestämde sig för att gå all-in. Hade du spelat som jag förordar hade du inte haft något utrymme att lägga dig och förmodligen varit 30$ fattigare idag! :D

Eftersom jag är något av en novis på big-bet poker är det jag skrivit ovan inga generella riktlinjer hur du bör spela, utan endast redogörelser för hur jag hade spelat handen. Just PL måste jag nog säga är det jag vet minst om och spelat minst (ligger dock på ca 60 bb/100 över 10 k händer på PL 50, streak någon?) :D

Hmm, vad handlade tråden om nu igen? Jaja, hoppas det kan vara till nån hjälp iallafall...Let's discuss!

Postad

Som sagt...Pottbet rakt ut på floppen, Att CHECKA här är ju det sämsta du kan göra. Då vet du ju överhuvudtaget inte alls vart du sitter.

ENDA handen jag Kanske skulle checka här är AA för att sedan checkraisa eftersom någon lär ha träffat nåt.

Så fick barf skryta lite oxå :D

Postad

Inget skryt från min sida. Tänkte bara klargöra för alla som läser mitt inlägg att jag inte vet vad jag snackar om! :D Men tänkte även peka på det faktum att även en tomte som jag kan slå PL50 rejält, och det utan någon större kunskap om spelet ifråga (goodstreak i samband med att jag mötte världens ubertomtar, kan det bli bättre?).

Tycker statsen är lite roliga eftersom dom är så astronomiskt höga; är dock mycket väl medveten om att det omöjligt skulle kunna hålla i sig sett över tex 30 k men som tur är spelar jag inte PL längre så mina stats lever kvar! :D

När jag tänker efter kanske det var lite skryt inblandat, men endast pyttelite ... :D:roll:

Postad

Barf

Kotoryu

Tyvärr är jag dum nog att raisa rejält (lite väl optimistiskt) när en bettar och två synar på floppen. Ska jag checka först att agera så ska jag folda när så många följer. Annars finns ju alternativet att betta ut också.

Jag citarar mig själv, tycker själv jag var dum att check-raisa.

Jag tycker dock att betta rakt ut på floppen skulle inte heller ge så mycket med tanke på att vi är 5 om potten, och om någon har träffat set/tvåpar, så synar de endast på Party, slowplaya är ett heligt ord för dessa spelare.

Jag tror det bästa alternativet skulle vara att checka, om en skulle betta och resten lägga sig så skulle jag försöka mig på en raise, annars lägga mig (som jag tyvärr inte gör i detta fallet). Att gambla med hela min stack när vi är fem om potten och jag endast har TPTK känns jävligt dumt.

Redovisning av resultatet

tmb65 shows [ 7s, 7h ] three of a kind, sevens.

drtybee shows [ Ac, 7c ] two pairs, aces and sevens.

tmb65 wins $123 from the main pot with three of a kind, sevens.

En fin laydown av mig då, även om det var dåligt spelat på floppen. Två händer som slog mig även om jag bidrog med $22 till potten.

Postad

Du säger att du checkar för att du är rädd för bättre händer, men höjer sen

för att få information? Du slösar alltså bort $20, när du kunde betat $5-10 för

att skaffa liknande information. Då kan dessutom din fold bli lättare om du får

omslag.

Postad

omslag.

Ett problem som lätt kan uppstå är då fi bara synar efter dig, vittnar det om ett monster eller endast ett svagt ess? Problemen blir ännu större på turn när man själv får tvåpar. Svårt att fortsätta i det läget utan att investera hela sin stack ...men det är ju roligt så varför inte? ;)

Postad

omslag.

Ett problem som lätt kan uppstå är då fi bara synar efter dig, vittnar det om ett monster eller endast ett svagt ess? Problemen blir ännu större på turn när man själv får tvåpar. Svårt att fortsätta i det läget utan att investera hela sin stack ...men det är ju roligt så varför inte? ;)

Någon av de händerna hade troligtvis höjt i det läget, om han betat först.

Antagligen killen med AJ, då han fått på sig två syn innan och han sitter med

en stark hand. Då hade foldknappen varit enklare att hitta än tårna på foten.

Postad

omslag.

Läser du mina inlägg så ser du säkert att jag skrivit iallafall två gånger att det var ett dåligt drag av mig, jag behöver inte höra det fler gånger för jag vet redan om det, tack ändå.

Postad

omslag.

Läser du mina inlägg så ser du säkert att jag skrivit iallafall två gånger att det var ett dåligt drag av mig, jag behöver inte höra det fler gånger för jag vet redan om det, tack ändå.

Jag läste vissa inlägg lite spritt och tolkade inte ditt första inlägg som att du

tyckte varken si eller så.

Men, men (Nguyen?) ...