Gå till innehåll

NLT - TP, mot möjligt drag som kanske sitter på river?

Recommended Posts

Postad

Sitter och spelar cash game på expekt. När denna hand dyker upp. Den verkar ganska enkel och inget direkt sofistikerat spel inblandat, men det är ju en situation som jag säkert kommer stöta på massor av gånger mer under min pokerkarriär. Så undrar hur man skall spela i detta läge. Ingen direkt read på fi, men spelare brukar vara lite väl lösa på denna nivå :).

** Game ID 390416682 starting - 2005-06-17 19:19:33

** Red Tag [Hold 'em] (0.10|0.20 No Limit - Cash Game) Real Money

- Jonkzor123 sitting in seat 1 with $52.80 [Dealer]

- bobjoe1964 sitting in seat 2 with $28.65

- iain1983 sitting in seat 3 with $20.20

- Addemon sitting in seat 4 with $19.50

- _Monks_ sitting in seat 5 with $19.80

- R1ckard sitting in seat 6 with $21.80

- tertsi sitting in seat 7 with $24.25

- spunkymunky sitting in seat 8 with $3.60

- Joansi sitting in seat 9 with $55.67

- blue_gesus sitting in seat 10 with $18.90

** Dealing card to Jonkzor123: J :spade:, Q :spade:

bobjoe1964 posted the small blind - $0.10

iain1983 posted the big blind - $0.20

Addemon called - $0.20

_Monks_ folded

R1ckard folded

tertsi folded

spunkymunky folded

Joansi called - $0.20

blue_gesus called - $0.20

Jonkzor123 called - $0.20 Hittar QJs på knappen, synar.

bobjoe1964 called - $0.20

iain1983 checked

** Dealing the flop: 2 :heart:, 8 :heart:, J :diamond: Pot: ~$1

bobjoe1964 checked

iain1983 folded

Addemon checked

Joansi checked

blue_gesus checked

Jonkzor123 bet - $1.00 Bettar ~pot med TP.

bobjoe1964 called - $1.00 Jaha, syn. Tveksam hand eller drag sätter jag honom på, troligast drag.

Addemon folded

Joansi folded

blue_gesus folded

** Dealing the turn: T :spade: Pot: ~$3

bobjoe1964 checked

Jonkzor123 bet - $3.00 Tror inte T :spade: hjälpte särskilt mycket, bettar ~pot igen för att skydda mot drag.

bobjoe1964 called - $3.00 Syn igen. Drag blir mer och mer troligt, tror han hade släppt mellanpar och kanske TP med dålig kicker mot mitt bet.

** Dealing the river: 6 :heart: Pot: ~$9

bobjoe1964 bet - $5.00 Färgdrag sitter och han är inte sen med att betta ut. Här är frågan satt han på färgdraget eller gör han en riktigt bra bluff?

Här undrar jag hur jag ska spela. Har ju satt honom på ett drag hela vägen och vill ju inte ge implicita odds heller. Men samtidigt finns det kanske andra händer än färgdraget han kan sitta på. Men varför bettar han då ut när färgen sitter? Är han duktig nog och inse att han verkar ha dragit efter färgen och kan representera den? Jag vill helt enkelt veta hur ni spelar rivern :). Kommentarer om spelet i övrigt är naturligtvis välkomna :).

* RP - QoS *

Postad

Väldigt troligt att han har fått flush.

Det var ju rätt många som såg floppen, ofta nån som har drag i den situationen.

Finns väl en del andra möjligheter, som att han sitter o synar ner med mellanpar eller topp par fast med dålig kicker, och sen på rivern bestämmer sig för o försöka sno potten eftersom han troligtvis är slagen..

Eller att han fått 2-par på rivern möjligtvis.

Nån hand måste han ju ha eftersom han sitter o synar på floppen o turn.

Fast jag skulle tro starkt på flush, och om jag synar på rivern beror på hur stort bettet är i förhållande till potten.. Tänker inte uttala mig om just det här specifika fallet eftersom det är mitt inatten :P

Anledningen till att han bettar ut på rivern är väl för o få lite valuta, han har ju ändå jagat färgen ända till rivern.. Han räknar väl med att du inte får för dig o betta på på rivern med en sån bräda med bara topp par, alltså måste han själv stå för bettandet.

Finns lixom ingen anledning för dig o betta på rivern om han skulle checka till dig, får ju sällan syn av en sämre hand men blir reraisad alla gånger nån träffat färg

Anledningen (till att du skulle kunna välja o betta på rivern om han nu skulle ha checkat till dig) skulle vara isåfall att du själv väljer o representera färgen i syftet att händer som AJ, KJ och 2-par etc ska lägga sig.. Men eftersom han bara synat ner hela vägen så är det inte troligt att han har nån av dom händerna.

