Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

inga direkta reads på fi förutom att han inte gillar att folda ungefär. nu i efterhand vill jag typ få in degen på flop men vet inte om det är spec bra med 200bb+, antar att det är standard dock. nu är vi iaf på turn och då är ju frågan: går det att folda här?

flame on

***** Hand History for Game 2420102532 ***** (IPoker)

$50.00 USD NL Texas Hold'em - Monday, September 06, 03:57:25 ET 2010

Table Maningrida (Real Money)

Seat 10 is the button

Seat 1: magicwand14 ( $37.15 USD )

Seat 3: XXLaphroaig1 ( $38.30 USD )

Seat 5: catcat123 ( $29.24 USD )

Seat 6: krapivka96 ( $50.00 USD )

Seat 8: noisete ( $238.48 USD )

Seat 10: =D ( $112.68 USD )

magicwand14 posts small blind [$0.25 USD].

XXLaphroaig1 posts big blind [$0.50 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to =D [ :Kd::Ks: ]

krapivka96 raises [$1.50 USD]

noisete calls [$1.50 USD]

=D raises [$7.00 USD]

magicwand14 folds

XXLaphroaig1 folds

krapivka96 folds

noisete calls [$5.50 USD]

** Dealing Flop ** [ :7d:, :3s:, :8d: ]

noisete checks

=D bets [$12.18 USD]

noisete raises [$28.00 USD]

=D calls [$15.82 USD]

** Dealing Turn ** [ :Jd: ]

noisete bets [$203.48 USD]

Postad
inga direkta reads på fi förutom att han inte gillar att folda ungefär. nu i efterhand vill jag typ få in degen på flop men vet inte om det är spec bra med 200bb+, antar att det är standard dock. nu är vi iaf på turn och då är ju frågan: går det att folda här?

flame on

***** Hand History for Game 2420102532 ***** (IPoker)

$50.00 USD NL Texas Hold'em - Monday, September 06, 03:57:25 ET 2010

Table Maningrida (Real Money)

Seat 10 is the button

Seat 1: magicwand14 ( $37.15 USD )

Seat 3: XXLaphroaig1 ( $38.30 USD )

Seat 5: catcat123 ( $29.24 USD )

Seat 6: krapivka96 ( $50.00 USD )

Seat 8: noisete ( $238.48 USD )

Seat 10: =D ( $112.68 USD )

magicwand14 posts small blind [$0.25 USD].

XXLaphroaig1 posts big blind [$0.50 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to =D [ :Kd::Ks: ]

krapivka96 raises [$1.50 USD]

noisete calls [$1.50 USD]

=D raises [$7.00 USD]

magicwand14 folds

XXLaphroaig1 folds

krapivka96 folds

noisete calls [$5.50 USD]

** Dealing Flop ** [ :7d:, :3s:, :8d: ]

noisete checks

=D bets [$12.18 USD]

noisete raises [$28.00 USD]

=D calls [$15.82 USD]

** Dealing Turn ** [ :Jd: ]

noisete bets [$203.48 USD]

snap

Postad

Visst kompletterar knekten både stege- och färgdrag, men jag tror inte att det är fi:s hand. Hela linjen blir ju urkonstig då: Han reraisar OSS på floppen fast vi har trebetat honom i position pre. Känns fan inte logiskt att han gör det med en draghand då det ju innebär att han riskerar att behöva släppa draghänder om vi trycker tillbaka (vilket vi väl ofta borde göra med de starkare händerna + en del bluffar ur vår trebetsrange här??). Det känns mer som att han antingen har ett set (en reraise verkar ju fullt rimlig på denna dragiga bräda) eller ett mellanhögt par som han vill få lite mer information om inför turn, ev ta ner potten med redan nu. Det våldsamma överbetet på turn får mig att undra om han inte skulle kunna tänkas ha nior eller tior med en ruter i. Har han set är det väldigt konstigt spelat eftersom risken är att han bara får syn här av de händer som kompletterar draget. Så med ruterkungen i bakfickan tycker jag inte det känns helt självklart att vika.

Postad

den där texten påminner mig om hur folk tror jag tänker. dock håller jag inte med om ett dugg av va han skriver, man kan inte göra sånna påståenden av denna HH. O dessutom är det ganska vanligt att dom 2betar flop med drag. behöver supertydliga reads om man ska resonera så.

