Gå till innehåll

Matteproblem - årkurs 7, numismatikerhjälp önskas


hubbahubba

Recommended Posts

Jag har hjälp min dotter med matteläxan. Sannolikhet är något jag tycker att jag borde ha koll på men sedan dök detta problem upp:

Erik säger till Lisa: "I min ficka har jag tre kronor med samma årtal. De är från 1970-talet. Om du gissar vilket år de är gjorda så får du dem. Du får bara gissa en gång." Hur stor är sannolikheten att Lisa får mynten?

 

 

 

Förmodligen är det bara en osedvanligt korkad person som skapat uppgiften och de förväntar sig svaret 10% men jag ville hitta ett bättre svar.

För det första behandlar frågan Lisas vinstsannolikhet, vi saknar information om Lisa och hennes förmåga i dylika situationer.

För det andra, om vi ändrar frågan till att du ska gissa, hur stor sannolikhet är det att du prickar rätt? Jag har letat efter statistik över mynt i omlopp men inte hittat någon. 1976 präglades det få enkronor vill jag minnas, och finns det några alls från -75?

 

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hjälp min dotter med matteläxan. Sannolikhet är något jag tycker att jag borde ha koll på men sedan dök detta problem upp:

 

 

 

Förmodligen är det bara en osedvanligt korkad person som skapat uppgiften och de förväntar sig svaret 10% men jag ville hitta ett bättre svar.

För det första behandlar frågan Lisas vinstsannolikhet, vi saknar information om Lisa och hennes förmåga i dylika situationer.

För det andra, om vi ändrar frågan till att du ska gissa, hur stor sannolikhet är det att du prickar rätt? Jag har letat efter statistik över mynt i omlopp men inte hittat någon. 1976 präglades det få enkronor vill jag minnas, och finns det några alls från -75?

 

Hjälp!

 

lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi själva ska gissa så gissar vi på 1973, borde vara rätt 1/5 till 1/4 (1976 års mynt finns nästan enbart hos myntsamlare, du hittar inte tre stycken om du så räknar igenom Åhlens dagskassa).

 

Roligare hade frågan varit om det gällde 1960-talet (då kommer en kunnig gissare gissa rätt 5/6) eftersom pre-68 kan uteslutas (dessa innehäll silver och är nu mestadels nedsmälta, silvervärdet är runt 10 kr/st nu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi själva ska gissa så gissar vi på 1973, borde vara rätt 1/5 till 1/4 (1976 års mynt finns nästan enbart hos myntsamlare, du hittar inte tre stycken om du så räknar igenom Åhlens dagskassa).

 

Roligare hade frågan varit om det gällde 1960-talet (då kommer en kunnig gissare gissa rätt 5/6) eftersom pre-68 kan uteslutas (dessa innehäll silver och är nu mestadels nedsmälta, silvervärdet är runt 10 kr/st nu).

hej ola (?), hur går det med pf-bojkotten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi själva ska gissa så gissar vi på 1973, borde vara rätt 1/5 till 1/4

 

Hur fick du detta?

 

Summerar jag siffrorna rakt av får jag att 1973 står för ca 1/3 av 70-talets mynt. Om man tänker sig att man radar upp alla 70-talets mynt i kronologisk ordning och väljer 3 i rad slumpmässigt (och alltså så gott som säkert får samma år) blir svaret då 1/3, men det tycker jag inte är den naturliga tolkningen.

 

Som jag ser det är frågeställningen: Jag väljer 3 slumpvisa enkronor av alla Sveriges enkronor. Jag får informationen att alla kommer från samma år på 70-talet. Vad är sannolikheten att de kommer från ett givet år 70-79?

 

För att räkna ut detta får vi beräkna antalet 3-kombinationer av mynt från ett visst årtal.

 

Antal 3-kombinationer av mynt från 1973 är 141867565*141867564

*141867563/6 (hur många sätt kan man välja 3 av 141867565)=4.76*10^23

 

Gör analogt för alla år och totala antalet 3-kombinationer blir 6.77*10^23.

 

Sannolikheten att gissa rätt om vi gissar på 1973 blir då cirka 70%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...