Gå till innehåll

Att analysera HHs


KungKroon

Recommended Posts

Tänk dig att du och din motståndare står på en och samma gungbräda. Den som befinner sig högst upp i luften är den som tjänar pengar. Ju större avstånd det är mellan dig och din motståndare, desto mer pengar kommer den som är högst upp att vinna.

 

Om du alltid står i mitten på gungbrädan kommer du självklart alltid att vara högre upp än din motståndare (om han inte också står i mitten). Om motståndaren flyttar sig ens en liten bit åt höger eller vänster, kommer brädan tippa och han åker en liten bit neråt. Ju längre han går mot kanten, desto mer faller han obv.

Nu till det intressanta. Om din motståndare har flyttat sig 1.5m till höger, så kan du lugnt stå kvar i mitten och titta ner på honom. Men du kan också flytta dig 1.4m till vänster för att utöka avståndet ytterligare (ni väger lika mycket). Akta bara så att du inte går för långt.

 

Om du står på gungbrädans mitt spelar du spelteoretiskt optimal poker. När du går åt vänster för att motståndaren går åt höger, så exploaterar du honom.

Men tänk om du inte har en susning om vart mitten på gungbrädan är! Hur vet du då hur långt du ska flytta dig? Hur vet du vart din motståndare står? Du springer runt i blindo på brädan och har ingen aning.

Spelaren som har bäst koll på vart mitten kommer oftast att befinna sig närmast den, och därför gå vinnande ur striden.

 

Man bör alltid börja en analys med att lokalisera mitten (GTO). Om man känner sig tillräckligt säker på vart mitten är och vart ens motståndare befinner sig i förhållande till den, kan man kanske våga sig på att ta några steg ifrån den.

 

Så när ni analyserar en HH bör ni först "fastställa" vad som är spelteoretiskt korrekt och sedan göra exploativa justeringar, om ni nu känner att ni måste.

 

Här kommer en fin bild för att jag är sjukt pedagogisk:

 

gungbrda.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag kan inte förstå riktigt hur denna tråd hjäpler till i ens önskan att bättre kunna spela poker, men det kanske är nåt jag missat. Man ska inte syfteslöst bortabstrahera sig från det man försöker förklara, med såna, egentilgen rätt ytliga, metaforer. Abstraktionens domän ska bara ta vid när språket tills dess inte hade redskap att hantera koncepten i fråga. I fallet med poker, som är helt komplett i kvinnors och mäns naturliga språk, ser jag ingen som helst poäng i att abstrahera, även då man kan inbilla sig, här, att det som har gjorts var att konkretisera.

Jag hoppas som ny medlem att de andra idéerna inom "analysen" här på forumet faktiska har med kunskap att göra, där man inte bara nyttjar truismer i sina förklaringsmodeller av slaget:

Det är inte bra att spela dåligt i poker om man vill vinna. Vill man vinna ska man försöka spela så bra som möjligt.

 

Uttalanden i stil med detta, vilket är vad tråden här verkar va fylld med, innehåller i det närmast ingen information annat än syntaktisk, och tillför således inget nytt rent konceptuellt. Detta är dock en bra hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte.

 

För det första var Klyka mod långt innan mig (tror jag ) Mao har jag inga modband till honom

För det andra, skulle fler varnas isf.

För det tredje, inget ont i det som varit.

 

För det fjärde och viktigast.

Vi ska, eller iaf jag, jag talar kanske bara för mig själv här, försöka flytta istället för att radera och varna.

Självklart då så länge det inte handlar om personangrepp, eller dyl. Dessutom är det i vissa forumdelar totalförbjudet med trams, där kommer det fortfarande regna varningar

 

NU ÅTER TILL TOPIC,

Fler åsikter om detta tas i "Om pokerforum" delen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig att du och din motståndare står på en och samma gungbräda. Den som befinner sig högst upp i luften är den som tjänar pengar. Ju större avstånd det är mellan dig och din motståndare, desto mer pengar kommer den som är högst upp att vinna.

 

Om du alltid står i mitten på gungbrädan kommer du självklart alltid att vara högre upp än din motståndare (om han inte också står i mitten). Om motståndaren flyttar sig ens en liten bit åt höger eller vänster, kommer brädan tippa och han åker en liten bit neråt. Ju längre han går mot kanten, desto mer faller han obv.

Nu till det intressanta. Om din motståndare har flyttat sig 1.5m till höger, så kan du lugnt stå kvar i mitten och titta ner på honom. Men du kan också flytta dig 1.4m till vänster för att utöka avståndet ytterligare (ni väger lika mycket). Akta bara så att du inte går för långt.

 

Om du står på gungbrädans mitt spelar du spelteoretiskt optimal poker. När du går åt vänster för att motståndaren går åt höger, så exploaterar du honom.

Men tänk om du inte har en susning om vart mitten på gungbrädan är! Hur vet du då hur långt du ska flytta dig? Hur vet du vart din motståndare står? Du springer runt i blindo på brädan och har ingen aning.

Spelaren som har bäst koll på vart mitten kommer oftast att befinna sig närmast den, och därför gå vinnande ur striden.

 

Man bör alltid börja en analys med att lokalisera mitten (GTO). Om man känner sig tillräckligt säker på vart mitten är och vart ens motståndare befinner sig i förhållande till den, kan man kanske våga sig på att ta några steg ifrån den.

 

Så när ni analyserar en HH bör ni först "fastställa" vad som är spelteoretiskt korrekt och sedan göra exploativa justeringar, om ni nu känner att ni måste.

 

Här kommer en fin bild för att jag är sjukt pedagogisk:

 

gungbrda.th.jpg

 

har du gto ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så när ni analyserar en HH bör ni först "fastställa" vad som är spelteoretiskt korrekt och sedan göra exploativa justeringar, om ni nu känner att ni måste.

 

 

Underbat post!

 

För att fastställa jämvikten eller finna mitten på brädan går man väl sakta i olika riktningar för att observera om man stiger eller sjunker, eller har du en bättre strategi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det än nån som kan förklara vad fan denna tråd är bra för?! att det finns en massa nissar därute som bara nickar med i truismer är ju skrattretande, som om det är en bekräftelse på att trådinitiatorn inte behöver känna sig nere för att han var tvungen att omgå 6:e klass i sin tur pgaa han är decemberfödd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...