Gå till innehåll

När krossar man nivån?


sacrificeheinz

Recommended Posts

Jag förstod mig inte på den sidan. Kanske ska understryka att jag är väldigt ny med allt sånt. Men om vi säger så här då; Jag lirar SH 0.25/0.50 på svs och använder pt3. Jag har spelat ungefär 42k händer och min BB/100 ligger på 16.34. Är det dags att gå upp i nivå då, eller är det för kasst, för lite händer spelade för att kunna säga nåt? Hur mkt skiljer sig skickligheten på spelarna på 0.5/1 jämfört med 0.25/0.50....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod mig inte på den sidan. Kanske ska understryka att jag är väldigt ny med allt sånt. Men om vi säger så här då; Jag lirar SH 0.25/0.50 på svs och använder pt3. Jag har spelat ungefär 42k händer och min BB/100 ligger på 16.34. Är det dags att gå upp i nivå då, eller är det för kasst, för lite händer spelade för att kunna säga nåt? Hur mkt skiljer sig skickligheten på spelarna på 0.5/1 jämfört med 0.25/0.50....

 

Bra winrate! Jag hade nog testat på en nivå högre. Går det dåligt är det ju bara att återgå till nivån som du har spöat rätt rejält hittills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volym: >50K händer

 

Vet inte riktigt vad du menar med att krossa nivån, men antar att >5bb/100 får anses som en god winrate.

 

(5x/100) x (y)

 

x=bb för nivån du spelar

y= antal spelade händer

 

-----------------------

 

Du spelar 30000 händer på nlh100 (dollar)

 

(5x1/100)x30000=1500 dollar

 

---------------------

Timlön?

 

Du spelar fem bord nlh100, ungefär 100 händer per bord och timma.

 

Med din winrate på 5bb/100 händer ger det timlönen:

 

25bb/h

 

På nlh100 en vinst på 25 dollar i timman.

 

--------------

 

Inte precis kross kanske, men ovanstående kanske ger perspektiv om hur man bör se CG-poker i ett längre perspektiv snarare än att söka kickar i att vara bordets chef/kapten.

 

Spelar du 5h om dagen, fem dagar i veckan på nlh100 så plussar du i genomsnitt under en fyraveckorsperiod:

 

25x5x20=2500

 

2500 dollar eller cirka 17500 SEK.

 

GL med krosset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod mig inte på den sidan. Kanske ska understryka att jag är väldigt ny med allt sånt. Men om vi säger så här då; Jag lirar SH 0.25/0.50 på svs och använder pt3. Jag har spelat ungefär 42k händer och min BB/100 ligger på 16.34. Är det dags att gå upp i nivå då, eller är det för kasst, för lite händer spelade för att kunna säga nåt? Hur mkt skiljer sig skickligheten på spelarna på 0.5/1 jämfört med 0.25/0.50....

 

Jag tror att pokertracker räknar ptbb/100 vilket är ungefär det dubbla bb/100.

 

Apropå min uträkning ovan.

 

Oavsett är 16ptbb/100 eller 8bb/100 bra siffror. Sedan tycker jag att din BR skall avgöra om du skall flytta upp eller inte. Med ditt stabila plussande räcker det antagligen med 15 BI (100bb-inköp) för 0,5/1 på SVS. Så ligger rullen på >1500 SEK så kör!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att pokertracker räknar ptbb/100 vilket är ungefär det dubbla bb/100.

 

Apropå min uträkning ovan.

 

Oavsett är 16ptbb/100 eller 8bb/100 bra siffror. Sedan tycker jag att din BR skall avgöra om du skall flytta upp eller inte. Med ditt stabila plussande räcker det antagligen med 15 BI (100bb-inköp) för 0,5/1 på SVS. Så ligger rullen på >1500 SEK så kör!!

