Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena,

Har försökt att klura ut om det är profitabelt att fyrbetta i en sådan här situation:

Ongame Network $30.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 1076239

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

CO: $81.38

BTN: $37.85

SB: $29.70

Hero (BB): $30.59

UTG: $71.07

Pre Flop: ($0.45) Hero is BB with 7diamond.gif 7spade.gif

2 folds, BTN raises to $0.90, SB raises to $3, Hero raises to $7.50?

BTN spelar 19/14 över 200 händer.

SB spelar 21/18 3bet 11.1% (26 händer) över 79 händer.

Jag förstår att vi inte har tillräckligt med data för att veta hur ofta SB tre bettar, kunde lika gärna vara 3% han gör eller 15%. Men om vi tänker att han trebettar som de flesta TAGs runt 6% och kommer höja all-in med topp 3 procent (AA-JJ, AKo/s), resten av rangen foldar han.

BTN som är på den tighta sidan antar jag att han nästan har nära 0 combinations av bluffar om han höjer all-in. Så när han gör det är vi slagna och inte kan syna profitabelt (om SB hade lagt sig).

SBs shoving range är mer tveksam då samplet är lägre men om vi antar att han endast går all-in med topp 3 procent får vi folda. Med alla dessa antaganden har jag kommit fram till med hjälp av EV kalkyler att det är profitabelt att 4bet/folda här, speciellt med tanke på att jag har gett båda motståndarna en range på den starka sidan.

Era synpunkter på en 4bet här? Vad tycker ni om mina antaganden?

Postad

Fel typ av hand att dra en cold4bet bluff med imo, 4bettar du denna handen bör det vara för att syna shove. Ska du bluffa kan du göra det med A2o som har blockers mot deras allinrange, samt att det är en hand du utan att få ont i hjärtat kan folda till en allin. 77 är helt enkelt för bra för att vara en 4bet bluff

hoppas du förstår vad jag menar, ruggigt trött, ledsen att jag inte orkar förklara mer utförligt.

Postad

Är troligtvis inte profitabel 4bet nej. För att göra profit pre behöver du ta hem potten 7.5/11.4=0.657, 66%, av gångerna och detta gör du inte när sb jammar 50% av sin range + att BTN kmr spela tillbaka ibland så en 4b/fold bluff skulle inte vara profit. Du gör inte heller profit på att 4b/syna eftersom du behöver ~39% equity mot SBs jamrange för att kunna syna profitabelt medans 77 endast har 33% equity.

Postad
Är troligtvis inte profitabel 4bet nej. För att göra profit pre behöver du ta hem potten 7.5/11.4=0.657, 66%, av gångerna och detta gör du inte när sb jammar 50% av sin range + att BTN kmr spela tillbaka ibland så en 4b/fold bluff skulle inte vara profit. Du gör inte heller profit på att 4b/syna eftersom du behöver ~39% equity mot SBs jamrange för att kunna syna profitabelt medans 77 endast har 33% equity.

Du har rätt, jag gjorde fel i EV uträkningen. Visar sig vara ganska mycket -EV.

Postad

Hur kom du fram till det? Inte std att 5b jamma KQs direkt.

Postad

Höjer hellre med en KQs eller A2s här, då det står sig lite bättre mot deras synrange. KQ eliminerar en hel del av deras deg-combos.

Att fyrbet-folda 100BB djupt är oftast bordeline men då folk 3bettar till lägre och lägre antal BB blir det snart acceptabelt :/

Postad

Ingen bra hand att 4betta med om du inte tänkt syna 5bets-push. Om vi antar att han pushar 3% av starthänderna (5bet-range) så har du två negativa blockers, alltså två kort som blockar hans foldrange. Det blir inte stor ändring på fold equityn okej, men om vi istället hade haft en A2o så hade vi blockat 5bets-rangen rätt okej, 50% i AA t ex och 25% i AK.

Generellt tycker jag det är mycket bättre att 4bets-folda/bluffa sådana händer.