Gå till innehåll

Check, kontantuttag och skatteverket?


Recommended Posts

Hej.

 

Bankerna är som bekant skyldiga att notifiera skatteverket om insättningar på 150k eller mer. (Och om jag förstått det rätt är det totalt 150k per år, så uppdelningar om 149k belopp går inte.)

 

Gäller detta även check-uttag i rena pengar?

Efter senaste Uppdrag Granskning plockades det uppenbarligen ut hej vilt via Forex utan att masen blev notifierad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankerna är som bekant skyldiga att notifiera skatteverket om insättningar på 150k eller mer.
Har hört liknande mångaaa gånger men aldrig uppfattat det som fakta.

 

Har du länk?

 

Visst, övriga bankregler bör gälla Forex också. Möjligtvis svårare att kringå dem nu efter att U.G har satt lyset på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört liknande mångaaa gånger men aldrig uppfattat det som fakta.

 

Har du länk?

 

Kör en google på "utlandsbetalning 150000 skatteverket". Där får du upp de flesta bankerna som beskiver in/utsättningar från/till utlandet, där de beskriver att de notifierar skatteverket på belopp av 150k eller mer.

 

Därför kan man tänka sig att man vill plocka check cash...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till/från utlandet, ja? Du skrev insättningar.. Jag tycker ändå det är dumt att tro det är några särskilda summor som gör att de notifierar SkV (sen kan väl SkV kontakta banken om de känner för det).

 

Se riksdagsbeslutet under:

http://www.skatteverket.se/omskatteverket/skattenyheter/2004/04/skvnytt200403.4.18e1b10334ebe8bc8000901.html

 

(Under rubrik "Kontrolluppgift om utlandsbetalningar")

Väldigt tydligt att bankerna är skyldiga (enligt lag) att lämna kontrolluppgift - Även om det delbetalas till en summa som överstiger 150k

(Sen är det kanske som Steel sa - Dvs att det beror från bank till bank hur nitiska och duktiga de är på rapporteringen)

 

Men..... Min fråga rörde rena kontantuttag av check...?, Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Bankerna är som bekant skyldiga att notifiera skatteverket om insättningar på 150k eller mer. (Och om jag förstått det rätt är det totalt 150k per år, så uppdelningar om 149k belopp går inte.)

 

Gäller detta även check-uttag i rena pengar?

Efter senaste Uppdrag Granskning plockades det uppenbarligen ut hej vilt via Forex utan att masen blev notifierad?

 

Min erfarenhet av checkuttag (i och for sig over ett ar sedan jag gjorde det senast) ar att du maste gora det hos din egna bank och du far aldrig pengarna direkt i handen utan de satts in pa ditt konto.

 

Alltsa egentñigen ingen skillnad mot att gora en banktransfer. Dessutom maste dom skicka den fysiska checken till den utlandska bank som stallt ut checken (for godkannande och verifiering att checken ar akta) vilket innebar att det tar minst en vecka fran det att du vart in pa bankkontoret tills dess att pengarna sitter pa ditt konto. Dessutom kan det bli avgifter pa tusentals kronor.

 

Aldrig ett bra alternativ med andra ord.

 

Med reservation for att saker och ting kan ha forandrats de senaste aret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

första google-träffen sa

 

"Rapporteringen av betalningsorsaken rörande ankommande utlandsbetalningar överstigande 150.000 kr har tagits bort sedan 1 januari 2009."

 

http://www.danskebank.se/sv-se/privat/Vardagsekonomi/Betala/Utlandsbetalningar/Pages/Utlandsbetalningar.aspx

 

edit: eller det kanske bara gäller att privatpersonen inte behöver ange orsaken?

läser man hela texten verkar det ju nästan som att utlandsbetalningar måste anmälas medan inkommande betalningar verkar lugnt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av checkuttag (i och for sig over ett ar sedan jag gjorde det senast) ar att du maste gora det hos din egna bank och du far aldrig pengarna direkt i handen utan de satts in pa ditt konto.

 

Då är man rökt för automatrapporteringen till SKV iaf.

Inte ens Forex funkar då antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av checkar från amerikanska banker är att det är extremt jobbigt, min bank nordea ville först inte ta emot checken på 10k dolls efter att jag bad min mor lösa in den så gick det men dom var tvungna att skicka checken till danmnark för granskning vilket tog 2-3 veckor och dem ställde massa dumma frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...