Gå till innehåll

Frågor angående EV och Valuebet?


spinky

Recommended Posts

Hej

 

Det är mycke snack om EV och jag har väl inte helt på de klara med vad det är och hur man beräknar det. Finns det siter där man kan sitta och testa EV för olika typer av händer osv?

 

Valuebet. Det är när man slänger in en extra bet i en pott där man har en marginell hand? Oftast vanligt i fixed limit? Kan ni hjälpa mig med senarion samt förklara valuebettens innebörd.

 

Hysta in några bra länkar om ni har några.

 

Tack på förhand

 

/Spinky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan försöka förklara.

 

EV (Expected Value) är alltså det förväntade värdet av en viss handling.

Dvs, om du skulle göra en viss handling i pokersammanhang t.ex oändligt många gånger, hur mycket kommer du att tjäna eller vinna i snitt?

 

Exempel:

 

No limit texas cashgame, två personer kvar i potten. Det ligger 200 kronor i potten och din motståndare går all-in med sina sista 100 kronor.

Du har killen täckt. Du råkar veta att motståndaren bluffar i 40% av fallen, du slår alla hans bluffar men förlorar garanterat om han har en hand.

Ska du syna?

 

EV syn = 0.40 * -100 (din syn) + 0.40 * 300 (din vinst vid syn av bluff) - 0.60 * 100 (din synkostnad vid förlust) = +20. Dvs, du tjänar i snitt 20kr varje gång du synar, ditt EV på en syn = 20kr, alltså synar du.

Nu såg kanske min uträkning väldigt konstig ut förresten, men jag tycker det var det mest basic sättet att skriva det på.

 

Valuebet (värdebet) tror jag man kan förklara som en bet där du tror dig får positivt EV vid en syn. Dvs du tror att du har din moståndare vid syn och vill därför beta för att ta mer betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...