Gå till innehåll

Allt om dam-EM!


Papa Kubo

Recommended Posts

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Rätt intressant i allafall hur folk resonerar om just damfotboll. Jag sitter själv bänkad när Kajsa Bergkvist ska hoppas OS final trots att jag känner killar som tog 2m när de var 17 år men är totalt ointresserad av damfotbollen trots att herr VM- eller EM i fotboll är det största inom idrottsvärlden.

 

Jag tror det är att jag bara tycker det är så överdrivet när medierna försöker jämställa fotbollen för damer och herrar. Samma sak när det gäller damhockey. Det får nog mig att totalt tappa intresset.

 

Matteprof bojkottar! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch och fy för damfotboll, tidningarna försöker hypa upp det medans det egentligen är riktigt tråkigt. Varför ska jag se på dålig fotboll när det finns så mycket bra fotboll att se på? Det är La Liga på TV4+ väldigt ofta, allsvenskan kan man gå och se när lusten faller på och det visas europeiska stormatcher på 5'an eller 3'an stup i kvarten - Varför ska jag lägga ner tid på att se massa tjejer spela fotboll när dem knappt ens vet vad offside regeln innebär?

 

Jag håller däremot med om att individuella idrotter såsom tennis och sånt kan vara ok att se på när tjejer spelar, men fotboll är bara frustrerande - Att se dem göra saker som jag antagligen skulle göra bättre .. Usch.

 

Visst är det Sverige som spelar och dem spelar för vårat/mitt älskade fosterland, men ska jag se på det bara för att det är EM/VM och dem representerar Sverige så kan jag lika gärna börja kolla på boule och curling också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, damfotbollen har det tungt. Kommer nog alltid vara så.

 

Kajsas hopp är lättare att respektera, för det skulle kräva en hel jäkla massa års träning innan jag tog 2m i höjd. Det skulle nog inte ta fullt lika länge innan jag platsade i damfotbollslandslaget. Relativt sett har de inte hunnit bli tillräckligt bra för att motivera den uppmärksamhet de får just nu. Visst, det är kul att det uppmärksammas, det hjälper ju dem att komma ikapp! Men för sådana som mig (cyniska elaka jävlar) så känns det ibland som att uppmärksamheten i TV är ungefär lika jämlikt som att visa division 3-innebandy på TV.

 

Men idag är det nationaldagen! Heja svenska flickorna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att damfotboll är minst lika underhållande som herrarnas variant. Det gör jag av samma anledning som att finnkampen är mer underhållande än Golden-League. Det är kampen och spelet som är viktigt. Det är "det är inte fotboll"-inställningen som många har som ligger bakom allt jävla skit som kommit in i idrotten. Lyssna bara på Jacob Hård under någon av galorna i sommar. Är det inte världsrekord-fart m h a harar och annat skit, så tycker han det är ointressant.

 

Att säga att det inte är fotboll när damerna spelar, är bara ett sätt att ta en ståndpunkt och få lite självförtroende och mening i livet. Otroligt fel eftersom tjejerna är bra mycket mer seriösa och duktiga idrottare än de flesta soffpotatisande män som vill vara märkvärdiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knapp_0 Visst ligger det lite i det du säger men det förnekar inte det faktum att trots att det är i princip gratis och en match mellan två förväntade topplag i fotbolls EM så finns inte mer än ett par hundra på läktarna när damerna spelar EM slutspelet. Att det då ska ligga samma fokus i medierna eller att damerna kräver ett eget fotbollskväll i SVT blir ju bara löjligt. Publiken har redan visat sitt intresse.

 

Att sen tjejerna spelar fotboll är ju jättebra men att börja jämföra sporten med herrarna med löner, medial fokus etc. blir IMO bara löjligt. Fast ännu löjligare blir det givetvis om man börjar jämföra fotbollstjejerna med "soffpotatisande märkvärdiga män". Börjar man göra de jämförelserna så är man nog rätt snett ute...

 

Det är vad jag i allafall menar när jag säger att man inte kan jämföra dam och herrfotboll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matteprof,

Tycker inte heller man kan ställa damer mot herrar när det gäller fotboll.

Damlandslaget tillhör dock världseliten och ger bra och spännande underhållning. Det är en stor sport internationellt, även på damsidan och de förtjänar all respekt och mediautrymme de kan få när det är stora turneringar. Jag håller med om att intresset borde styra efterfrågan. Dvs inget fotbollskväll enbart för damfotboll od.

