Mysticum Postad 17 Juni , 2005 Rapport Postad 17 Juni , 2005 Vill höja ett litet varningens finger för WPT-markerna. Bad en kompis köpa hem 10 WPT-marker åt mig när han var i USA och eftersom min tidigare marker-erfarenhet var strikt begränsat till 11,5g marker av billig sort var det rätt imponerande med de nya markerna. Mycket dovare ljud när man leker med dem, härliga att göra markertrix med och rätt härlig känsla i övrigt. Nu har det gått några månader sedan dess och när jag satt och lekte med markerna märkte jag helt plötsligt ett annat ljud. Det rasslande ljudet byttes ut mot ett litet frasigare ljud. Undersökte alla marker noggrannt men kunde inte hitta något annorlunda. Igår upptäckte jag dock hur det på flera marker (kanske 3-4 av 10) kommit in luft under den vita mittendelen (som är en tunn liten platta som ligger ovanpå järnkärnan om ni nån gång sett en dissekerad WPT-marker). Detta gjorde att den vita plattan blev som en "bubbla", vilket inte alls var snyggt. Självklart har jag försökt pressa ner den, men det är precis som att den "läcker" och efter några sekunder är den fylld med luft igen. Kanske inte så otroligt farligt, men ändå irriterande när ljudet helt plötsligt blir annorlunda. Dessutom blir min 10-stapel nämnvärt högre, kanske en halvcentimeter högre, och jag kan trycka ner stapeln för att den ska bli lägre. Ska man stapla 50-högar kan man alltså få se rätt stor skillnad mellan högarna. Med tanke på vad WPT-set kostar i Sverige tycker jag inte att det är prisvärt alls. Vad som verkade vara lite finare marker visade sig vara av rätt kass kvalité och vill man ha bättre marker än de "vanliga" 11,5g gör man nog rätt i att satsa på marker utan metallinlägg (vilket jag planerar att göra). * RP - QoS * Citera
busen Postad 17 Juni , 2005 Rapport Postad 17 Juni , 2005 Är det dessa du menar?, isf kan du tyvärr fått en väska med måndagsexemplar. Dem vi spelar med fungerar utmärkt än så länge ( c:a 2 mån. gamla) Citera
Mysticum Postad 17 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 17 Juni , 2005 Ja, det är den typen jag menar. Vet inte om det finns olika typer av WPT-marker, men jag har tolkat det som att det är samma typ allihop. Mycket möjligt att jag fått måndagsexemplar, men när 3-4 marker av 10 st blir sådana är det svårt att inte fundera på om kvalitén verkligen är så hög. Dessa har blivit så ganska nyligen, efter två månader var jag fortfarande nöjd med dem och övervägde att köpa ett komplett set med WPT-marker. För din del hoppas jag att du inte råkat ut för detta och att mina marker bara var, som du säger, måndagsexemplar. Citera
cheunce Postad 17 Juni , 2005 Rapport Postad 17 Juni , 2005 Vad är ett måndagsexemplar? Det är saker som har produktionsfel. Det brukar oftast bara var en liten procent av det som prducerats. Är det en stor procent som är fel så är det en skitprodukt Det heter måndags exemplar eftersom de flesta inte brukar var 100% återställd efter helgens hårdafestande när de ställer sig på fabriksgolvet Mina föräldrar brukar kalla mig för ett måndagsexemplar Citera
busen Postad 17 Juni , 2005 Rapport Postad 17 Juni , 2005 När man gör något på en fredag har man mycket stor lust att jobba för att man precis avverkat en veckas jobb och har en skön helg framför sig. När man emellertid kommer till jobbet på en måndag, lite småbakis och sliten sen helgens bravader, bara för att inse att man har en hel veckas arbete framför sig, blir produkten av ens arbete lätt mindre bra, ett måndagsexemplar. EDIT, för sen Citera
Mysticum Postad 17 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 17 Juni , 2005 Det hela är också relaterat till när på dagen det är tillverkat. I början av arbetsdagen håller det normal nivå medan kvalitén växer under de två första timmarna. Timman före lunch kommer produktionen att hålla under medel och efter lunch håller produktionen hög nivå för att sedan sjunka till en ganska låg nivå en timma innan man går hem där den sedan ökar aningen igen. Generellt sett alltså. Måndagsexemplar är dock benämning på en defekt produkt och har egentligen ingenting att göra med när den tillverkades (förutom att begreppet kommer därifrån). Citera
Recommended Posts