Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det sägs ju att AA föredrar få motståndare. Vid hur många motståndare är EV max för AA?

Om du får välja hur många som ska coldcalla din höjning i UTG med AA, hur många ska göra det?

Du sitter till vänster om UTG med AA på ett loose aggresivt 10-manna bord. UTG höjer. ska man raisa här eller låta någon annan göra det åt en?

Du sitter på bigblind med AA, 3st limper button raisar, smallblind reraisar, ska man cappa här?

om detta har tagits upp innan: :oops::oops::oops::oops::oops:

* RP - QoS *

Postad

Ganska egalt.

Läser man Caro så vill han bara syna, läser man Sklansky eller alla andra så vill man cappa. Men Caro har rätt i att EV:t för AA preflop i fixed faktiskt är lika för antalet motståndare, eller ökande om man kan få med riktigt riktigt många. Dock blir variansen fantastiskt stor. Och normala pokerspelaren gillar inte tokhög varians.

Postad

Det bör väl vara så att man kanske vinner mer kortsiktigt med få motspelare då man kan få hem en hyffsad pott med mindre risk för utdragning. Då AA är favorit mot alla händer bör den generera mest vinst i längden om hela bordet går med.

Förutsatt att man kan spela bra poker efter floppen.

Postad
så pokerforums gemensamma åsikt är att allitid cappa AA preflop och att EVmax är för 9 motståndare?

Hjort hittar säkertr någon artikel någonstans, bara han hittar tråden...

Postad
så pokerforums gemensamma åsikt är att allitid cappa AA preflop och att EVmax är för 9 motståndare?

I så fall är den gemensamma åsikten fel. Det optimala är faktiskt att 8 pers synar och bb lägger sig. Lek själv med PokerStove om du inte tror mig. :)

Postad
Det sägs ju att AA föredrar få motståndare.

Om du menar vinstfrekvens så ja (väldigt många spelare vill av någon anledning vinna ofta), om du menar EV så nej.

Om du får välja hur många som ska coldcalla din höjning i UTG med AA, hur många ska göra det?

Jag har för mig att EV:et ökar endast marginellt efter fem motståndare.

Du sitter till vänster om UTG med AA på ett loose aggresivt 10-manna bord. UTG höjer. ska man raisa här eller låta någon annan göra det åt en?

Om det är troligt att någon annan höjer så är det ju bara att kallsyna. Men jag höjer så gott som 100% av tiden där, eftersom jag sällan känner mig särskilt säker på att få omslag.

Du sitter på bigblind med AA, 3st limper button raisar, smallblind reraisar, ska man cappa här?

Japp.

om detta har tagits upp innan: :oops::oops::oops::oops::oops:

Det har tagits upp innan. ;-)

Läser man Caro så vill han bara syna,

Caro vill bara syna med AA i tidig position, detta för att han talar om bord som är lösa och aggressiva. Vilket innebär att sannolikheten att få fånga många motspelare preflopp för flera bet ökar.

Men Caro har rätt i att EV:t för AA preflop i fixed faktiskt är lika för antalet motståndare

Jag förstår inte riktigt vad du menar här, Caros strategi kommer ju generellt ge upphov till fler flervägspotter än Sklanskys.

Dock blir variansen fantastiskt stor. Och normala pokerspelaren gillar inte tokhög varians.

Ingen minskar sin risk-of-ruin genom att spara bet preflopp med AA, fördelen är alldeles för stor, tvärtom ökar den jämfört med om man hade fått in fler bet. Möjligen kan man göra det genom att undvika att cappa med AQo, suitade ess, JTs och liknande i flervägspotter.