 

Om du alltid går upp i nivå när du har 15 BI till den nivån kommer du garanterat att gula förr eller senare då 15 BI lätt kan förloras under en kall period. Med 15 BI skulle jag se det som att skotta. Skulle rekomendera betydlig fler BI om man vill kliva upp i nivå med avsikten att stanna på den nya nivån. Nu pratar jag utifrån BR management. Andra saker kan ju spela in på lowstakes där det kanske inte gör så mycket att bränna 15 inköp i detta fall då man förmodligen har råd att deposita nya pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du alltid går upp i nivå när du har 15 BI till den nivån kommer du garanterat att gula förr eller senare då 15 BI lätt kan förloras under en kall period. Med 15 BI skulle jag se det som att skotta. Skulle rekomendera betydlig fler BI om man vill kliva upp i nivå med avsikten att stanna på den nya nivån. Nu pratar jag utifrån BR management. Andra saker kan ju spela in på lowstakes där det kanske inte gör så mycket att bränna 15 inköp i detta fall då man förmodligen har råd att deposita nya pengar.

 

Håller helt med. NL100SEK är en så pass låg nivå så att BR-Management inte spelar så stor roll, men om du vill ta ditt pokerspelande seriöst och använda bra BR-Management (vilket kan vara bra att lära sig eftersom det är en av de viktigaste egenskaperna för att kunna försörja sig på poker) så ska du ha MYCKET mer än 15BI. Jag är visserligen mer av en turnerings-/SNG-spelare, men jag ser mig själv som klart vinnande på låga nivåer NLH CG, och jag har nog backat nära 15BI under en kväll när man springer riktigt dåligt. Det kan gå hur fort som helst. Tänk om man springer dåligt i några dagar eller i två veckor, då kan man ha mycket, mycket större downswings än så - även om man är en vinnande spelare. Jag rekommenderar 100BI om du ska använda dig av bra BR-Management och planera att stanna på en nivå ett tag. Och 100BI är inte ens att ta i, det är snarare minimum egentligen. Fast som sagt, på en så låg nivå med sämre motstånd så blir det ändå mindre swings (i BI) än på högre nivåer, så du kanske kan gå upp när du har 50BI. Det är som sagt om du tar BR-Management och din poker seriöst, ska du skotta så kan du ju gå upp när du har 5BI lika gärna, men risken att gula är ju väldigt stor då.. Då måste du vara beredd på att sätta in mer pengar isåfall.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 BB/100 är bra och 40k+ händer visar att du i alla fall är rejält plussande på nivån. Tror inte det finns mer än något enstaka reg som ligger över 15 BB/100 på fler händer.

 

Kolla hur många BI din största downswing någonsin på 0,25/0,50 varit och tredubbla den.

 

Typ om du som mest varit ner 10BI=500 kr så gå upp när du har 1500 kr. Det ger 1000 kr och 10 inköp om du tänker köpa in för 100 kr. Förlorar du dom så har du 500 kr kvar och går ner till 0,25/0,50 igen.

 

Tänker du köpa in fullt på 0,50/1,00 som väl är 200 kr så kanske du bör ha 2500 kr innan du försöker. Det ger fortfarande 10BI.

 

En variant som många kör är att om du t.ex. spelare 4 bord är att fortsätta med 2-3 bord på lägre nivån och gå upp på 1-2 bord.

 

Så länge du har en plan och följer den så lär du dig lika mycket om bankrulle hantering som om du väntar tills du har 100BI. Bara du är medveten om att du behöver fler BI på ännu högre nivåer.

 

Edit: Kollade mina stat. Ligger på 12BB/100 över 100k+ händer och har haft 1 downswing på 16BI (6000 händer) på 0,25/0,50. Min näst största downswing är på 7BI. Så att spara 10BI räcker. Du ska ju ha en rackarns otur om din största downswing kommer exakt när du är nere på 500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man går ner i nivå vid X inköp kommer man aldrig att gula så länge X är större än antal bord man spelar. Det kan dock bli så att det inte erbjuds spel på den nivå man vill spela på.

 

Man behöver inte krossa en nivå för att testa en högre nivå. Måste du vara en hejare på karusell innan du testar berg- och dalbanan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gör så att jag spelar upp till 50k händer på nivån jag är innan jag går upp, bara för att... Sen om det verkligen inte vill sig på 0.5/1 går jag ner igen å spelar upp rullen igen. Är det stor skillnad på motståndet? Ska man köpa in sig fullt eller börja med att köpa in sig för 100 på 0.5/1, eller är det bara köra på det som känns bäst..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj,

 

Är ganska ny med allt sånt här så tänkte höra vad ni tycker räknas som att krossa en nivå, hur många BB/100 över hur många antal händer osv. Lite sånt :D

 

tack på förhand

 

Jag har funderat mycket på det här. Jag ligger på en ca 12 BB/100 över 80.000 händer och är utspelad på nivån. När jag hade CardRuners och läste på deras forum så verkade winraten vara kring 5-15BB/100. Men eftersom det är en träningssite så är ju dom givetvis urusla.

