Gå till innehåll

Hur spelar vi knappen mot synstationer?


JohnnyDunder

Recommended Posts

Mitt första seriösa inlägg här så varsågod och häng mig rejält!

 

Spelar mest NL20-NL50 cash game och på den nivån stöter jag ofta på synstationer med VPIP på 40-70% och WTSD ungefär samma. Jag spelar vanligtvis ca 22/19/5 (vpip/pfr/3bet)och höjer vanligtvis mkt friskt om det foldas till mig när jag är på knappen. När jag möter dessa synstationer i mörkarna blir jag dock mer fundersam över hur man bör tänka.

 

Alt 1: Fi synar ju ner med typ vad som helst så därför tajtar jag till mig från knappen mot honom.

 

Alt2: Eftersom fi synar så friskt vill jag spela fler händer i position mot honom och fortsätter därmed höja friskt i hopp om att träffa riktigt fint och vinna en jättepott.

 

Fler alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt1: Bluffa mindre och värdebeta mer.

fyp.

 

Det beror lite på stackstorlek också. Det du framförallt ska tänka på är dock att en stor anledning till att höja knappen är blindsteals, och den anledningen blir bra mycket mindre.

 

 

Angående 75s kan du ju göra ett tankeexperiment. Föreställ dig en bb som synar nästan 100%. Vill du då limpa knappen med 75s, först in? Om du inte vill limpa vill du inte höja heller, i det upplägget. (om vi inte får momentum i form av agressor osv...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

75s kan du gärna limpa om du kommer undan med det, men även höjning har sina poänger under vissa förutsättningar.

 

Saken är ju den att du ligger efter mot hans troliga synrange, samtidigt som handen inte har mycket stealvärde, så en höjning innebär förmodligen att du ger bort en del värde preflop. Men om stackarna inte är direkt jättegrunda och han spelar väldigt straightforward men samtidigt löst post flop så kan det vara värt det, eftersom du kan värdebetta större de gånger du träffar i en höjd pott. De gånger han har dig slagen kommer du oftan undan billigt iom att han är straight forward - höjer han så lägger du dig, helt enkelt. De gånger du inte är slagen innebär den höjda potten att du får in större värdebets från din motståndare när han jagar lottodrag.

 

Du vet alltså i detta läge att du har ett postflopvärde, och detta är relativt pottens storlek. Så genom att bygga potten med en liten raise pre flop så ökar du detta postflopvärde till priset av att du ger upp lite pre flop.

 

Med grunda stackar eller mot en motståndare som är semitrixig post flop alternativt någon som bara är halvvillig att betala av med det värsta skräpet skulle jag dock hellre limpa.

 

Lösa tankar, bara. Möjligen tokiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter han med 100bb tycker jag du ska höja upp i princip alla hyfsade händer. Man kan nog trixa med att höja mindre mot en sådan spelare för att investera så lite som möjligt innan floppen (du kommer ju få ge upp majoriteten av dina händer post), eftersom det oftast är lätt att bygga pott mot dessa fiskar om man träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

75s kan du gärna limpa om du kommer undan med det, men även höjning har sina poänger under vissa förutsättningar.

 

Saken är ju den att du ligger efter mot hans troliga synrange, samtidigt som handen inte har mycket stealvärde, så en höjning innebär förmodligen att du ger bort en del värde preflop. Men om stackarna inte är direkt jättegrunda och han spelar väldigt straightforward men samtidigt löst post flop så kan det vara värt det, eftersom du kan värdebetta större de gånger du träffar i en höjd pott. De gånger han har dig slagen kommer du oftan undan billigt iom att han är straight forward - höjer han så lägger du dig, helt enkelt. De gånger du inte är slagen innebär den höjda potten att du får in större värdebets från din motståndare när han jagar lottodrag.

 

Du vet alltså i detta läge att du har ett postflopvärde, och detta är relativt pottens storlek. Så genom att bygga potten med en liten raise pre flop så ökar du detta postflopvärde till priset av att du ger upp lite pre flop.

 

Med grunda stackar eller mot en motståndare som är semitrixig post flop alternativt någon som bara är halvvillig att betala av med det värsta skräpet skulle jag dock hellre limpa.

 

Lösa tankar, bara. Möjligen tokiga.

 

 

Tycker det är roligt att folk fortfarande limpar knappen 2010... Öppnar man inte 75s på btn med fisk i blindsen borde man inte spela 5max poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha en limprange först in på knapp är inte bra.

 

75s är tillräckligt bra att höja först in på knapp.

 

Agree! Dessutom tycker jag den här typen av hand är mysig att spela i poss då du kan pottkontrollera och jobba dina drag på bra sätt.

Och självklart så ökar ju värdet på handen i paritet med fi:s stackdjup. Går naturligtvis att folda mot grunda stackar, men mot normala inköp ska den upp.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller iofs att det inte finns några stackdjup som gör det okej att limpa först in. Ungefär vart menar du att det skulle vara bra, Klyka?

 

I vanliga fall, aldrig. Men det skulle vara med ovan nämnda motståndare som är mycket lösa mot BTN-raisar, då vi snart sagt inte har någon FE. Då är vår raise i stort sett en syn av en ATC-raise, vilket vi gillar pga de implicita post flop om stackarna är tillräckligt djupa. Men om de inte är det, så föredrar vi ju att se floppen billigt mot ATC framför att se den raisat mot ATC. Exakt var gränsen går vet jag inte.

 

Som vanligt tänker jag alldeles för långt utåt extremerna, vilket gör att jag krockar med folk som utgår från att det är nån form av rimliga scenarier jag talar om (vilket man kan tycka att jag borde). Men jag gillar att tänka mig in i vad ett extremfall skulle implicera. Jag tror att det kan vara bra att tänka lite utanför lådan för att få en förståelse för de bakomliggande mekanismerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Namleeh skrev.

 

 

 

Dessutom...

 

Jag pratade 100BB djupt, vilket känns standard om inget annat har nämnts (det kanske det har. Då har jag missat det

 

Jag tycker att man bör utgå från 6 max och 100bb om inget annat är specificerat, det är ju normalen och blir mindre krångligt så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...