Gå till innehåll

Funderingar kring strategi kring bubblan-fråga?


swedmag

Recommended Posts

Spelade min första "riktiga" liveturnering(runt 40 deltagare) i måndags, som gick faktiskt lite bättre än förväntat för ett första försök.

 

Iaf. så kom jag till finalbord och lyckades hanka mig till bubblan(6 betalda platser).

 

Förutsättningarna är:

 

- 7 kvar alltså

- har cirkus 3,5BB i stacken i BB(varav 1 på bordet)

- blindstrukturen är mycket aggressiv, chipleader har inte mer än 7-8BB tror jag, max 10BB.

- även fast det är på bubblan verkar flera vilja gambla med sina shortstackar, minst tre all-in situationer av korta spelare har förflutit innan denna.

 

Du sitter alltså i BB, UTG(en än så länge tajt spelare) trycker in sina sista 2BB all-in. Bordet foldar runt till dig. Ber liten bön till pokergudarna innan du tittar ner på ...64o.

 

Vad gör du?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog gambla där, jag gillar odds på 3,5:1 och vad fan ska jag göra med 2BB kvar i lilla mörken sen?

 

För att utveckla lite: Om du synar har du 25%-30% att busta killen och komma i pengarna, och då har du dessutom tillräckligt med marker för att ha en realistisk möjlighet att själv kunna stjäla mörkar sen. Om du foldar har du ungefär samma möjligheter som om du förlorar eftersom du ändå måste all-in snabbt som tusan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju säga att det inte var nåt lätt beslut... Men liksom jag kunde ju inte "göra" nåt alls egentligen oavsett, det var ju all-in eller fold som gällde i annat fall, och min inställning var att ta 6:e platsen. Att drömma om att ta hem skiten fanns ju liksom inte, skulle ha behövt dubbla upp tre-fyra gånger på raken.

 

Eftersom det var så många andra som var villiga att gambla och man har stack för två blindsvändor till så kanske man kan hoppas på att andra gamblar ut sig? Ungefär 14 händer som man har stålar till att se alltså.

 

Det var argumentationen för mig själv att folda iaf.

 

Å andra sidan så kunde jag ju ta sjätte här och nu om jag prickade handen, med i bästa fall en coin-flip(inte troligt), ~34%(mest troligt), men katastrofen vore ju PP 6:or och uppåt...

 

 

Iaf. så fegade jag ur och foldade... :?

 

Efter det så skedde två all-ins med andra spelare som inte lyckades bumpa ut någon och nu var det panik, då jag satt i UTG+1 och A4s och skickade in mina sista. UTG+2(samma kille som ovan alltså) reraisade all-in efter mig och fick en eller två callers. Då var det ju rökt direkt kände jag. Men det fick mig att fundera på om det inte är bättre att ställa in med "any two" i tidig pos. och blindsen kommer och äter upp en? Vem som helst med ett ess och dessa stackar kommer ju att syna, och det är endast två ess som är svagare... Borde ju vara större chans att ha live outs med vad som helst i det läget kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna rätt så omgående. UTG skulle nog oavsett tighthet gå allin i det läget med vilka kort som helst (med möjligt undantag för någon som är helt ny på poker), och du är antagligen inte sämre än 60/40 underdog. Är du upp emot ett överpar eller liknande så tough luck, du gav dig själv iallafall en chans att komma i pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att drömma om att ta hem skiten fanns ju liksom inte, skulle ha behövt dubbla upp tre-fyra gånger på raken.

Foldar du så är du antagligen rökt, men vinner du så är du i pengarna och har en rätt ok chans att ta hem det. Nu har du ju en stack som du kan sno blinds med iallafall, försöker du sno med att gå allin och det kostar spelaren i BB 1 eller 2 BB till att syna så gör denne nog det utan att kolla på korten.

 

En bonus av att spräcka bubblan är ju att folk kommer börja spela mer också, vilket kan ge dig ett par pengaplatser till utan att du spelar om du har tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det fick mig att fundera på om det inte är bättre att ställa in med "any two" i tidig pos. och blindsen kommer och äter upp en? Vem som helst med ett ess och dessa stackar kommer ju att syna, och det är endast två ess som är svagare... Borde ju vara större chans att ha live outs med vad som helst i det läget kanske?

Om du menar att det är bättre att ställa med 87s än A4s så stämmer det inte alls. Det faktum att du har ett ess minskar rejält sannolikheten att du blir synad av en annan esshand eftersom det finns många färre möjliga när ett ess är borta ur leken, du kommer vara favorit mot en enormt mycket större del av BB:s synhänder än med 87s och du kommer vara i mycket bättre skick mot alla par utom AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna rätt så omgående. UTG skulle nog oavsett tighthet gå allin i det läget med vilka kort som helst (med möjligt undantag för någon som är helt ny på poker), och du är antagligen inte sämre än 60/40 underdog. Är du upp emot ett överpar eller liknande så tough luck, du gav dig själv iallafall en chans att komma i pengarna.

 

Jo, skulle jag få göra om det så skulle jag syna. Ångrade mig direkt efter jag kastade faktiskt. Jag var bara så rädd för ett låg-medel-pocketpar som kunde vara nåt som han desperatlirade, det eller två kort över 10. Jag tror inte han spelade en enda hand på finalbordet upp till denna!

 

Men kan man verkligen avfärda att avväga chansen att nån bumpar ut sig på 14 händer så snabbt? Nu hade jag ju iofs. inte åkt ut direkt eftersom jag täckte honom, men jag menar mer om det kan finnas ett korrekt spel att folda sig till pengarna? Jag får ju sju chanser till att nån åker ur mot att ta chansningen här och nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...