 

Intrycket jag får på Pokerforum och 2+2 är att den normale spelaren ligger på ca 100BB/100. Eliten som Heltok, Trilske, Gdaily, SuperTequila ligger gissningsvis på en 10-potens större ca 1000BB/100.

 

Ett annat mått som jag har märkt på PokerForum är att eliten som krossar nivån aldrig har förlorat en hand på riktigt. Alla händer som dom förlorar är Bad Beats. Aldrig någonsin ett Good Beat. Så det kan vara ett mått på att krossa nivån. Du förlorar aldrig en enskild hand.

 

 

Modd-edit: Inlägg varnat för trams/level i nybörjartråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat mycket på det här. Jag ligger på en ca 12 BB/100 över 80.000 händer och är utspelad på nivån. När jag hade CardRuners och läste på deras forum så verkade winraten vara kring 5-15BB/100. Men eftersom det är en träningssite så är ju dom givetvis urusla.

 

Intrycket jag får på Pokerforum och 2+2 är att den normale spelaren ligger på ca 100BB/100. Eliten som Heltok, Trilske, Gdaily, SuperTequila ligger gissningsvis på en 10-potens större ca 1000BB/100.

 

Ett annat mått som jag har märkt på PokerForum är att eliten som krossar nivån aldrig har förlorat en hand på riktigt. Alla händer som dom förlorar är Bad Beats. Aldrig någonsin ett Good Beat. Så det kan vara ett mått på att krossa nivån. Du förlorar aldrig en enskild hand.

 

Inget sånt här i nybörjardelen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag har funderat mycket på det här. Jag ligger på en ca 12 BB/100 över 80.000 händer och är utspelad på nivån. När jag hade CardRuners och läste på deras forum så verkade winraten vara kring 5-15BB/100. Men eftersom det är en träningssite så är ju dom givetvis urusla.

 

Intrycket jag får på Pokerforum och 2+2 är att den normale spelaren ligger på ca 100BB/100. Eliten som Heltok, Trilske, Gdaily, SuperTequila ligger gissningsvis på en 10-potens större ca 1000BB/100.

 

Ett annat mått som jag har märkt på PokerForum är att eliten som krossar nivån aldrig har förlorat en hand på riktigt. Alla händer som dom förlorar är Bad Beats. Aldrig någonsin ett Good Beat. Så det kan vara ett mått på att krossa nivån. Du förlorar aldrig en enskild hand.

 

 

Modd-edit: Inlägg varnat för trams/level i nybörjartråd.

 

Är du seriös eller? Detta är ju rent trams.

Du ska vara VÄLDIGT nöjd om du har 10BB/100 hands i Pokertracker.

Att "eliten" skulle ha runt 1000BB/100 hands är ju rent skitsnack, såvida inte dom har ett löjligt litet sample. Och att du målar upp dom som att de aldrig förlorar om det inte är en bad beat är också sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du seriös eller? Detta är ju rent trams.

Du ska vara VÄLDIGT nöjd om du har 10BB/100 hands i Pokertracker.

Att "eliten" skulle ha runt 1000BB/100 hands är ju rent skitsnack, såvida inte dom har ett löjligt litet sample. Och att du målar upp dom som att de aldrig förlorar om det inte är en bad beat är också sjukt.

 

 

du tror han var seriös eller?

 

och som tips till OP, sätt upp mål innan du går upp bara, och håll dig till dom målen/bestämmelserna.

 

Tex, du har 2000kr och har tänkt testa nl100, bestäm dig i förväg att spela nl100 tills du i värsta fall har 1500kr kvar på kontot. förhoppningsvis händer det aldrig, och spelar du där nåra dagar och backar 5 inköp osv så går du bara ner och spela in 500kr på nl50 för att göra samma sak igen några dagar/veckor senare.