 

Det där med "soffpotatisande märkvärdiga män" stämmer tyvärr enligt min erfarenhet. Jag har haft några sådana diskussioner med fotbollsälskare som klämmer en sex-sju topp-matcher i veckan på alla möjliga kanaler, och som sedan raljerar över tjejernas insatser. Jag tycker det är lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damlandslaget tillhör dock världseliten och ger bra och spännande underhållning.

Jag tycker att spänningen och underhållningen är ungefär som att titta på färg som torkar. Jag har inget emot att damerna spelar fotboll och att det sänds på TV, men underhållningen finns inte där för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damlandslaget tillhör dock världseliten och ger bra och spännande underhållning. Det är en stor sport internationellt, även på damsidan och de förtjänar all respekt och mediautrymme de kan få när det är stora turneringar.

 

Stor sport internationellt på damsidan? Hur ser exempelvis de genomsnittliga publiksiffrorna ut från de 5 största ligorna inom damfotboll?

 

Min respekt kan de få, men ska de ha stort medialt utrymme pga argumenten att de tillhör världseliten måste man ge samma mediala utrymme till exempelvis herrarna och damerna i innebandy, bandylandslaget, segling, våra duktiga paralympicer etc. som alla tillhör världstoppen. Argumentet blir alltså inte hållbart i längden eftersom vi inte bara kan ha sport i tv men motiveringen att de tillhör väldstoppen. Vad som ska sändas på tv måste styras av efterfrågan och vad man kan se från dels publiksiffror från damfotboll och dels tittarsiffrorna när man visat exempelvis damernas EM-kval så finns inte intresset från den breda publiken.

 

Jag tror som exempel att WSOP i poker under bästa sändningstid skulle dra betydligt mer tittare än vad damernas EM-matcher gör nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet. Menar du att efterfrågan inte motiverar fotbolls EM? Det är väl 4:an som sänder EM i fotboll? De mindre attraktiva matcherna går på 4+ om jag inte minns fel. Tydligen bedömer de att att (reklamintäkter-sändningskostnad) är +EV. Har de fel så blir det väl inget nästa gång. Förra VM:et var ju en stor framgång för damerna. Både sportsligt och medialt. Problemet för damerna och 4:an är nog att det krävs att de tar sig allra minst till semi för att EM ska uppfattas som en medial succé. Intresset ljumnar nog av sig om de blir utslagna i gruppspelet. I herrfotbollen är ju intresset stort även för andra matcher än de svenska.

 

Sen tycker jag det är lite tufft att använda publiksnitt på matcher som ett kriterium för om det ska TV-sändas eller inte*. Fotboll är en världssport, både för damer och herrar. Om det är ett stort slutspel och det finns intresse hos allmänheten, så är det ju bara och köra. Sen kan man ju hoppas att unga tjejer börjar träna för att bli en ny Hanna Ljungberg istället för att dregla över en plutande halvnaken Fredrik Ljungberg. :)

 

*Uppsvinget för poker. Hur kom det? TV först eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga att det inte är fotboll när damerna spelar, är bara ett sätt att ta en ståndpunkt och få lite självförtroende och mening i livet. Otroligt fel eftersom tjejerna är bra mycket mer seriösa och duktiga idrottare än de flesta soffpotatisande män som vill vara märkvärdiga.

 

Att säga att det är underhållande och att det borde uppmärksammas sägs bara av fega killar som inte vill bråka med feminister, utan vill ha dem i säng.

Feminister är bra mycket mer seriösa och duktiga än de flesta fega män, för de vågar stå upp för vad de tror på istället för som fega män gör bara hålla med dem som är farliga.

 

[Edit] - Och igen, jag har inget emot att dem sänder damfotboll på TV egentligen, jag kan välja att inte se det, det konkurerar ändå inte ut något som jag skulle sett istället direkt. Däremot vad jag stör mig på att Media försöker överhypa det, och verkligen försöker simulera ett icke-existerande intresse bland dem stora massorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damfotboll känns som något nödvändigt ont för tillfället. Om media inte försökte hypa sönder det så totalt och jämföra med herrarna hade jag kunnat acceptera damfotboll och kanske t.o.m. tyckt det varit trevligt att se på när Josefin Öqvist slår inlägg, men som det är nu känns allt bara löjligt.

 

När jag köper Expressen vill jag inte den ska innehålla sex sidor damfotboll bara för att det är en stor turnering om en månad, det kan liksom aldrig bli så intressant för vi som inte är närmast sörjande. Senaste fotbollsgalan ska man inte ens prata om, försöket att jämställa damfotboll med herrfotboll var så genomskinligt patetiskt att gästerna i globen förmodligen satt och skruvade på sig hela kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...