Gå till innehåll

jaqk funderar kring spännande alternativ till pot limit!


jaqk

Recommended Posts

Vad ska man göra om man vill ge ovana spelare chansen att prova nåt roligare än gamla vanliga fixed limit? No limit är för brutalt för många, pot limit vore bättre. Men pot limit är så ohanterligt. Det är svårt att förklara hur ett pot bet beräknas, och folk orkar inte hålla på med de där beräkningarna. Särskilt inte efter ett par öl.

 

Jag tycker det skulle kännas naturligare att definiera ett pot bet enligt nedan. Och jag tycker den varianten borde kunna uppskattas även av erfarna spelare, den verkar helt sund. Man kanske kan kalla det naturlig pot limit.

 

Definition

Varje gång det är din tur får du satsa så mycket som redan finns i potten.

 

(Dvs potten plus insatserna före dig.)

 

Det blir ju så himla enkelt. "Hur mycket får jag satsa? Det är hundra i potten och Nisse satsade 50. Ja men då får jag satsa 150." Istället för "Hur mycket låg det på bordet innan han satsade och hur mycket blir det han satsade gånger tre osv".

 

Det här är förstås en flackare struktur än vanlig pot limit, men den är jämförbar med halvpotlimit som tydligen förekommer (och som är i stort sett omöjlig att beräkna, vete sjutton om det blev rätt här).

 

Så här ser fyra potbet i rad ut (potten sätts till 1):

Pot limit: 1 - 4 - 14 - 48

Naturlig pot limit: 1 - 2 - 4 - 8

Halvpotlimit: 0,5 - 1,25 - 3,25 - 7,25

 

Nån som tror att det här kunde funka? Nån som håller med om att det vore enklare? Jag ska prova den på några stackare så får vi se.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju så himla enkelt. "Hur mycket får jag satsa? Det är hundra i potten och Nisse satsade 50. Ja men då får jag satsa 150." Istället för "Hur mycket låg det på bordet innan han satsade och hur mycket blir det han satsade gånger tre osv".

Det är väl inte så himla enkelt ... Får Lasse höja till 150 eller 50+150?

Hur mycket får Nisse satsa efter att Lasse har höjt till 150?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju så himla enkelt. "Hur mycket får jag satsa? Det är hundra i potten och Nisse satsade 50. Ja men då får jag satsa 150." Istället för "Hur mycket låg det på bordet innan han satsade och hur mycket blir det han satsade gånger tre osv".

Det är väl inte så himla enkelt ... Får Lasse höja till 150 eller 50+150?

Hur mycket får Nisse satsa efter att Lasse har höjt till 150?

 

Lasse får satsa 150. Då ligger det 300 i potten. Alltså får Nisse satsa 300.

 

Funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är spread limit något du söker? Jag har aldrig spelat det men vad jag har hört så är det enklare än pot limit.

Lirade en SL (spread limit) MTT på 24hpoker för ett tag sen. Fattar fortfarande inte riktigt hur det funkar och jag kom 2:a i touren :).

 

Jag tror det fungerar såhär. Du kan beta mellan X och Y (olika preflop,flop och turn,river) och efter någon betat kan du endast raisa så mycket som han betade, som i FL. Det är även 4 maxbets, då cappas det, även där som i FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spread limit (mycket bra om spreaden är stor, som exempelvis PAF i åland, spread limit 2€-500€.

 

Alla betar kan vara i intervallet 2-500 (dock minst lika stor som föregående). Detta ger ett NL-spel med ett "tak per bet", vilket faktiskt är jävligt bra.

 

Tyvärr så brukas det spelas med typ spreaden 1-5, vilket bara är ett ännu svårare limitspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...