Gå till innehåll

Poker - Ett långsamt spel?


juman

Recommended Posts

Jag är inbiten spelare sen gammalt men då menar jag i huvudsak spel som Backgammon, Othello, Schack mfl. Och nu försöker jag (och tjejen) lära upp oss lite när det gäller poker men jag måste tyvärr säga att det är ett väldigt segt spel (eller så gör jag fel).

 

Typ exempel var i Lördags då jag och tjejen tillsammans satte oss och spelade på ett lågbudgetbord på Expekt och satte in 200:- att spela med och målet var att spela för att vinna. Så vi försökte spela väldigt tajt och i princip bara spela med händer som gav potential till något. Detta gjorde att vi i princip ens försökte spela 4-5 händer på 2 timmar då vi annars hade kort som K,2 i olika färger, 4,7 i färg etc. Av de få händer vi ens spelade på så spelade vi enbart en hand hela vägen till sista kortet då vi hade näst bästa hand man kunde ha. Givetvis var det ju så att den vi spelade mot hade bästa möjliga hand och där med vann.

 

Efter det tappade vi tråden och började satsa lite vildare på händer vi inte trodde hade någon chans men ärligt talat hade vi tråkigt och att få satsa lite gjorde det hela intressantare. Nu brukar vi hålla små pokerturneringar hemma emellanåt med lite goda vänner och dessa e alltid skoj mest för att folk e villiga att chansa lite.

 

Så till er som spelar online kontinuerligt och lyckas att kontinuerligt gå plus hur är det för er? Sitter ni hela dagarna och väntar innan ni ens spelar en hand där ni vet att ni till stor säkerhet kommer att vinna? Eller hur ofta i snitt tror ni att spelar igenom en full hand?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan man få extremt kalla kort väldigt länge om man spelar ett bord. Sen, tvärtom kan AA KK AK osv komma hela tiden ibland..

 

Jag vet inte om du spelar 10pers max eller 6pers max eller ngt annat men 10pers 1 bord brukar verkligen vara väldit segt.. När du kommit igång kan du ju lira flera bord samtidigt. Jag lirar 4st 6pers max vilket gör att jag väldigt ofta är med och bettar i potter.

 

Däremot ska man säga att poker kräver att man kan vänta på bra händer och inte kräver action hela tiden, annars är definitivt multitable alternativet vid action.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trist? nja, jag spelar typ 600händer/timma. vilket är bra mycket mer action än när man spelade ett parti schack på 3timmar. går det för segt så spela fler bord.

 

spela rakt igenom... hmm, jag har ca 10-15% hands till showndown och vinner ca 70% av dem.

 

så ca 1hand per minut till showdown. så långsamt vill jag inte påstå att poker är.

 

testa att spela fler bord om du tycker ett är för långtråkigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser floppen med 27,85% av alla händer jag får, 19,01% utanför blindsen. Ikväll spelade jag 761 händer, men då spelar jag å andra sidan 3-4 bord. Om du tycker det är segt finns tre alternativ (rankade från bäst till sämst):

 

1. Spela fler bord samtidigt (du verkar spela mest på dina egna händer så det passar nog)

2. Spela Short-Handed (då spelar man mycket fler händer men måste också vara bättre på att läsa folk)

3. Spela fler händer (enklaste sättet att förlora pengar i poker)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge brukar då riktigt turneringsspel pågå? Har som alla sett det som går på TV i olika former men förstår att det egentligen bara är ett sammandrag av vad som egentligen sker. Spelar ni lika få händer i en turnering eller måste man öka antalet för att ens ha en chans att spela något innan tiden tar slut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid olika tillfällen i en turnering spelar man väldigt olika många händer. Vilka som sitter vid bordet, hur markerna har ändrat värde, hur nära pengarna ni är, prispengarnas distribution, hur du spelat på sistone är några få av de viktigare faktorerna.

 

Det vanligaste svar du får på generella frågor är "det beror på". För det beror på en hel mängd variabler. Och allra flest variabler är det i turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delvis är det så, poker kan vara tålamodsprövande. Det är en del av tjusningen tycker många. Men just på nätet kan ni ju speeda upp det så mycket ni behöver, som andra redan har påpekat. Och antagligen "borde" ni spela lite fler händer låter det som, även om det är "rätt" att spela tajt.

 

Ett tips: Prova att spela tre eller fyra samtidiga bord Omaha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är spelet segt, om man t ex får väldigt dåliga händer och lägger sig. Men helt plösligt smäller det till och man har förlorat alla marker på några minuter eller tvärtom... vunnit massa chips.

 

Tålamod är A och O i poker, imo. Tyvärr har jag inte det tålamodet som krävs ibland.

 

Så svaret på din fråga, både ja och nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...