Gå till innehåll

Lär mig räkna!


Lastarn

Recommended Posts

Hejsan,

 

Har spelat poker i ungefär ett halv år nu på internet,

 

Lirar nu 0,5-1 NL och jag har plussat sen jag började lira 10k ungefär.

 

Men jag har aldrig räknat pot odds eller någon form utav odds, Tror ni att mitt spel skulle förbättras mycket om jag lärde mig räkna.

 

Visa mig gärna hur man räknar och tänker.

 

 

Lastarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle mitt spel utvecklas mycket om jag lärde mig matten?

 

Det är klart den skulle. Tycker det är helt otroligt att du lyckats skrapat ihop 10k utan att ha en aning om odds, antar att du inte har en aning om sannolikheter och outs då heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det har gått bra för dig. Trots att det redan går bra för dig så rekomanderar jag att du läser först en grundläggande pokerbok och sedan några mer avancerade som rör NL. Jag är också förvånad över att det gått så bra för dig, du har uppenbarligen någon talang som väger upp en stor del av den teoretiska kunskapen som du saknar. Läs några pokerböcker så kommer du att bli ännu bättre!

 

Jag tycker att du ska lära dig "pokermatte" från en bok istället för på forumet för att få ett riktigt grepp om det. Hur man räknar odds brukar omfatta ett bra antal sidor i böckerna. Underskatta inte en stabil grund att stå på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähum...tja, jag räknar inte ett piss på nåt. Jag klarar helt enkelt inte att lära mig oddsräkningen.

 

Det går ju att spela och vinna genom att utnyttja andras misstag och jag vet att de flesta underskattar psykologin. Den betyder grymt mycket.

 

Det är heller inte svårt att se vilka som sitter och räknar och då är det bara att utnyttja det... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är heller inte svårt att se vilka som sitter och räknar och då är det bara att utnyttja det... ;)

Ja, vanlig enkel simpel division är ju jävligt svårt?

 

Men allvarligt, i sådana fall har du bra pokerinstinkter som resulterar i att du spelar "rätt" - i längden kan du aldrig vinna annars!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns en otrolig massa spelare som INTE räknar. Inte alls.

 

Däremot har ALLA en "känsla" för vad som är bra eller dåligt. Att sitta med 22 och inte träffa en tvåa tror jag de flesta inser är lite kasst. Att det inte finns så stora chanser att vinna då.

 

Att köpa på färg har de flesta lärt sig är bra. Färgerna går ju ALLTID in - och gör de inte det så var det fel på spelet. Hålstegarna är ju lite luriga, men är det mycket i potten så spelar vi dom också, annars vågar vi inte.

 

I grund och botten är det ju enkelt! Mycket i potten = rätt att spela drag. Lite i potten = fel att spela dem. Den tanken kräver ju inte utbildning, den har alla instinktivt. Sedan att en spelare som inte räknar kommer att göra fel, det säger ju sig självt, men förmodligen kan felet vara ganska litet. Tror att de flesta lär sig med tiden ungefär vad som är vettigt. Då behöver de inte räkna, utan kör på känslan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns en otrolig massa spelare som INTE räknar. Inte alls.

 

Däremot har ALLA en "känsla" för vad som är bra eller dåligt. Att sitta med 22 och inte träffa en tvåa tror jag de flesta inser är lite kasst. Att det inte finns så stora chanser att vinna då.

 

Att köpa på färg har de flesta lärt sig är bra. Färgerna går ju ALLTID in - och gör de inte det så var det fel på spelet. Hålstegarna är ju lite luriga, men är det mycket i potten så spelar vi dom också, annars vågar vi inte.

 

I grund och botten är det ju enkelt! Mycket i potten = rätt att spela drag. Lite i potten = fel att spela dem. Den tanken kräver ju inte utbildning, den har alla instinktivt. Sedan att en spelare som inte räknar kommer att göra fel, det säger ju sig självt, men förmodligen kan felet vara ganska litet. Tror att de flesta lär sig med tiden ungefär vad som är vettigt. Då behöver de inte räkna, utan kör på känslan.

