Gå till innehåll

HU MTT strategi


Anref

Recommended Posts

Tja, dom flesta HU MTTs brukar vara turneringar med 1500 startmarker och 2 min blinds intervall, vilket är lite gah.

 

Men då och då dyker det upp några fina turneringar med 3000+ startmarker med 6-10 min blinds intervall, det är just dessa jag brukar fastna för.

Hur spelar vi då dessa för bästa EV++ ?

 

Jag har spelat mycket mycket HU cg, men hur bör man optimera strategierna när det går över till MTT? Jag själv tycker inte om att 3beta så mycket i HU MTT eftersom det kan ta ganska saftigt på stacken att förlora en sådan pott, hur fan gör ni gott folk?

 

Tänk även på att vi behöver oftast slå ut 7-10 motståndare för att ta oss till finalbordet i dessa, så hur mycket tur krävs det egentligen?

 

OBS OBS,, ENDAST SERIÖSA SVAR!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv tycker inte om att 3beta så mycket i HU MTT eftersom det kan ta ganska saftigt på stacken att förlora en sådan pott

 

Sant, i cg äre ju bara o reloada. Själv tycker jag inte att man ska ändra strategi, då optimalt HU spel är ju alltid optimalt HU spel, oavsett om det är cg eller mtt. IMO, jag kan ha fel, rätta mig då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, i cg äre ju bara o reloada. Själv tycker jag inte att man ska ändra strategi, då optimalt HU spel är ju alltid optimalt HU spel, oavsett om det är cg eller mtt. IMO, jag kan ha fel, rätta mig då.

 

När det är 100bb i en hu-mtt så borde det ju vara samma strategi, men den ändras ju ganska kraftigt med stackdjupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela exakt som i cashgame där du tror att motståndaren ska ta sitout så fort han torskar sitt inköp eller dubblar upp sitt inköp.

 

När jag kastar upp en studsboll i luften och "spinner" den åt mitt håll, varför byter den då "spinn"håll vid nedslaget medans en vanlig boll inte gör det?

 

OnT: lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kastar upp en studsboll i luften och "spinner" den åt mitt håll, varför byter den då "spinn"håll vid nedslaget medans en vanlig boll inte gör det?

 

OnT: lol

 

Under den korta tid bollen tar i backen och bromsas upp så kommer den elastiksa bollens massa att sakta bromsas upp och slungas i motsatt riktning. En solid boll som saknar den elastiska förmåga och kommer att följa den punkten på bollen som slår i baken.

 

Dåligt förklarat men tänk er en studsboll kasstas med spinn i super slowmotion. Nedslagningspungten kommer ju stanna helt medans resten av bollen runt centralpunket (lodrätt) kommer att fortsätta tills dom innre krafterna börjar dra den tillbaka och då byter helt spinnriktning.

Samma sak sker när du ger den kraftig backspinn men då blir det den centrala horrisontella linjen.

 

lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela exakt som i cashgame där du tror att motståndaren ska ta sitout så fort han torskar sitt inköp eller dubblar upp sitt inköp.

 

måste väl finnas några argument om att inte söka möjliga onödiga coinflip situationer i början mot möjligt dåliga spelare som man på ett säkrare kan avväpna. Skalansky style med att man väntar på bättre tider typ :P

 

Hur ofta kan man anta att en motåndare tar sittout vid dubblad inköp? Kan ju bara vara om det är tidigare känd hit n run fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under den korta tid bollen tar i backen och bromsas upp så kommer den elastiksa bollens massa att sakta bromsas upp och slungas i motsatt riktning. En solid boll som saknar den elastiska förmåga och kommer att följa den punkten på bollen som slår i baken.

 

Dåligt förklarat men tänk er en studsboll kasstas med spinn i super slowmotion. Nedslagningspungten kommer ju stanna helt medans resten av bollen runt centralpunket (lodrätt) kommer att fortsätta tills dom innre krafterna börjar dra den tillbaka och då byter helt spinnriktning.

Samma sak sker när du ger den kraftig backspinn men då blir det den centrala horrisontella linjen.

 

lol

 

Jag förstod den "dåliga" förklaringen bättre än din "förenkling" haha. Bra gjort, back on track omss.:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rimligen bör man väl pottkontrolla till en början för att se var man har honom. Man tar inga flips och håller potterna små, märker man att man inte har edge och att det blir svårspelat får man ju istället söka flips.

 

Är ju ganska enkelt egentligen, är han duktig förlitar vi oss mer på turen och är han dålig ger vi honom inte chansen att dra nytta av turen.

 

Sen får man ju såklart anpassa, raisar han 100% från knapp? Foldar allt när han inte har knapp. 3bettar han frekvent vår knappraise mm mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han 4bettar dig första handen och du har TT/JJ så kanske det oftast är rätt att shova. Men efter att du har lirat 20 händer märker du att han stackar av med top pair oavsett kicker, eller senare att han 3/4bettar bara AA/KK. Därför hade det varit bättre att folda, eftersom du garanterat kommer få extremt mycket bättre lägen att investera dina chips.

Alltså börja med att hålla potterna små ifall du har en marginal hand, informationen du får fram vid showdown är oftast extremt värdefull.

