Gå till innehåll

Stora Scam-Tråden


Luap

Recommended Posts

Eftersom det är så många som råkar ut för vidriga trojaner och scams av olika slag tyckte jag att vi borde ha en tråd där vi kan varna varandra alternativt hjälpa till med datorsäkerhet. Känner ni till någon form av lucka eller liknande bör ni dock hålla tyst om den, då det inte är omöjligt att eventualla viderpersoner kikar in här. Det sista vi vill är att tipsa alla äckel om fler sätt att blåsa folk på.

 

Jag blev själv utsatt för et scamförsök tidigare i år av nicken DubaiDobbel (ongame) och FullClownPoker (ftp). Det är confirmed att det är en svensk iom att jag fick en fin blick på hans skrivbord (mer om det längre ned), men han reppade att han kom från dubai. Förklarade just vad som hände i en skypekonvo, men jag postar in den här iom att det kan vara bra för andra att läsa. Det var ren och paranoia som hindrade mig från att hamna i fällan, och det kunde blivit riktigt dyrt. Försökte att få loss namnet från ongame, men i brist på bevis (panikformaterade och bytte lösen överallt) fick jag nada. Läxan jag lärde mig var att ha en separat dator för poker med extrem datorsäkerhet, och en coach/slaskdator där man inte spelar (alternativt formaterar innan man ska spela på den :))

 

[00:19:38] Luap: Var ju en som hoppade in på $50-100 mot mig, lirade lite som en åsna

[00:19:42] Luap: bytte msn

[00:19:44] Luap: snackade som fan

[00:19:58] Luap: Han gav en extremt trovärdig image av att komma från en rik familj från dubai (skapat en facebook för personen etc)

[00:20:06] Luap: slutade med att jag skulle coacha

[00:20:13] Luap: igång med teamviewer och allt

[00:20:28] Luap: sen fullscreenade han typ en bild som såg jättelegit ut

[00:20:32] Luap: till "teamviewer HD" (OBS, TROJAN BÖR FINNAS PÅ LIKNANDE ADRESS, LETA INTE)

[00:20:56] Luap: om att jag skulle uppgradera till det gratis för en full hd experience bla bla bla. Givetvis med en adress som såg extremt legit ut på.

[00:20:57] Luap: med alla loggor osv

[00:21:03] Luap: googlade som ett djur

[00:21:08] Luap: programmet fanns inte till pc :S

[00:21:09] Luap: bara ipad

[00:21:19] Luap: såg ju ut som ett felmeddelande i programmet för mig

[00:21:24] Luap: iom att han hade det fullscreenat hos sig

[00:21:33] Luap: men jag hade visst kontroll-grejen på

[00:21:35] Luap: drog ett dubbelklick

[00:21:41] Luap: så gick hans fullscreen bort :D

[00:21:44] Luap: och man såg paint bla :D

 

Kontentan är att han la ned extremt mkt tid på att försöka få mig att komma in på en scam-site (som bör innehålla en trojan av ngt slag) och sen tömma mig HU. Jag hade aldrig slutat spela den här killen, och vi hade pratat mkt om att spela mer eftersom han var tvungen att dra under första sessionen (givetvis när han turade sig till plus).

 

Har ni varit med om någon form av scam? Outning av nicks ska i mina ögon uppmuntras då det skulle kunna rädda någon annan forumit. Var dock säkra på er sak, det är riktigt dumt att stämpla någon som scammer om man kan ha fel.

 

Cliffnotes: Varna för scams här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...