Postad

Javäl pojkar. Alla har gått i skolan, så alla kan ha en åsikt om den. Ibland känns det lite så om HH:s på micro/lowlow. Har läst mer än en där midstakes++-lirare tenderar att ha en väldigt hög tilltro till trixighet, flernivåtänkande, metagamespel och annat hos motspelarna. Men så förbannat mycket sånt vet jag inte om man ser på NL50 i den krassa verkligheten. Tighta, fantasilösa ABC-spelare (som jag själv 8-) ) och ganska dåliga/dåliga LAG:s är nog mer vardagen.

Vi kan väl iaf vara överens om att det är en ganska udda linje genom handen? Jag är inte dummare än att jag inser att den gör det svårt att gissa hans hand. Naturligtvis kan han ha en hand som en medelhög flush som han... ja vad vill han uppnå med sin donkbet egentligen? Skydda sig mot ev. fyrkortsfärger som kan nå fram på rivern? Få värde av par som inte kan släppa här? Eller är han helt enkelt en dålig LAG (kom ihåg att han sitter med nästan 500bb i sin stack, är väl ofta ett ganska typiskt fisktecken?) som tror att han kan betvinga hela världen ikväll och när detta jobbiga kort faller så ska han helt enkelt skrämma bort hero? Eller tänker han bara att han ska fanimig inte släppa sitt fina set? NL50 som sagt...

Jag tror fortfarande inte att en LAG med motvilja att folda på NL50 är typen som donkar ett träffat drag på turn. As always så går det förstås inte att utesluta (när kan NÅNTING uteslutas i en handanalys?) och det måste förstås därför ändå påverka vårt beslut. Mest skulle jag tro på ett set, men jag ser det verkligen inte som uteslutet att han kan komma upp med sämre händer också som vi har slagna ganska ofta. Skulle förmodligen lägga handen själv i ett verkligt läge, men jag kan absolut förstå dem som funderar på syn.

Postad

Du har 77$ kvar och potten är på 149$ om jag inte räknat fel. Du ska stoppa in 77$ för att vinna 226$, vilket ger nästan 2:1 i pottodds. Du bör väll åtminstone ha 10 levande kort till river (4:1), så anser du att du har honom slagen 2 gånger av 10 här, så syna. Känns alltså som syn utan stark read, då du antagligen har honom slagen 2 av 10 på turn.

Postad
Du bör väll åtminstone ha 10 levande kort till river

Fattar inte hur du räknar här.

Till att börja med så kan vi mycket väl springa dött redan på turn här om fi har nötflushen så du kan inte säga att vi har "minst" 10 outs!

Skulle vi ändå ha färgoutsen levande så har vi runt 20% chans o träffa den och pottoddsen är runt 33%, vilket gör att vi inte har odds att dra. Samma sak om vi har kungarna levande.

Detta är förstås mot hans värderange. Han bör även ha en bluffrange förstås även om det ser ut att vara starkt viktat mot värde här.

Om vi skiter i att försöka räkna ut va Fi har, och tittar på hur KK står i vår egen range här, så är det ganska långt ner nu mtp turnkortet, bakom alla flush, stege, triss, möjligen 2par (78), AA.

Postad
Fattar inte hur du räknar här.

Till att börja med så kan vi mycket väl springa dött redan på turn här om fi har nötflushen så du kan inte säga att vi har "minst" 10 outs!

Skulle vi ändå ha färgoutsen levande så har vi runt 20% chans o träffa den och pottoddsen är runt 33%, vilket gör att vi inte har odds att dra. Samma sak om vi har kungarna levande.

Detta är förstås mot hans värderange. Han bör även ha en bluffrange förstås även om det ser ut att vara starkt viktat mot värde här.

Om vi skiter i att försöka räkna ut va Fi har, och tittar på hur KK står i vår egen range här, så är det ganska långt ner nu mtp turnkortet, bakom alla flush, stege, triss, möjligen 2par (78), AA.

Jo visst kan vi dra dött mot en A hög färg, men hur sannolikt är det att han har detta och att han dessutom överbettar pott med nöten på turn (Inte ofta jag ser någon spela så på NL50 iallafall)?

