Gå till innehåll

Hålla sin plats när man väl är i toppen MTT


Jerry20

Recommended Posts

Som rubriken lyder, jag har många många gånger spelat upp mig "lite snabbt" till top 10 osv i turneringar, men faller efter ett tag, ibland innan ITM till och med..

 

Beroende på turnering spelar jag några händer LAG om jag känner för det, (suited connectors gillar jag verkligen att syna ifall många är med i potten , eller till och med bet-raisa (heter det så?) med.. Ibland träffar det, och jag spelar upp mig.

 

Ibland spelar jag mer tight, tar tid på mig om jag är väldigt shortstacked osv (ta maxtid tills du kommit in i bubblan). Eller så försöker jag bluffa i alldeles för stora potter och förlorar en stor %del av mina marker.

 

Sökte på google, men är lite bakis sen igår och gav upp efter ett tag.

 

Ligger just nu top 5 efter några snabba dubblingar med nötflushar på i en 10k guarantee turre på fulltilt.

 

Det jag gärna vill ha reda på, när ni ligger i top, spelar ni TAG spel , eller är det kör på och försök kötta ut folk som gäller?

 

Ex om du har träff på A men låg kicker, nån ställer för 25% av dina marker, är det direkt syn eller , (ja det är jusåklart beroende på spelaren också)

 

 

Lite tips någon? Raisa med Alågsuited? Syna bara? Alla tips uppskattas och ja, om det inte redan har märkts är jag lite av en fisk (-spelare) :-D

 

 

P.S

 

Hoppas på en god fortsättning för alla det kommande året!

 

Jerry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda en stor stack kan göra för dig, tidigt i en turnering, är att ta dig djupare in i den. Och när du väl har skaffat en stor stack, försvara den.

Slösa inte bort den på massa moves o shit. Finns inte en enda spelare som har haft chiplead under WSOP ME DAG1 som sedan har tagit hem det till slut. Aldrig. Så försvara din stack + change gear så ska du vara ITM lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också lyckas ganska bra med att skaffa mig en bra stack i början på turneringarna (jag liggar ofta runt top tio i en stor mtt) men har inte riktigt fått avkastning för det genom sämre spel senare. Troligen tålamodet mitt som sätter käppar i hjulen.

 

Jag tror att det inte är så enkelt som att köra AX suited på ett speciellt sätt utan när man spelar turneringarna får man hela tiden anpassa sig till omgivningen. Jag brukar vid utrymme spela A-x (låga) ungefär som jag spelar ett lågt par. Om jag är mera trängd så kan jag försöka mig på en steal men försöker se till så att det blir en svår syn för den/dem jag stjäl från. (Får man syn så ligger ju ofta A-x illa till) Huvudsakligen försöker jag skapa svåra beslut för mina motståndare, resteals från BB mot knappen tex. Oftast så jag åker ut också :lol: Då någon sitter med en riktigt bra hand på knappen.

 

Sitter jag som tydlig chipleader på ett bord kollar jag direkt upp vilka som jag tror absolut inte vill spela mot min stack. (det beror ju också mycket på hur man fick stacken, eller rättare sagt om någon vet hur man fick den)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat standardtips brukar ju vara att hela tiden tänka på stackdjupen hos spelarna som sitter efter dig. När blindsen går upp och folk börjar bli mer shortstackade så ska du i första hand gå på spelare med medelstora stackar. Konfrontationer med andra storstackar ska undvikas så långt det bara är möjligt (=du ska ha riktigt stål att spela tillbaka med) och vad gäller de riktigt små stackarna så ska du tänka på att de ofta kommer att vara villiga att gambla och spela tillbaka mot dig även med relativt mediokra händer. Mellanstackarna har mer att förlora och är därför som regel försiktigare med att möta aggression.

