Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kort svar: Nej, det är inte lönt.

När du spelar shorthanded (el. 6-max) så ska du visserligen syna med fler händer men det är viktigt att tänka på vilken position man sitter i. Ju senare desto bättre, därför måste man tighta till sig utg.

Postad

Jag tycker du kan kaste de händerna i tidig position då de ofta kan leda till problem och ovisshet om var du står. Däremot kan man tänka sig att att spela de händerna i position, exempelvis på knappen.

Är du nybörjare och håller på att lära dig spelet så är mitt förslag att försöka hålla dig till bättre starthänder.

Postad

sålänge du inte spelar dåligt postflop och inte läcker info tror jag värdet av att limpa händerna är positivt. händerna kommer iaf med här:

http://www.holdemresources.net/hr/sngs/icmcalculator.html?action=calculate&bb=1&sb=0.5&ante=0&structure=1&s1=1&s2=1&s3=1&s4=1&s5=1&s6=1&s7=&s8=&s9=

och vi har ju trots allt position på blindsen och så mycket kan inte folk steala vår limp om de händerna är längst ner i vår balanserade range...

Postad

Tackar för svaren, har spelat ett tag och märkt att jag limpar alldelles för mycket.

Ville kolla när det är okej eller inte. Var går gränsen ungefär när det är okej att limpa?

Postad

Det som influerar mest är hur dina motståndare spelar. På högre nivåer kommer motspelarna höja om du limpar och du får spela en höjd pott ur position, vilket man inte vill.

Spelar du dock på ett bord där folk låter dig se floppar billigt kan det vara okej att limpa liknande händer UTG. Detta under förutsättning att de också är dåliga efter floppen så du kan få betalt om du träffar toppar etc. Detta brukar visserligen gå hand i hand med preflopp-spelet.

Postad
Var går gränsen ungefär när det är okej att limpa?
Gör det så ofta/sällan så att Fi har svårt att sätta dig på en handrange.

Skräp (->KJ) spelar jag hellre aggressivt än limpar dock.

Om det är ett limpbord du har kommit till så är det läge att höja allt, få dem att ändra på sin spelstil eller lämna. Det näst sämsta man kan göra är att börja spela som de andra, då är det samma som att byta pengar (-rake) på sikt. Det sämsta är obv att spela idiotiskt, eller att ha noll koll BRM.

Postad

Börjar få någorlunda koll, men kan hålla med om att det är lätt och hamna i samma tempo som bordet speglar vilket gör att limpandet skjuter i höjden. Känns som man kan spela dom hur som helst. Att spela aggresivt då och då verkar inte fel, likaså att limpa några gånger och inget fel med att folda. Så variation är väl det bästa.

Postad

Tänk dock på att limpande innebär fler flervägspotter där folk kan ha gått in med alla möjliga kort. Det gör att det blir svårare att veta var man står. Säg att du limpar med 98s från UTG. Knappen och båda blindsen går med. Flopp kommer K98 i olika färger. Härliga tider! Blindsen checkar och du betar 3/4 pott (3bb). Knappen och BB synar. På turn kommer 6 of Hearts. BB checkar igen och du betar igen, denna gång 9bb. Du tror att nån, kanske båda, har en kung. Eller kanske T9 eller nåt sånt för toppar. Knappen lägger sig nu efter en hel del funderande. BB synar igen. Rivern är en 3 of Clubs - ett helt menlöst kort som det verkar. Men nu bettar BB plötsligt ut pott (31bb). Vad fan har han egentligen? Du tror att du är bäst, men lite osäker är du, så du synar bara. BB visar upp 10 of Hearts7 of Clubs för en turnad stege. Du har förlorat nästan halva din stack... Visst kan sånt här hända även om man höjer och får nån spekulativ synare emot sig. Men det blir färre gånger. Och folk som vill syna med skräphänder kommer att få betala för det i längden på ett helt annat sätt än om du ger dem billiga floppar eller rentav ett friåk i BB.