Postad

Skulle tippa på att det är ev- på en syn i de här fallen. Man måste nog ge fi cred för en hand i det här läget med tanke på hur handen utspelades. I extrema fall skulle fi kunna sitta på en J sämre kicker och valt att stoppbetta/bluffa (vilken hand han hoppas få syn av är en annan fråga), men det händer förmodligen inte särskilt ofta.

På rivern slår du ju knappt en bluff så utan read skulle jag blixtfolda!

Postad
Skulle tippa på att det är ev- på en syn i det här fallet. Man måste nog ge fi cred för en hand i det här läget med tanke på hur handen utspelades. I extrema fall skulle fi kunna sitta på en J sämre kicker och valt att stoppbetta/bluffa (vilken hand han hoppas få syn av är en annan fråga), men det händer förmodligen i ytterst sällsynta fall.

Att jag knappt slår en bluff på denna limit är väl att ta i. Många spelar nog TP sämre kicker likadant. Men jag är nog av samma åsikt att jag måste ge fi cred för färgen här.

Jag foldade och han visade handen i alla fall.

Jonkzor123 folded

bobjoe1964 shows: 9 of Spades, 10 of Hearts

bobjoe1964 wins $13.90 from the main pot

End of game 390416682

Han var väl stolt över sin bluff :). Tycker helt klart det var snyggt spelat av honom. Kommentarer om resultatet?

Postad
Han var väl stolt över sin bluff :). Tycker helt klart det var snyggt spelat av honom. Kommentarer om resultatet?

Öppet stegdrag som missar, och då representerar han färgen istället ... Jag håller med om att det var snyggt. Kanske något att ta efter. :lol:

Eller så sätter han dig på en bluff eftersom du har knappen. Han har trots allt ett hyfsat par. Det kan bero lite på hur du har spelat liknande situationer tidigare.

Postad

Öppet stegdrag som missar, och då representerar han färgen istället ... Jag håller med om att det var snyggt. Kanske något att ta efter. :lol:

Eller så sätter han dig på en bluff eftersom du har knappen. Han har trots allt ett hyfsat par. Det kan bero lite på hur du har spelat liknande situationer tidigare.

Fast skulle bli dyrt för bobjoe om alve bettade ett färgdrag (skulle ge bobjoe färre outs för straight dessutom) .. Men d klart, om bobjoe vet att alve inte är typen som bettar sina drag och är tillräckligt tajt för o lägga sig om bobjoe representarer färgen så blir det ju EV+ på spelet.

Postad

Det är väl ett hyffsat vanligt spel man använder sig av om man sitter på en hand liknande fi's. Tycker dock inte att det är särskilt effektivt när man som fi sitter ur position och inte vet hur pass mycket färgkortet skrämt ens motståndare ... Alve skulle ju som sagt likaväl kunnat sitta och betta färgdraget i den aktuella handen och då framstår inte fi's fiffiga spel som särskilt inkomstbringande. :roll:

Postad
Skulle tippa på att det är ev- på en syn i det här fallet. Man måste nog ge fi cred för en hand i det här läget med tanke på hur handen utspelades. I extrema fall skulle fi kunna sitta på en J sämre kicker och valt att stoppbetta/bluffa (vilken hand han hoppas få syn av är en annan fråga), men det händer förmodligen i ytterst sällsynta fall.

Att jag knappt slår en bluff på denna limit är väl att ta i. Många spelar nog TP sämre kicker likadant. Men jag är nog av samma åsikt att jag måste ge fi cred för färgen här.

Att du knappt slår en bluff var såklart en överdrift men du sitter ju inte direkt på stål, överens? :D Men jag fann det osannolikt att din hand, såsom den utspelades, fortfarande stod sig efter det att fi synat potbets på flop och turn för att sedan betta ut halvpott när färgkortet kommer.

Att många spelar TP sämre kicker likadant måste väl ändå vara att ta i? I undantagsfall stöter man väl på dessa fiskar som bestämt skall ta sig till showdown med sitt TP (kosta vad det kosta vill), men det måste väl anses höra till ovanligheterna. Den motståndare som har balls att bluffa på färgen efter det att motståndaren bettat pott både på flop och turn borde ha balls nog att betta/checkraisa knappen med sitt TP, eller?

Postad

Här undrar jag hur jag ska spela. Har ju satt honom på ett drag hela vägen och vill ju inte ge implicita odds heller. Men samtidigt finns det kanske andra händer än färgdraget han kan sitta på. Men varför bettar han då ut när färgen sitter? Är han duktig nog och inse att han verkar ha dragit efter färgen och kan representera den? Jag vill helt enkelt veta hur ni spelar rivern :). Kommentarer om spelet i övrigt är naturligtvis välkomna :).