Min taktik skulle alltså inte vara att ha så hög bb/100 och försöka vinna så fort som möjligt. Utan istället att försöka spela ett spel som har så låg variance som möjligt men att jag fortfarande vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han 4bettar dig första handen och du har TT/JJ så kanske det oftast är rätt att shova. Men efter att du har lirat 20 händer märker du att han stackar av med top pair oavsett kicker, eller senare att han 3/4bettar bara AA/KK. Därför hade det varit bättre att folda, eftersom du garanterat kommer få extremt mycket bättre lägen att investera dina chips.

Alltså börja med att hålla potterna små ifall du har en marginal hand, informationen du får fram vid showdown är oftast extremt värdefull.

Min taktik skulle alltså inte vara att ha så hög bb/100 och försöka vinna så fort som möjligt. Utan istället att försöka spela ett spel som har så låg variance som möjligt men att jag fortfarande vinner.

 

Ungefär som sulla sa då? Håller med ditt resonemang för övrigt, låter okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han 4bettar dig första handen och du har TT/JJ så kanske det oftast är rätt att shova. Men efter att du har lirat 20 händer märker du att han stackar av med top pair oavsett kicker, eller senare att han 3/4bettar bara AA/KK. Därför hade det varit bättre att folda, eftersom du garanterat kommer få extremt mycket bättre lägen att investera dina chips.

Alltså börja med att hålla potterna små ifall du har en marginal hand, informationen du får fram vid showdown är oftast extremt värdefull.

Min taktik skulle alltså inte vara att ha så hög bb/100 och försöka vinna så fort som möjligt. Utan istället att försöka spela ett spel som har så låg variance som möjligt men att jag fortfarande vinner.

 

Det är inte så bra att bluffa/info-3beta med TT, JJ, dvs. 3beta för att vika mot 4bet.

Dem händernas ska inte ingå i bluffrangen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får nu ge er grabbar, har ni spelat vettigt mycket sngHU med hyfsat djup stack så vet ni att man ibland märker att spelaren ifråga läcker marker ibland för att han är för lös och ibland för att han är för tajt. Och ibland tycker man att han spelar bra och gör vettiga spel. En match är definitivt inte för kort tid för att avgöra hur han spelar och försöka hitta en explostrategi som inte blir övertydlig. När man sett ett antal bluffcatchersyner kan man göra ett antagande, samma sak om man sett han vika så fort vi visar styrka. Vi kan under matchen skapa oss en bild för om vi ifråga är bättre eller jämlik spelaren.

 

Exemplet som postaren gav med 4bet mot sig är ett dåligt exempel på hur det kan se ut, bättre exempel är om man sett han betta alla 10ggr han har knappen, att han checksynar ner massa händer till river, att få händer går till showdown, att han inte vill spela ur pos mm mm. Min mening var att man inte ska hindra sig själv från att få en read genom att exempelvis ta en flipp genast. Det gör man ju enklast genom att ge upp lite EV i små potter och istället få en chans att se ur motståndaren agerar. Ett givet exmepel på det är väl att typ antingen ha en minimal eller ingen 3betsrange i början av matchen samt att pottkontrolla de potter vi vill till showdown med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3beta inte TT eller JJ då.

 

 

hur många händer uppskattar du att man behöver för att vara säker på att han bara 3betar KK+? hur många för 4bet?

 

Korten var irrelevanta. Poängen var helt enkelt att undvika marginella situationer. Du kan ju knappast påstå att man inte kan 3betta TT/JJ för värde, men handen mot samma motståndare är för svag för att syna 4bet/pusha över.

Antar att mitt andra exempel var dåligt det också eftersom jag tydligen var alltför extrem. Jag hoppades att folk skulle ha enklare att förstå vad jag menade, inte att de skulle haka upp sig på det som faktiskt sades.

Jag antar att du vet svaret på din andra fråga också men efter ett par tusen händer och ett par showdowns kan man nog anta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MTTs är inte riktigt min grej men att fundera på här är högvariansspel i början av turneringen vs på bubblan.

 

 

Det är inte så bra att bluffa/info-3beta med TT, JJ, dvs. 3beta för att vika mot 4bet.

Dem händernas ska inte ingå i bluffrangen.

 

Om man trebetar JJ och får syn av en range man slår men fi fyrbetar endast QQ+ är det då en trebetsbluff?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man trebetar JJ och får syn av en range man slår men fi fyrbetar endast QQ+ är det då en trebetsbluff?

 

Då ser jag ingen anledning att 3beta JJ och TT.

Du ser inget fel med att 3bets/vika TT, JJ? Du tycker inte du gör om värdehänder i din värderange till bluff, varför vill dy göra det och(?) och varför inte istället lägga in svagare händer i den rangen istället om du väl ska bluffa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi släpper att folk hakat upp sig på detta och fokuserar på OPs fråga. Vi trebettar inte JJ förrän vi är vet att vi är beredda att stacka av den handen antingen pga av att vi vet att han är lös eller att vi är tillräckligt short för att det ska vara vårt enda move. Att försöka få in stack pre med 150BB med JJ är ingen god ide mot random spelare.

 

Som sagt tidigare ska vi troligen inte ens ha en 3betsrange pre 150BB djup, och om vi ska det ska den bara innehålla händer vi vill få in det med, typ AA o KK kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...