Gå till innehåll

Diskussioner om Uniktnamns klistrade tråd


Uniktnamn

Recommended Posts

Att det är en "wall of text" vet jag redan så den upplysningen kan ni bespara mig.

 

Den här texten är som sagt skriven för människor som kanske är i stånd, eller i alla fall har ambitionen att förändra sina liv och tycker att det är värt att investera 15 minuter i att läsa en text för att kunna göra så. Eller för all del för de som finner den intressant av andra anledningar.

 

 

Förre

 

edit av moderator: Den här tråden handlar om diskussioner av den här tråden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanoninlägg Förre!

Har precis kommit i närkontakt med ämnet i och med att en av pokerklubbens medlemmar har lagt in sig själv på ett behandlingshem för spelberoende. Någon som har lite tips och tankar hur man hanterar det hela när personen ifråga "muckar"? Om han propsar på att få vara med och spela - ska man neka honom detta eller är det upp till honom i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har lite tips och tankar hur man hanterar det hela när personen ifråga "muckar"? Om han propsar på att få vara med och spela - ska man neka honom detta eller är det upp till honom i så fall?

 

Min spontana tanke är att ha kontakt med behandlingshemmet, personen i fråga kan lätt ljuga och säga att "det är lugnt, jag får spela lite poker, det är inga problem". Om du pratat med personen och behandlingshemmet innan situationen uppstår vet du vad du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet. Men betyder detta att du själv har trillat dit?

 

Förnekelse är första stadiet.....

 

Nej skämt åsido så har jag väl liksom de flesta som spelar mycket självklart gjort spel man ångrar och kännt sig stressad. nere och deppig vid långa förlustsessioner. De allra flesta kan ju må dåligt över en dålig dag på jobbet så som yrkesspelare kan det ibland vara svårt att veta. Alla hatar ju att förlora så klart man mår dåligt när man gör det vare sig man är spelmissbrukare eller inte.

 

Jag är inte skyldig någon människa eller institution pengar. Ganska lite av mitt liv kretsar idag kring spel. Jag har aldrig behövt ljuga för någon om vinster eller förluster och jag känner att jag har ganska bra kontroll över mitt spelande.

Varje satsad krona är en relativt väl genomtänkt placering och jag följer några få principer enbart för min egen skull för att se till att behålla kontrollen då jag anser att medvetenhet om riskerna är det bästa sättet att undvika att trilla dit.

 

1. Jag skulle aldrig ljuga över vinster eller förluster. Den dagen man börjar med det tror jag man är i fara.

 

2. Jag skulle aldrig någonsin låna eller spela för pengar jag inte har. Skulder skyr jag som pesten och tycker de förföljer en vart man än går. Jag tycker dock stejking är en helt ok lösning om man är två som är helt överens om vad som gäller.

 

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanoninlägg Förre!

Har precis kommit i närkontakt med ämnet i och med att en av pokerklubbens medlemmar har lagt in sig själv på ett behandlingshem för spelberoende. Någon som har lite tips och tankar hur man hanterar det hela när personen ifråga "muckar"? Om han propsar på att få vara med och spela - ska man neka honom detta eller är det upp till honom i så fall?

 

Rent intuitivt så känns det som att om man har spenderat sin tid på ett behandlingshem mot spelberoende så är förmodligen det sista man bör göra när man kommer ut att spela poker med kompisarna.

 

Vet inte din exakta relation till den här personen och i egenskap av "pokerklubbsrepresentant" så är det kanske svårt att porta personen i fråga, utan det bästa är väl antagligen att föra en dialog med honom/henne och få den personen att porta sig själv på en bestämd tid.

 

I egenskap av vän tycker jag absolut att du kan och bör neka personen att deltaga i spelet. Ni skulle antagligen inte ställa till med en "spritfest" när er vän muckade från ett behandlingshem för alkoholism. Viktigt att komma ihåg är ju också att i många fall så är vännerna och det sociala kontaktnätet nära knutet till gemensamma hobbys som tex poker i det här fallet. Så är det en vän får ni väl se till att hitta på saker vid sidan om pokern för att fortfarande kunna fortsätta umgås.

 

Hoppas det löser sig.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanoninlägg Förre!

Har precis kommit i närkontakt med ämnet i och med att en av pokerklubbens medlemmar har lagt in sig själv på ett behandlingshem för spelberoende. Någon som har lite tips och tankar hur man hanterar det hela när personen ifråga "muckar"? Om han propsar på att få vara med och spela - ska man neka honom detta eller är det upp till honom i så fall?