Tror vi ofta kan vara uppe mot triss här och ibland mot en lägre färg(sällan mot nötfärg 9-10 och 2par), men mot random NL50 spelare, så finns det alltid chans att han sitter och lirar lite vad som helst. Därför tror jag våra KK leder här säkert 20-25% av gångerna (Vi slår tomma bluffar, QQ, Ad8x, Ad7x, 56, 99, 1010. Vissa av dessa är mindre sannolika ja).

Jag anser alltså att risken att han sitter med A-hög färg på turn är väldigt liten som spelat och antar därför att vi allt som oftast sitter med 10outs på turn om vi inte leder. Vi saknar då 14% för att få korrekta pottodds, men som sagt så kan vi lång ifrån sätta random NL50 spelare på en så snäv range som endast inkluderar sett och färg (2par). Därför tycker jag att vi kan syna här rent matematiskt även om det inte lär vara något direkt jätte ev+ utan ett ganska marginellt beslut.

Postad

Vi skiter i vad fi har och ger honom random - snapsyna nu.

KK vs random

45,540 games 0.016 secs 2,846,250 games/sec

Board: 7d 3s 8d Jd

Dead:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 83.504% 83.47% 00.04% 38010 17.50 { KdKs }

Hand 1: 16.496% 16.46% 00.04% 7495 17.50 { random }

KK vs 5% (fortfarande snap)

2,112 games 0.005 secs 422,400 games/sec

Board: 7d 3s 8d Jd

Dead:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 73.147% 72.28% 00.86% 1463 17.50 { KdKs }

Hand 1: 26.853% 25.99% 00.86% 526 17.50 { 88+, AJs+, KQs, AKo }

Postad
Vi skiter i vad fi har och ger honom random - snapsyna nu.

att vi inte bryr oss om va fi har betyder inte att hans range består av hela kortleken.

Det betyder däremot att vi inte vet va han har, och vill inte levla bort oss genom mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Vi vet däremot vad vi har och var vi står i vår range.

Orka dra samma GTO resonemang 1 miljon ggr...

Postad
att vi inte bryr oss om va fi har betyder inte att hans range består av hela kortleken.

Det betyder däremot att vi inte vet va han har, och vill inte levla bort oss genom mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Det är ju exakt det vi gör när vi gör antagandet att hans range inte består av hela kortleken, vi gör kvalificerade gissningar.

Vi vet däremot vad vi har och var vi står i vår range.

Orka dra samma GTO resonemang 1 miljon ggr...

Jo, men förstår du att när du säger "vår range" menar du var vår hand står i den absoluta rangen av alla händer?

Jaja, kanske är precis vad du menar ville bara förtydliga.

Edit: Range hit och range dit... Det intressanta är ju hur KK står sig absolut sätt på den här brädan i förhållande till någonting. Mot rangen av alla händer har KK 86% - snapsyn. Mot rangen topp 5% har KK 73%, återigen snap. Vad har vi gjort nu när vi går från random hand till topp 5%? En sk "kvalificerad gissning". Mot en lite mer realistisk range kanske KK har 30% equity, återigen baserad på antaganden. Det man gör är ju att man ser hur KK står sig mot en mer eller mindre avgränsad range av händer absolut sätt. Att "vi ligger högt i vår range" förstår jag inte innebörden av (förutom om man med det menar att KK på den här brädan har 86% mot random hand och då är det ju snapsyn). Vi skiter ju i hur vi ligger i vår range, det enda vi bryr oss om är ju hur vår aktuella hand står sig absolut sätt.

Det är först när det är två spelare med history mot varandra som möts då det blir intressant att se hur man ligger relativt sätt i sin egen range.

Postad
Luktar AQ ruter om inte ett floppat set med tanke på hur hans linje går.

Enda readen som finns på fi är att han inte gillar folda. Att sätta hans 3bets synrange till pockets och AQsu känns väldigt tight.

Postad

Bara för att han inte gillar att folda betyder det inte att han måste överbetpusha. Har svårt att se någon blufföverbetpushrange såhär djupa, alltså är vi väldigt polariserade mot starka händer eller starka kombos. KK står sig riktigt dåligt här som ST + en del andra säger.