Gå till innehåll

Money Won $ With Showdown


Franken

Recommended Posts

Vet tyvärr inte hur man importerar bilder, annars skulle jag lagt in min graf för att visa bättre hur den ser ut.

 

Anyways, jag spelade NL25 och hade ett sjukt bra resultat men efter 2veckor så började det dala, och när jag kollade igenom PT3 så såg jag att det var min "Money Won $ With Showdown" som började rasa tokbrant!

 

Exakt vad visar denna graf? och hur fixar jag till den?

 

Som sagt hade jag sjukt bra värden i 2v och fick plötsligt ett fallandre resultat och det var just "Money Won $ With Showdown" som var den enda av linjerna som gick neråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har sprungit som en tok, det är därför. Money won with showdown visar vinsterna du gör när ni visar era händer. Foldar motståndaren hamnar vinsten på Money won without showdown. Om du värdebetar och fi synar med en sämre hand kommer du öka i MWWS. När du får in KK mot AA och förlorar kommer den dala, som med alla andra händer du förlorar i showdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inte så mycket i sak att tillföra. Jag vet att de gånger jag sett diskussionen uppkomma så har svaren varierat. Så vitt jag vet finns ingen jättekonsensus om hur siffrorna bör se ut. Vissa spelar mycket på fold equity och andra på solida SD-värden. Hur balansen mellan SD-vinster och FE-vinster ser ut borde vara väldigt olika för olika likafullt vinnande strategier.

 

Ta dock och filtrera dina händer så att den bara visar händer som gått till SD, och titta närmare på ett antal av dem. Se om du generellt spelar knasigt i dessa potter.

 

En av många möjliga anledningar till att SD-grafen pekar nedåt medan FE-grafen pekar uppåt är att du foldar för sällan på sena gator. På sena gator har man lagt relativt mycket i potten, och således gör en fold att din FE-graf går ned relativt mycket (du förlorade de pengar du la i potten, och du gjorde det utan en SD). Genom att folda för lite i dessa lägen så tvingar du upp FE-grafen, iom att du undandrar några av dessa förluster från den datamängd som den grafen visar. Men istället lägger du dessa förluster, och mer därtill (iom att det är en felaktig icke-fold du gör) på SD-grafen.

 

Så det KAN vara att du går till SD för ofta. Vad har du för värden på Went to SD % och Won $$ at SD över den del av ditt sample där SD-grafen pekar nedåt? (filtrera så den bara visar de händerna, kolla sen general- eller om det var details-fliken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inte så mycket i sak att tillföra. Jag vet att de gånger jag sett diskussionen uppkomma så har svaren varierat. Så vitt jag vet finns ingen jättekonsensus om hur siffrorna bör se ut. Vissa spelar mycket på fold equity och andra på solida SD-värden. Hur balansen mellan SD-vinster och FE-vinster ser ut borde vara väldigt olika för olika likafullt vinnande strategier.

 

Ta dock och filtrera dina händer så att den bara visar händer som gått till SD, och titta närmare på ett antal av dem. Se om du generellt spelar knasigt i dessa potter.

 

En av många möjliga anledningar till att SD-grafen pekar nedåt medan FE-grafen pekar uppåt är att du foldar för sällan på sena gator. På sena gator har man lagt relativt mycket i potten, och således gör en fold att din FE-graf går ned relativt mycket (du förlorade de pengar du la i potten, och du gjorde det utan en SD). Genom att folda för lite i dessa lägen så tvingar du upp FE-grafen, iom att du undandrar några av dessa förluster från den datamängd som den grafen visar. Men istället lägger du dessa förluster, och mer därtill (iom att det är en felaktig icke-fold du gör) på SD-grafen.

 

Så det KAN vara att du går till SD för ofta. Vad har du för värden på Went to SD % och Won $$ at SD över den del av ditt sample där SD-grafen pekar nedåt? (filtrera så den bara visar de händerna, kolla sen general- eller om det var details-fliken)

 

Tack för hjälpen.

 

Filtrerade lite och kollade igenom det händer jag förlorat mest med. Några var bluffar, några var riktigt asiga badbeats och några var överpar (99,TT,JJ,QQ) som jag inte kunnat hitta fold på när FI pushat.

Största boven är dock AK som kostat mej ca 100 dollar. Har oftat pushat med AK och antingen fått syn av bättre hand eller förlorat flippar (vunnit 1 flipp, förlorat 6!!!)!

 

Annars när jag kollar igenom händerna som jag förlorat mycket på så är det sällan jag skulle spelat dessa anorlunda...

 

Är väl för få händer att jämnföra med som folk säger. Tycker dock det är lite lustigt hur jämnt min kruva går neråt...

 

Exakt vad heter det värden du ville att jag skulle kolla (Went to SD % och Won $$ at SD)och var hittar jag dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WTSD: 22:37

W$SD: 43:21

 

En annan sak som jag kom på att säkerligen påverkar; jag pushar rätt friskt när jag har nötterna/bäst hand och får inte så ofta syn med det händerna.

Det gånger jag gör det är när jag träffat en stege/färg/set och det landar nåt roligt kort på river som kan ge dom en hyfsad chans att betala av. Oftast, som sagt, ingen syn!

Kanske borde ge spelarena på denna nivå mera creds än jag ger dem, för det kan uppenbarligen folda händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det påverkar helt klart siffrorna, men det behöver inte vara negativt. du får visserligen syn mer sällan, men vinner mer de gånger du får det. Värdet av en riverbet kan lite förenklat (vi bortser från chansen att de raisar) sägas vara:

 

EV = P(Syn) * Storlek

 

Så till exempel en push om 2*pot är bättre än ett potbet om:

 

P(Pushsyn) * 2*Pot > P(Syn potbet) * 1*Pot

2* P(Pushsyn) > P(Syn potbet)

P(Pushsyn) > P(Syn potbet) / 2

 

Ofta synar de nog inte mindre än hälften så ofta som om du bara hade pottat, så då är det i princip OK. Nämnda PT-siffror tar inte hänsyn till detta. Som så ofta är problemet att dessa siffror inte mäter det vi vill ha reda på, utan vi kan bara försöka konstruera en bild av det vi vill ha reda på utifrån dessa siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...