* RP - QoS *

Skall försöka fylla den här tråden ytterligare med mina meningslösa tankar och idéer om den här handen (verkar aldrig ta slut)! ;)

Vad det gäller ditt spel över alla gator finns väl inte så mycket att kommentera. Det enda jag hade gjort annorlunda hade varit att betta lite mindre på flop och turn, runt 2/3 pott ungefär. Dels kan du kräma ut lite mer value ur dina marginella händer (vet inte om det är tillämpligt på low-limit men högre upp så är det svårt att få betalt av en sämre hand som inte är ett drag), dels tenderar inte potterna att springa iväg storleksmässigt vilket kan vara lite jobbigt de ggr du är ute på en bluffturné eller dylikt. Och syna på rivern för guds skull, är ju tydligt att fi försöker köpa potten när färgen kommer upp! :D

Ju mer jag tänker på hur handen utspelades desto mer tilltalande känns det att ta en syn (kanske resultatpåverkad?). Skall iallafall lista omständigheterna som enligt mig talar för en syn:

1) Troligare att motståndare på den här nivån försöker sig på en cr istället för att betta rakt ut de ggr de får flushen på rivern?

- kan inte uttala mig med nån större säkerhet huruvida fisken checkraisar eller bettar sina färdiga händer på rivern. Rent instinktivt känns det dock som att de 7 ggr av 10 försöker sig på en cr (OBS! Har inga som helst belägg för nämnda påstående utan grundar mina siffror på antaganden! :roll: )

2) Om nu fi fick in sitt drag som han synat pottbets på både flop och turn, borde då inte fi satsa såpass mycket att han åtminstone gör en liten vinst på sitt drag?

- om vi antar att fi sitter och drar till flushen är det ca 4:1 att han sätter den på rivern. I den aktuella handen bettar hero pott vilket ger motståndaren 2:1 för en syn. Då måste alltså få in ytterligare 2 bets (2x3$, dvs 6$) för att gå break-even på sitt drag (för enkelhetens skull bortser jag från de ggr fi får flush och hero får kåk). Huruvida medelspelaren på denna nivån har vetskap om kortodds/pottodds/implied är väl ganska osannolikt, vilket gör att diskussionen om hur mycket fi måste tjäna på rivern blir en aning uddlös, but still! :D

Ska vi koppla det jag nyss sagt till handen ifråga framstår fi's bett på 5$ i en pott på 9$ som lite udda. Ok att motståndaren kan vara dåligt insatt i odds och dylikt, men ett bet på 5$ känns ändå konstigt avvägt. Eftersom hero visat styrka genom att betta pott både på flop och turn borde väl fi kunna anta att hero sitter på en hyffsat stark hand, såsom tvåpar eller set. Är det inte då rimligt av fi att anta att hero kommer betala av ett hyffsat stort bet (runt 7-8$) med tex ett set på hand?

Sammanfattningsvis: jag tror faktiskt att det mycket väl kan +ev att ta en syn med en hand som TP+bra kicker i det här läget om förutsättningarna jag nämnt ovan är uppfyllda. Over and out!

Postad

Vi är överens att jag inte sitter på stål :). Men J sämre kicker skulle jag kunna tänka mig att han sitter på, men inte särskilt troligt att han bettar ut med den om han bara synat potbet på alla andra gator. Så på river kan man väl anta att han inte har TP.

Att han skulle check-raisea med färgen känns faktiskt inte troligt. För oftast kommer jag ju att checka bakom honom när färgkortet landar. Det borde han veta.

I och med att hans mest troliga hand är ett drag i detta läge så känns det inte som det är +ev på att syna i detta läge. Om han spelat handen som ett drag hela vägen och bettar ut när ett av dragen sitter, borde man ju nästan folda. 9:5, 1.8:1 i potodds på synen. Alltså måste han oftare än var tredje gång inte sitta på färgen, vilket jag faktiskt inte anser troligt.

Det var i alla fall ungefär såhär jag tänkte, men sen att folk allmänt på den limit jag spelar inte har direkt superkoll på odds och så vidare. Så att se hans bet som en bluff på grund av att han inte får tillräckliga implicita odds, känns lite långsökt :). Men på högre limits kanske det är så.

På rivern känns det som att han antingen bluffar eller satt färgen, alltså slår jag bara en bluff på rivern :). Kanske va så du menade?

Postad
På rivern känns det som att han antingen bluffar eller satt färgen, alltså slår jag bara en bluff på rivern :). Kanske va så du menade?

Vad jag menade var att de ggr fi bettar med en hand i det här läget den med ganska stor sannolikhet är bättre än din. I just den här handen visade det sig dock felaktigt!

:D

Dock behöver inte fi fått färgen de ggr han bettar med en hand (tvåpar etc) utan helt enkelt vill få value för sin hand (då han kanske är rädd att du kommer checka efter på rivern) eller att han helt enkelt väljer att stoppbetta för att ta sig till showdown billigare. Färgkortet fungerar ju som en bra block vilket försvårar det för dig att få value med tex ett set eller topptvå.