 

Det är upp till dig och honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet här är att det är en person som jag ibland umgås med utöver pokern och som jag dessutom jobbar ihop med.

Som vän kommer jag definitivt att avråda honom från att vara med och lira något mer men som representant för klubben känner jag att det kan bli svårare om han verkligen propsar på att få vara med på våra microturrar.

Jag är medveten om att det inte är de små pengarna det handlar om men tror att han kan köra det som argument...

Nåja, det dröjer tre månader till det eventuella problemet så man har ju gott om tid att fundera och rådfråga övriga inblandade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanoninlägg Förre!

Har precis kommit i närkontakt med ämnet i och med att en av pokerklubbens medlemmar har lagt in sig själv på ett behandlingshem för spelberoende. Någon som har lite tips och tankar hur man hanterar det hela när personen ifråga "muckar"? Om han propsar på att få vara med och spela - ska man neka honom detta eller är det upp till honom i så fall?

 

Klart att han inte ska spela? Han är ju spelberoende.

Bara för att en drogmissbrukare varit på behandlingshem innebär det inte att han kan snorta koks när han kommer ut, utan att han trillar dit igen (ganska obvious...).

Så om du bryr dig om honom så ska du istället skälla ut honom för att han ens kommit på tanken att fråga om deltagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har betydelse varför han går på behandlingen oxå? En del blir väl tvingade av nån kärring. Alla tycker inte om att bli styrda av kärringar, oavsett orsak det gäller. Därför tycker jag det låter konstigt att man skulle kontakta behandlingshemmet och fråga vad han "får" lov att göra eller inte. Det borde vara mycket bättre att ta det med personen i fråga vid lämpligt tillfälle. Fråga honom hur planen ser ut t.ex. Om han inte har någon plan efter behandlingen så har den inte funkat och p.ga det spelar det nog mindre roll vad man väljer att förbjuda honom att göra. Vad jag tror iaf.

 

Bra tråd f.ö, behövs säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara påpeka att trams inte tillåts i spelberoendedelen. Nästa trams innebär en månads vila med automatik.

första personerna får en varning och nästa person som gör minsta trams får månadsban. ännu ett tillfälle som visar era usla regler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanoninlägg Förre!

Har precis kommit i närkontakt med ämnet i och med att en av pokerklubbens medlemmar har lagt in sig själv på ett behandlingshem för spelberoende. Någon som har lite tips och tankar hur man hanterar det hela när personen ifråga "muckar"? Om han propsar på att få vara med och spela - ska man neka honom detta eller är det upp till honom i så fall?

 

poker an guaranteed income for life förutom att det är en de bästa pokerböcker som skrivits så ger den en hel del tänkvärda tips på hur man bäst handskas praktiskt med dylika situationer. fanns gratis på nätet förut men verkar vara bortagen, går kanske att hitta som torrent om man letar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

otroligt att folk år 2010 fortfarande skiljer på droger och alkohol som om alkohol inte skulle vara någon drog?

 

Självklart är alkohol en drog.

Den stora skillnaden är ju att alkohol fortfarande är en laglig susbstans. Detta gör att de olika bruken till viss del får olika konsekvenser. Även nikotin och koffein är ju droger. Jag gjorde slarvfelet att använda ordet droger när jag i första hand menade narkotika i min text och skall försöka åtgärda detta.

 

*Texten är dock tyvärr låst så hoppas du har överseende och att min förklaring räcker.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är alkohol en drog.

Den stora skillnaden är ju att alkohol fortfarande är en laglig susbstans. Detta gör att de olika bruken till viss del får olika konsekvenser. Även nikotin och koffein är ju droger. Jag gjorde slarvfelet att använda ordet droger när jag i första hand menade narkotika i min texk och skall försöka åtgärda detta.

 

 

Förre

 

I know, I know:) Jag stör mig så mycket på att man inte skriver narkotika bara, men det känns bra att du visste om felet själv:) Bra skrivet för övrigt! Tummen upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra post, undrar dock hur många på forumet eller som håller på med poker o spel överhuvudtaget som inte faller under flertalet av de punkterna du spaltat upp.

 

Är ju samma sak om man skulle kolla upp sin alkoholkonsumtion med en "expert". Fick höra på min företagshälsa att man är i riskzon om man dricker mer än 5x33cl starköl /vecka och att man redan fallit dit om man snittar typ 8x33cl i veckan. Både för spel o droger käns det som halva sverige har problem om man drar gränsen så snävt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...