Att limpa och syna med spekulativa händer skapar också fler situationer postflopp som kräver att man är riktigt duktig på det spelet. Det blir många fler svåra avvägningar mellan att kunna folda värdehänder och att inte vika sig för lätt mot motspelare som sätter press. Det beror på att du kommer att få fler marginella träffar med händer som mellanpar, toppar med halvhygglig kicker etc som du inte riktigt vet hur de står när spelare går emot dig. Aggressiva spelare kommer också att se dig som ett bra offer. Jag tror att du tjänar på att tighta till spelet och lira de händer du lirar mer aggressivt redan före flopp (höj eller folda) och se till att få koll på det spelet först ("ABC-poker"). Sen kan du i framtiden söka dig mot en mer lös spelstil. Men limpar i mängder är knappast vägen till vinster vid pokerborden i längden.

Postad

Om du spelar 6-handed eller färre antal spelare så finns det i mitt tycke inte någon anledning att limpa först in i potten från någon position. Det är extremt sällan du vill ge blindsen en flopp gratis så jag skulle börja fundera på vilken range du vill höja först in från de olika positionerna istället.

Om någon annan har limpat in före dig så kan det kanske vara värt att smyga med bakom men det är en annan diskussion.

gl

Postad
Tänk dock på att limpande innebär fler flervägspotter där folk kan ha gått in med alla möjliga kort. Det gör att det blir svårare att veta var man står. Säg att du limpar med 98s från UTG. Knappen och båda blindsen går med. Flopp kommer K98 i olika färger. Härliga tider! Blindsen checkar och du betar 3/4 pott (3bb). Knappen och BB synar. På turn kommer 6 of Hearts. BB checkar igen och du betar igen, denna gång 9bb. Du tror att nån, kanske båda, har en kung. Eller kanske T9 eller nåt sånt för toppar. Knappen lägger sig nu efter en hel del funderande. BB synar igen. Rivern är en 3 of Clubs - ett helt menlöst kort som det verkar. Men nu bettar BB plötsligt ut pott (31bb). Vad fan har han egentligen? Du tror att du är bäst, men lite osäker är du, så du synar bara. BB visar upp 10 of Hearts7 of Clubs för en turnad stege. Du har förlorat nästan halva din stack... Visst kan sånt här hända även om man höjer och får nån spekulativ synare emot sig. Men det blir färre gånger. Och folk som vill syna med skräphänder kommer att få betala för det i längden på ett helt annat sätt än om du ger dem billiga floppar eller rentav ett friåk i BB.

Att limpa och syna med spekulativa händer skapar också fler situationer postflopp som kräver att man är riktigt duktig på det spelet. Det blir många fler svåra avvägningar mellan att kunna folda värdehänder och att inte vika sig för lätt mot motspelare som sätter press. Det beror på att du kommer att få fler marginella träffar med händer som mellanpar, toppar med halvhygglig kicker etc som du inte riktigt vet hur de står när spelare går emot dig. Aggressiva spelare kommer också att se dig som ett bra offer. Jag tror att du tjänar på att tighta till spelet och lira de händer du lirar mer aggressivt redan före flopp (höj eller folda) och se till att få koll på det spelet först ("ABC-poker"). Sen kan du i framtiden söka dig mot en mer lös spelstil. Men limpar i mängder är knappast vägen till vinster vid pokerborden i längden.

Det du beskriver är precis så det känns men inte kunnat sätta fingret på det. Får se om det blir någon skillnad nu när jag drar ner på limpandet,Inte bara ur tidig position utan även marginella händer från mitt och sen ska övervägas.

Postad

Nu fick jag påpekat för mig att mitt första inlägg kunde vara missvisande. Att limpa en massa händer utan position är inte att rekommendera, självklart ska det höjas oftare. Dock tänkte jag "en växel i taget" iom att det är nybörjardelen. Flejm away! :)