 

Mycket bra skrivet. Håller med helt och hållet.

Bara man kan tänka logiskt så klarar man också av att fatta bra beslut.

 

Ska tillägga att jag inte räknar pottodds än. Är fortfarande på tidiga läro/ tomtestadiet och kör på känsla och förnuft, praktiserar råden från Glimnes bok samt från denna suveräna community. (Ett stort tack till Alla som bidragit med skriverier)

I början var jag helt hopplös och formligen tryckte pengar i potterna utan att riktigt fatta vad jag egentligen syssade med.

Men men....Efter några mödosamma månader har det faktiskt börjat sakta men säkert vända mot plus. Det blir ju inga fantasisummor eftersom jag spelar på dom lägsta nivåerna 0,10/0,20. Men lite blir det iaf och den gamla dammiga gumma som jag är kan jag känna mig rätt så nöjd, tom stolt över det jag presterat! :P

 

Om man spelar tight spel, har höga krav på sina starthänder samt använder sitt sunda förnuft och foldar ofta så kommer man långt med bara det utan att räkna.

 

Lycka till med spelandet allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här tycker Phil Hellmuth ang pott odds.

 

Should pot odds determine playing or folding blind hands. It has been getting me in trouble lately.

 

No! Forget the pot odds! This concept of pot odds forgets to mention that you can lose a ton of money when you 'hit' your weak hands, especially if you aren't a seasoned pro that can fold the hand when you hit it halfway.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns en otrolig massa spelare som INTE räknar. Inte alls.

 

Däremot har ALLA en "känsla" för vad som är bra eller dåligt. Att sitta med 22 och inte träffa en tvåa tror jag de flesta inser är lite kasst. Att det inte finns så stora chanser att vinna då.

 

Att köpa på färg har de flesta lärt sig är bra. Färgerna går ju ALLTID in - och gör de inte det så var det fel på spelet. Hålstegarna är ju lite luriga, men är det mycket i potten så spelar vi dom också, annars vågar vi inte.

 

I grund och botten är det ju enkelt! Mycket i potten = rätt att spela drag. Lite i potten = fel att spela dem. Den tanken kräver ju inte utbildning, den har alla instinktivt. Sedan att en spelare som inte räknar kommer att göra fel, det säger ju sig självt, men förmodligen kan felet vara ganska litet. Tror att de flesta lär sig med tiden ungefär vad som är vettigt. Då behöver de inte räkna, utan kör på känslan.

 

Mycket bra skrivet. Håller med om helt och hållet.

Bara man kan tänka logiskt så klarar man också av att fatta bra beslut.

 

Sant, men alla måste ändå hålla med om att det är bra att kunna, även om det ofta går bra utan. Dessutom så kan man slippa förlora de pengarna som krävs för att man ska lära in det själv med hjälp av erfarenhet.

 

 

Så här tycker Phil Hellmuth ang pott odds.

 

Should pot odds determine playing or folding blind hands. It has been getting me in trouble lately.

 

No! Forget the pot odds! This concept of pot odds forgets to mention that you can lose a ton of money when you 'hit' your weak hands, especially if you aren't a seasoned pro that can fold the hand when you hit it halfway.

 

 

Det verkar som om Phil Hellmuth har glömt att man ska kontra potoddsen med vinstoddsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här tycker Phil Hellmuth ang pott odds.

 

Should pot odds determine playing or folding blind hands. It has been getting me in trouble lately.

 

No! Forget the pot odds! This concept of pot odds forgets to mention that you can lose a ton of money when you 'hit' your weak hands, especially if you aren't a seasoned pro that can fold the hand when you hit it halfway.