 

alla summor i mitt exempel kan bytas ut till något annat, men åtminstone så du har bestämt innan är ett bra tips så att du inte hamnar i några värre situationer, utan då har du redan satt upp ganska säkra regler för o gå upp i stakes.

 

du blir bara bättre av att pressa dig själv o försöka spela högre och möter "bättre", spelare. i dehär fallet är det nog ingen större skillnad på nl50 o nl100 på svs men när du börjar komma upp i högre nivåer skadar det inte att testa lite högre då o då med bestämmelser om att du går ner till nivån där du känner dig säker igen efter X förlorade inköp, för att kunna utvecklas som spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att när du inte är rädd för att bluffa bort ett inköp där du tror det är stor chans att FI lägger sig eller våga gå på din read och syna ner även fast dom ställer på ett scarecard är du redo att hoppa upp.

 

Om du sitter och är rädd såfort någon bettar pot på flop och turn och tror att det alltid är nötterna borde du vara kvar på nivån ett tag till.

 

Det är ingen skillnad i spel mellan 0.25/0.50 och 0.5/1 på SVS förutom att det är mer pengar du spelar om. Att betta 120 kr istället för 40 är väl den största omställningen du kommer ha.

 

Tableselection är viktigare än nivån på SVS på microstakes.

Du kan hamna vid ett bord med grinders där alla spelar 20/18 på 0.25/0.50 lika lätt som på 1/2 eller sitta med ett gäng galningar där samtliga spelar alla möjliga konstiga händer helt oberoende av position och vägrar lägga ens en gutshot innan river.

 

Krossa en nivå tycker jag egentligen inte handlar om hur många BB/100 du vinner utan att du känner dig bekväm på nivån, du känner att du har ett övertag mot övriga spelare och är nöjd med den poker du spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du seriös eller? Detta är ju rent trams.

Du ska vara VÄLDIGT nöjd om du har 10BB/100 hands i Pokertracker.

Att "eliten" skulle ha runt 1000BB/100 hands är ju rent skitsnack, såvida inte dom har ett löjligt litet sample. Och att du målar upp dom som att de aldrig förlorar om det inte är en bad beat är också sjukt.

 

Jag är ytterst seriös. Har du läst dagböckerna och inläggen på detta forum? Jag läste om något aktietips på detta forum och han hade köpt och sålt perfekt. Givetvis var allting redovisat i efterhand. Gå in på betting/poker/trav/aktie-forum och du hittar människor som bara vinner och vinner. Man vägrar att berätta om vad det är som gör dom så unika. Följer man deras tips/råd så går det inte så bra.

 

Ett tips. Läs Lurpis dagbok. Han spelar micro på SvS och ligger runt en 20BB/100 men i hans dagbok skriver proffsen hur värdelös han är. Så varför påstår du att man skall vara nöjd med 10BB/100?

 

När krossar man nivån? En intressant fråga som jag skulle vilja ha svar på. Låt oss titta på andra sporter och vad jag menar med att krossa:

 

Ishockey: 10-0 och mer.

Fotboll: 7-0 och mer

Basket: dubbla poängen tex 100-50.

Boxning: KO efter 20 sekunder

Formel1: Varvat samtliga andra förare minst 1 varv.

Bandy: 20-0 eller mer

1 mil: Varvat samtliga andra löpare minst 5 varv.

 

Här kanske vi har första avvikelsen. Andra kanske tycker man krossar bara man vinner. Andra vid 5-0 i ishockey.

 

När krossar man då i poker? Emotionellt tycker jag att det är när man vinner samtliga potter som man får två kort tilldelade i. Läser man på forumet så finns det många som uppfyller detta. Dom har aldrig förlorat en pott.

 

Skulle jag intellektuellt försöka att sätta en BB/100 så vet vi bottennivån. Lurpis är värdelös med sina 20BB/100. Tänker vi oss då en normalfördelningskurva så får vi följande intervall:

 

20 30 40 50 60 70 80 90 100 110

 

På 65 får vi normalkurvans topp alltså medelspelaren. På topp ligger man på ca 100BB/100. Så tänker jag i alla fall. Skulle vara kul om någon kunde visa på var jag har fel i min tankekedja istället för att skrika om levling, trollning och ger mig varningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...