Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har spelat poker lite till och från under några år. Ligger plus sedan start men har de senaste två åren gått minus.

Jag har i år spelat 115 timmar (för statistik i Hagbards excelark) och under denna tid har jag gått drygt 500 kronor minus.

Nu till den stora frågan, ska jag satsa eller är det dax att sluta med pokern? Om jag ska satsa på att fortsätta spela, hur ska jag utvecklas? Något måste ju uppenbarligen hända om jag ska fortsätta för att gå minus är ju inget alternativ.

Min statistik:

SnG 90 timmar och 500 kronor plus

- HeadsUp 39 spelade RIO -13%

- 6 manna 1 spelad RIO +188%

- 10 manna 82 spelade RIO +11%

- 20 manna 20 spelade RIO +37%

- 30 manna 3 spelade RIO -18%

Tournament 25 timmar och 1000 kr minus

- 24 spelade 1 ITM (37:a av 487 spelare)

Om jag satsar på att fortsätta spela hoppas jag kunna lägga ca 8-10 timmar i veckan på poker (spel och studier) i snitt. Jag har ca 5000 kronor i BR utplacerat på två sajter.

Vad har ni för tips och idéer?

Postad

Spela om du tycker det är kul, du lär ju inte börja tokplussa helt plötsligt. Men sen är problemet att du spelar SnG och det är ju inte kul. Men hursomhelst, GL!

Ska du satsa så fokusera på en enda spelform och kolla på instruktionsvideos och läs i den delen på 2p2.

Postad

Tack för svaren!

@el_kryddo

Vilken pokerform anser du vara den roliga? ska kolla på 2p2 och se vad jag kan hitta där.

@darvartagan

Visst är 500 kronor lite för ett helt års nöje. Jag tycker poker är roligt men jag vill gärna ha ett plustecken på årsresultatet.

Det vore kul att sätta upp ett mål på t.ex. 10 000 kronor och försöka nå det under året. Frågan är bara hur jag ska ta mig dit...

Postad

Om du ser pokern som ett jobb så bör du söka något annat.

Ser du det som en hobby kan du fråga dig om det hade varit dyrare att spela golf eller segla eller plocka svamp eller vad nu folk gör för att ro sig.

Fortsätt så länge det är kul. Det gäller inte bara spelandet utan även pokerstudier.

Postad

115 timmar spel på ett år är ingenting, det är vad man ska spela på en månad (om man försörjer sig på det, och jag förstår att du har det som en hobby än så länge). Vad jag menar är att det är inget konstigt att förlora på 115 timmar, ett förlustår låter jobbigt men egentligen är det ju som en förlustmånad för en professionell pokerspelare, och förlustmånader kan hända då och då, till och med två i rad. Så dra inga större slutsatser efter resultatet än så länge utan fortsätt med det om du tycker det är roligt.

Postad

visst är det en hobby annars hade jag fått bo på gatan...

Vad ska jag lära mig av statistiken? Att jag ska sluta spela turneringar och köra på 10-20 manna SnG istället?

Ska kanske kika mer på headsup, behövs dock en del träning innan jag går plus där. Har inte kört mycket cashgame då jag tycker det kan bli väldigt snabba svängningar i bankrullen. Hur mycket krävs det i bankrulle innan man kan ge sig på 0.25/0.50 headsup CG. Det jag har lärt mig är att inte gå in med mer än 5% av bankrullen på ett bord. Borde väl bli ca $35 räknat på min bankrulle.

Är det någon särskild pokerteori som jag bör kolla på? Har läst några böcker men kanske missat något väsentligt...

Postad
Vad ska jag lära mig av statistiken? Att jag ska sluta spela turneringar och köra på 10-20 manna SnG istället?

Precis. Spela spelen där du plussar, skippa dom där du backar. Vill du lära dig andra spel, avsätt en viss del av rullen efter hand till "läropengar" som du räknar med att förlora.

Postad
Precis. Spela spelen där du plussar, skippa dom där du backar. Vill du lära dig andra spel, avsätt en viss del av rullen efter hand till "läropengar" som du räknar med att förlora.

han har alldeles för små samples för att dra några sådana slutsatser.

jag tycker du ska spela det som är roligast, läs och posta lite handanalyser osv så ska du nog klara att inte gå back, allt du vinner ska du se som bonus. lycka till!

Postad
han har alldeles för små samples för att dra några sådana slutsatser.

Samplestorleken till trots så är det ju den enda infon vi får om TS spelande. Varför inte utnyttja den lilla info man har tills man har mer att gå på? Om ett 500kr-back hade känts allvarligt för mig hade jag i alla fall inte fortsatt spela spel där jag verkade backa efter 20 timmars spel.

Postad

Får fortsätta med SnG men tycker turneringar är roligt. Får köra lite billigare turneringar av mina läropengar. Har börjat inse att jag varit för lat de senaste åren och har därför inte utvecklats något. Har lätt blivit att jag inte tänker efter utan bara sitter och klickar på knapparna på skärmen. Läsa handanalyser verkar intressant vilket jag aldrig gjort innan, har bara kikat lite snabbt på några hittills.

Får väl lägga upp några punkter som jag ska lära mig framöver:

- Börja tänka mer istället bara för att "sitta och klicka"

- Lära mig vad ICM och EV är, har sett att det är återkommande i en del diskussioner.

- Läsa handanalyser för att vet lite mer HUR jag ska tänka

Känner mig riktigt sugen på att komma igång nu, synd bara att man har ett jobb som tar så mycket tid från hobbyn ;)

Postad

Klart du skall spela turneringar... lär dig vilka starhänder du skall spela från vilken pos och lär dig positionsspel och the Gap concept så är du hemma för din låga nivå... för som jag såg det hade du spelat 25 turneringar under 2010 och det är ju ingenting och "endast" 1000kr förlust på dessa. 2011 är du pluss på turneringar.

Läs Tournaments for advanced players av Sklansky (den heter advanced men känns inte advanced så den funkar för att få förståelse för turneringar iallafall.)