 

 

Tilläggas bör att Phil Helmuth har varit proffs i cirka 15 år och har en pokervisdom som är läskig. Så om han uppmanar folk att glömma oddsen så tycker jag att man ska komma ihåg just att han har varit proffs så länge och att han nog tänker på oddsen men det är bara att det sitter i ryggmärgen så han behöver inte ha det medvetet. Dessutom har han denna visdom och sjukligt bra sinne för poker så det är läskigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att Phil menar att man inte ska spela marginella händer bara för att man har direkta pottodds om man inte kan spela rätt senare i handen. Alltså att man har omvända implicita odds och att en marginell hand kan kosta mycket mer än man hade tänkt sig om man har svårt att lägga den. Jag kan ju ha tolkat helt fel iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns en otrolig massa spelare som INTE räknar. Inte alls.

 

Däremot har ALLA en "känsla" för vad som är bra eller dåligt. Att sitta med 22 och inte träffa en tvåa tror jag de flesta inser är lite kasst. Att det inte finns så stora chanser att vinna då.

 

Att köpa på färg har de flesta lärt sig är bra. Färgerna går ju ALLTID in - och gör de inte det så var det fel på spelet. Hålstegarna är ju lite luriga, men är det mycket i potten så spelar vi dom också, annars vågar vi inte.

 

I grund och botten är det ju enkelt! Mycket i potten = rätt att spela drag. Lite i potten = fel att spela dem. Den tanken kräver ju inte utbildning, den har alla instinktivt. Sedan att en spelare som inte räknar kommer att göra fel, det säger ju sig självt, men förmodligen kan felet vara ganska litet. Tror att de flesta lär sig med tiden ungefär vad som är vettigt. Då behöver de inte räkna, utan kör på känslan.

 

Mycket bra skrivet. Håller med om helt och hållet.

Bara man kan tänka logiskt så klarar man också av att fatta bra beslut.

 

Sant, men alla måste ändå hålla med om att det är bra att kunna, även om det ofta går bra utan. Dessutom så kan man slippa förlora de pengarna som krävs för att man ska lära in det själv med hjälp av erfarenhet.

 

Sant sant, det ÄR en fördel att ha stenkoll på oddsen. Däremot är det en långt mycket större fördel att spela rätt när du väl får/missar en hand! Om du i långa loppet vinner 5% mer eller mindre på att du synar "rätt enligt statistiken" spelar mindre roll om du tappar massor av inköp för att du satte stegen och inte såg färgen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Should pot odds determine playing or folding blind hands. It has been getting me in trouble lately.

 

No! Forget the pot odds! This concept of pot odds forgets to mention that you can lose a ton of money when you 'hit' your weak hands, especially if you aren't a seasoned pro that can fold the hand when you hit it halfway.

 

Känns som att ni missat att det är en viss specifik typ av händer han pratar om nämligen om hur man spelar ur mörkarna. Nu framgår det ju inte om han pratar om FL eller NL (eller för den delen ens hold'em även om man nog kan förutsätta det) men man hamnar mycket riktigt ofta i "kluriga" situationer post-flop när man synar ur mörkarna pga pottoddsen. Känner man sig inte "kompetent" att spela en hand som mellanpar med halvbra kicker plus bakdörrsfärg plus bakdörrsstege (och liknande) ur position så bör man antagligen lägga långt många fler händer preflop än om man känner att man "äger" bordet postflop.

 

Mot potentiella stealförsök blir det ju ännu uppenbarare att det finns viktigare saker än pottoddsen som avgör syn/fold/raise. Försvarar man sin mörk på samma sätt mot en tomte, ett profs, en maniac eller en rock bara för att pottoddsen säger si eller så då är man ju snurrigt ute.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror pot odds är betydligt mera viktigt i limit poker än no-limit eftersom då handlar det så mycket mer om vad man kan vinna ifall man träffar.

I no-limit är det mera rätta känslan som det handlar om.

 

Jag skulle sga precis tvärt om.

 

I limit så har du "ofta" pottods, eller inte långt därifrån. I NL/PL så har du "aldrig" odds, om du inte kan manövrera motståndaren till det .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...