Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja tja. Min dator har nu under de senaste månaderna startat om sig lite när den känner för sig. Ibland sker det inte på en vecka och ibland (som idag) startar den om sig 3 gånger på en dag.

Det som händer när den startar om sig är att skärmen blir svart i någon sek, sen går den till blå med vit text över hela skärmen. Denna text hinner man självklart inte läsa och vet inte vad det ens handlar om.

Någon som vet vad det kan handla om? Har det med att något är kasst i datorn som behöver bytas ut eller att jag inte rengör datorn så ofta eller har ni några andra tankar om varför det händer?

Jag kan även tillägga att jag har bra fläktar så att datorn blir varm händer inte, utan det beror på något annat, men vad? Datorn är runt 3+ år gammal.

Postad

Ofta beror slumpmässiga omstarter på ett hårdvarufel. Två vanliga orsaker är RAM-minne eller grafikkort. Det kan vara nadra komponenter också men om man vill felsöka kan det vara klokt att börja med dessa (om du nyligen har bytt/installerat RAM kan det vara en indikation på att du har fel typ av minne). Jag skulle börja med grafikkortet och sen gå nedåt, i sista ändan skulle jag kolla moderkortet.

Hur kollar man? Jo man plockar bort och sätter dit något annat och ser hur det funkar.. It's a pain.

Postad

Låter troligt. Får kolla detta närmare och slutar det inte fungera så får jag spara ihop till en ny dator helt enkelt, börjar tröttna på att den startar om sig hela jäffla tiden.

Postad

Du kan ju alltid ta bort automatiska omstarter så hinner du läsa det som står.

Högerklicka på Den här datorn, välj egenskaper och sedan avancerat och till sist Start och återställning.

Postad
kolla temperaturen, jag åkte på bluescreens ganska frekvent vilket dell gubben sade mycket väl kan berott på för hög temperatur på antingen minnet eller professorn.

http://pokerforum.nu/forum/off-topic/62180-supervarm-laptop.html

Min dator är en stationär dator och har tillräckligt med fläktar för att hålla datorn kall :)

Gjorde dock som Plala sa och tog bort automatiska omstarter. Det står inprincip att jag ska kolla att jag har allt jag installerat på datorn korrekt installerat, som etc. trådlös mus. Sen står det även att jag ska kolla att jag har de korrekta uppdateringarna på datorn, vilket jag tror jag har?

Hur vet man om man har de korrekta uppdateringarna och att man installerat allt korrekt?

Postad

Kolla så fläktarna 1. Går. 2. Inte är fyllda med damm.

Kör windows update. Installera manuella drivrutiner för det som windows update inte gör, bluescreens är ofta en drivrutin som spökar nånstanss. Tanka ner och kör CCLeaner.

Om du har 2 stickor RAM, testa att köra med en i taget, för att se om det löser det (Om du inte har annat ram du kan stoppa i och testa).

Postad
Kolla så fläktarna 1. Går. 2. Inte är fyllda med damm.

Kör windows update. Installera manuella drivrutiner för det som windows update inte gör, bluescreens är ofta en drivrutin som spökar nånstanss. Tanka ner och kör CCLeaner.

Om du har 2 stickor RAM, testa att köra med en i taget, för att se om det löser det (Om du inte har annat ram du kan stoppa i och testa).

Windows update har jag redan på datorn och är några småuppdateringar jag kan göra men inget speciellt som ska ha med bluescreen problemet att göra! Men laddar ner CCleaner just nu och ska rengöra datorn imorgon. Tack för inputen!