Gå till innehåll

Definitionen av omsättning


Recommended Posts

Vad är egentligen defintionen av omsättning? Allt jag har googlat fram definerar det som summan av försäljningsinäkter under en viss period (vanligen ett år) så det är säkert sant men jag är rätt säker på att jag i mina yngre dagar (typ mellan- högstadiet) fick lära mig att omsättning = summan av intäkter och kostnader.

 

Så hur förhåller det sig egentligen, var min samhällskunskaplärare snurrig eller ligger det något korn av sanning i det hon/han sa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omsättningstillgångar är något annat.

 

Omsättning är försäljning enkelt sagt.

 

Vill man göra det svårt för sig så kan man det också då många verksamheter är komplexa och kan definiera omsättning på olika sätt. Läs redovisningsprinciper i årsredovisningen om det rör sig om ett visst bolag och något är oklart.

 

Men, det enkla svaret är alltså att omsättning är försäljning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men om omsättningstillgångar inkluderar fordringar >1år, gör inte omsättning det då också? (Jag vet alltså inte och har inte hittat nån def på omsättning.)

 

 

edit: det är väl kanske det förresten som är distinktionen mellan omsättning och omsättningstillgång... Så, nu ska jag sluta låtsas att jag kan nåt om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för hjälpen. Detta är alltså omsättningen som talas om till vardags:

Värdet på levererade varor eller utförda tjänster inom företagets huvudsakliga affärsidé inklusive eventuella punktskatter, men utan moms.

 

Nettoomsättningen är i princip samma sak som de totala intäkterna från affärsverksamheten och baseras på de prestationer som utförts. Värdet på dessa kan skilja sig både från vad som är fakturerat och vad man fått betalt för. Exempelvis resulterar ett erhållet förskott i intäkt först när varan eller tjänsten är levererad. Ett byggprojekt kan resultera i intäkter i den takt som projektet färdigställs.

 

Finns det någon ekonomisk term för summan av inäkter och kostnader? Då menar jag inte att man addderar dem (10 + (-8) = 2) utan att man adderar absolutbeloppen (10 + |-8| = 18).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omsättningstillgångar och omsättning har absolut ingenting med varandra att göra.

 

Nej, det finns ingen ekonomisk term för summan av intäkter och kostnader. Det finns heller ingen som helst nytta av ett sådant mått.

 

Nej, kunde inte heller riktigt se nyttan av ett sånt mått men likväl är jag ganska säker på att jag har lärt mig att det finns en sådan term.

 

Skönt citat btw, föreställer man sig Mona säga det med sin släpande och lugna stämma blir det ännu mer upphetsande "ståååpa bara iii, slicka'nte"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...