 

I grunden är det samma tänkande som i all annan poker: De effektiva stackdjupen (=storleken på den minsta av stackarna om ni är två i potten) avgör med vilken typ av hand som vi är villiga att committa oss. Vi bygger inte jättepotter med ett mellanpar när vi är uppe mot en annan stack på över 100bb (normalt inte vill säga). Har vi däremot en stack på kanske 17-18bb emot oss så kan det vara hur fine som helst att få in det på en flopp T92 om vi sitter med A9.

 

Att man sen inte bara kan hålla sin plats i en tävling behöver inte vara något konstigt i sig. För att göra det måste du i princip ha tur hela turneringen och det normala i poker är ju att man inte har det. Även om du skulle kunna hålla din stack intakt genom att bara sno blinds (vilket aldrig kommer att gå i praktiken eftersom folk kommer att spela tillbaka mot dig oavsett hur stor stack du har) så växer ju andra stackar. För att få din egen att växa så måste du ha tur och få in det bättre, särskilt som så många av dina motståndare kommer att ha så grunda stackar att det i praktiken ofta blir väldigt svårt att få folk att folda efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sjuka är att när vi är mellan 20-60 man kvar och jag är shortstack kommer jag oftast längre än om jag har medelstack eller högre..

Så slå från underläge kanske är underskattat :)

 

Det måste ju tyda på att du möter en stor stack med en inte nog bra hand.

För om du skulle förlora några mindre potter skulle du ju bli mellanstack före du åkte ut.

 

Sedan går det ju att dra det ett steg längre och spela på att den andra storstacken du möter i en pott förstår att du bara spelar nöten mot honom och reppa en riktigt bra hand. Men då är det viktigt att avväga hur mycket den bluffen får kosta dig och komma ihåg att om man ändå får syn så ligger man troligen efter, och eventuellt omslag betyder direktfold för dig (och då är det väldigt viktigt att man inte kommittat sig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ju tyda på att du möter en stor stack med en inte nog bra hand.

För om du skulle förlora några mindre potter skulle du ju bli mellanstack före du åkte ut.

 

Sedan går det ju att dra det ett steg längre och spela på att den andra storstacken du möter i en pott förstår att du bara spelar nöten mot honom och reppa en riktigt bra hand. Men då är det viktigt att avväga hur mycket den bluffen får kosta dig och komma ihåg att om man ändå får syn så ligger man troligen efter, och eventuellt omslag betyder direktfold för dig (och då är det väldigt viktigt att man inte kommittat sig).

 

Grejen är att när jag är shortstack värderar jag min stack mycket mer och spelar automatiskt myyyycket tightare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Grejen är att när jag är shortstack värderar jag min stack mycket mer och spelar automatiskt myyyycket tightare

 

Det låter som en vettig anledning. Men istället för att fortsätta på det sättet:

bluffa bort dig, eller vad det nu är.

Se detta som en läcka i ditt spel. Du har ju själv påpekat det. Därför måste du komma på hur detta ska utveckla dig.

Tänk över varför du brukar gå längre med shortstack.

 

Du kan börja att tänka på vad som händer när du väl dubblar upp som shortstack. Vad börjar du göra då som du inte gör med shortstack? Tar du massa synar ur poss med 910s, A5s osv Är de det som är läckan prova att sluta göra det med en mellanstack.

 

Det var lite tips bara :) Hoppas du kan få fram något bra av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som en vettig anledning. Men istället för att fortsätta på det sättet:

bluffa bort dig, eller vad det nu är.

Se detta som en läcka i ditt spel. Du har ju själv påpekat det. Därför måste du komma på hur detta ska utveckla dig.

Tänk över varför du brukar gå längre med shortstack.

 

Du kan börja att tänka på vad som händer när du väl dubblar upp som shortstack. Vad börjar du göra då som du inte gör med shortstack? Tar du massa synar ur poss med 910s, A5s osv Är de det som är läckan prova att sluta göra det med en mellanstack.

 

Det var lite tips bara :) Hoppas du kan få fram något bra av det.

 

absolut, har inte fått riktigt bra balans i mitt lirande än iaf

inte så som ajg vill ha de

Men utgår från tight så som dära a5 ur poss finns inte längre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...