Gå till innehåll

Dagisplats?


purplecard

Recommended Posts

  • Svars 84
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jo, men tar du det via friman så kommer det plötsligt att bli inkomstskatt och sociala avgifter på det uttaget. Det blir klart mer än 30 %.

 

Så om man har som plan att blir fastighetsägare och leva på avkastningen ska man inte göra det genom ett eget företag utan privat? För genom företaget blir skatten mkt högre medans det nog bara är ca 30% privat, tänker jag rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste betala inkomstskatt och sociala avgifter om du tar ut lön, alltså ersättning för arbete. Avkastning på satsat kapital är en annan femma, dock finns det väl regler för fåmansbolag för att man inte ska kunna reducera skatten till totalt 30% genom att jobba gratis och istället leva på aktieutdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns väl privata dagis där ju mer du betalar = mer dagar?

 

Jag känner inte till något privat dagis i Sverige men privat barnpassning erbjuds av Hemfrid

         Barnpassning
Tjänst 	                        Kostnad 	Inställelseavg
Vardagar kl 08.00-18.00 	360 kr/h 	250 kr/mån
Kvällar    kl 18.00-08.00 	420 kr/h 	250 kr/mån
Helger 	                        480 kr/h 	250 kr/mån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till något privat dagis i Sverige men privat barnpassning erbjuds av Hemfrid

         Barnpassning
Tjänst 	                        Kostnad 	Inställelseavg
Vardagar kl 08.00-18.00 	360 kr/h 	250 kr/mån
Kvällar    kl 18.00-08.00 	420 kr/h 	250 kr/mån
Helger 	                        480 kr/h 	250 kr/mån

 

Lär inte va EV för speciellt många pokerspelare att anlita barnpassning för att få tid att spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man har...

 

Det går att lägga upp det på både det ena och det andra sättet.

 

BTW jag förstår inte vad som är grejen med snacket om privat dagis? Vill man betala mer så visst (eller andra peronliga anledningar eller ställningstagande). Det går att få in sina barn på kommunalt dagis även om man inte har en traditionell anställning (det kan skilja något mellan kommuner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.umeamontessoriskola.se/index.html

 

 

Ex på ett privatdagis/förskola. Finns lite här o där.

 

Jag var lite otydlig. Man bör skilja på privat produktion/finansiering/konsumtion.

Det finns många förskolor där produktionen är privat, föräldra- eller personalkooperativ, AB etc. Det jag inte tror finns är dagis där föräldrarna står för kostnaden direkt utan att ta det via skatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...