Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har lite funderingar kring en situation. Vore tacksam för hjälp.

***** Hand History for Game 2210961652 *****

0/0 TexasHTGameTable (NL) - Wed Jun 15 14:12:18 EDT 2005

Table Table 36714 (6 max) (Real Money) -- Seat 5 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: Realtreed ( $6.44)

Seat 2: Lasse Kongo ( $30.35)

Seat 3: Gomo_of3 ( $26.45)

Seat 4: Gaard ( $14.32)

Seat 5: ducebag1 ( $94.24)

Seat 6: benzo4212 ( $4.1)

benzo4212 posts small blind (0.1)

Realtreed posts big blind (0.25)

** Dealing down cards **

Dealt to Lasse Kongo [ Ad, Jd ]

Lasse Kongo raises (1) to 1

Gomo_of3 folds.

Gaard calls (1)

ducebag1 calls (1)

benzo4212 folds.

Realtreed calls (0.75) (Pot=4)

** Dealing Flop ** : [ 4c, Qd, Td ]

Realtreed bets (2)

Lasse Kongo calls (2)

Gaard calls (2)

ducebag1 raises (20) to 20

Realtreed calls (3.44) (Pot=33,44)

Realtreed is all-In.

Lasse Kongo calls (18)

Gaard calls (11.32)

Gaard is all-In.

Nötfärgdrag och hålstegedrag. Hur många outs räknar ni med att ni har här? Stegdrag är ute, någon kan ha prickat set (mest troligt 4:or, annars borde de ha slagit om preflop). Jag kan väl knappast räkna med att ha 12 outs här (9 ruter + 3 kungar)??

Antalet outs påverkar ju oddsen. Hade jag odds för syn här, med vetskapen att jag kommer gå till showdown?

Jag var tämligen säker på att Gaard som satt efter mig skulle syna.

** Dealing Turn ** : [ 8h ]

Lasse Kongo checks.

ducebag1 bets (10)

Lasse Kongo calls (9.35)

Lasse Kongo is all-In.

** Dealing River ** : [ 6s ]

Förklara gärna hur ni tänker och hur ni räknar. Hur stor är tomtenivån på floppsynen, skala 1-5?

/L-K

* Flytt till THe - QoS *

Postad

Om jag ser situationen rätt så har du 12 outs, under förutsättning att han inte har ett set eller tvåpar där ena paret är 4. Om han har set eller tvåpar med ena paret 4, så försvinner ruter 4 som out och du har således 11 outs. Sämre än så kan jag inte få det till. Efter turn kommer såklart ett nytt läge. Har du träffat en out så har han några out för kåk (om han har tvåpar/set). Missar du på turn så kan du dra dött på river i värsta fall, alternativt ta bort ytterligare en out i ruter.

Sen finns en liten delningsrisk också om han sitter med AJ, så delar ju 3 av kungarna potten, men jag tror inte många höjer sådär på hålstegedrag. :)

Postad
Har lite funderingar kring en situation. Vore tacksam för hjälp.

***** Hand History for Game 2210961652 *****

0/0 TexasHTGameTable (NL) - Wed Jun 15 14:12:18 EDT 2005

Table Table 36714 (6 max) (Real Money) -- Seat 5 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: Realtreed ( $6.44)

Seat 2: Lasse Kongo ( $30.35)

Seat 3: Gomo_of3 ( $26.45)

Seat 4: Gaard ( $14.32)

Seat 5: ducebag1 ( $94.24)

Seat 6: benzo4212 ( $4.1)

benzo4212 posts small blind (0.1)

Realtreed posts big blind (0.25)

** Dealing down cards **

Dealt to Lasse Kongo [ Ad, Jd ]

Lasse Kongo raises (1) to 1

Gomo_of3 folds.

Gaard calls (1)

ducebag1 calls (1)

benzo4212 folds.

Realtreed calls (0.75) (Pot=4)

** Dealing Flop ** : [ 4c, Qd, Td ]

Realtreed bets (2)

Lasse Kongo calls (2)

Gaard calls (2)

ducebag1 raises (20) to 20

Realtreed calls (3.44) (Pot=33,44)

Realtreed is all-In.

Lasse Kongo calls (18)

Gaard calls (11.32)

Gaard is all-In.

Nötfärgdrag och hålstegedrag. Hur många outs räknar ni med att ni har här? Stegdrag är ute, någon kan ha prickat set (mest troligt 4:or, annars borde de ha slagit om preflop). Jag kan väl knappast räkna med att ha 12 outs här (9 ruter + 3 kungar)??

Antalet outs påverkar ju oddsen. Hade jag odds för syn här, med vetskapen att jag kommer gå till showdown?

Jag var tämligen säker på att Gaard som satt efter mig skulle syna.

** Dealing Turn ** : [ 8h ]

Lasse Kongo checks.

ducebag1 bets (10)

Lasse Kongo calls (9.35)

Lasse Kongo is all-In.

** Dealing River ** : [ 6s ]

Förklara gärna hur ni tänker och hur ni räknar. Hur stor är tomtenivån på floppsynen, skala 1-5?

/L-K

* Flytt till THe - QoS *

När så många spelar så hårt på floppen så måste man väl nästan anta att ngn har settat ....vi kan väl iaf ponera d o ge dig 11 outs att vinna potten

chansen du har att träffa ngn av av dina outs räknar jag enligt följande : 1-(36/47)(35/46)= .4172....- säg ca 42% chans att träffa .......dvs ngn av d andra vinner potten (om vi för enkelhetens skull borträknar faktorer som att du kan vara död på turnen etc) säg helt enkelt att du vinner potten 42% av fallen o förlorar den 58% du ungefär en 2 mot 3 underdog kan man göra om till att dina odds är 1,5:1 du investerar 18 för att kunna vinna 62

du är 1,5 mot 1 underdog men vinner ca 3 ggr pengarna ekonomiskt är d iaf korrekt ....men d e en svår situation .....vet faktiskt inte alls hur jag skulle göra där .....(ja menar chipleaden raisar stenhårt .......men ja kan säga en sak iaf....jag hade nog haft svårt för att lägga mig ......men sådant där händer ......nästa gång kommer ruter kung istället

=)

Postad

Tack för alla svar!

Är inte så bra på det här med odds så jag tänkte fortsätta ställa lite frågor kring handen ovan.

När det blir min tur på floppen efter att chipleadern gjort en stor höjning vet jag inte hur jag ska resonera. Det hela blir väl en generell frågeställning kring odds, implicita odds och outsberäkning.

Hursomhelst, när Reel har gjort sin massiva höjning så måste jag lägga in 18 för att få fortsätta att vara med och leka. Det ligger då 33 i potten. Jag tror att Gaard efter mig kommer att syna med sina sista pengar, 11$. Är mina potodds då 45:18 =2,5:1 (33+11) eller 62:18 =3,44:1 (33+11+18), ska jag här räkna in det jag kommer att satsa som "vinst", dvs 18, eller inte i mitt potodds?

Om jag synar är jag ju commitad så det råder ju inget tvivel om att jag kommer att bli all-in på turn, vilket oxå hände. Ska jag då redan på floppen räkna med ytterligare 9$ i potten? Eller 18$? Och vad blir mitt potodds då?

Blir mitt potodds på floppen då 54(45+9):18 =3:1 eller blir det 81(33+11+18+9+9):18 =4,5:1?

Känner hur det snurrar nu...Kan någon reda ut begreppen? Hjort?

Om man sätter fi på ett floppat set, ska man då dra av ett antal outs (för fi:s möjlighet att träffa kåken) och i så fall hur många?

/L-K