Gå till innehåll

Fotonegativ till digitalt


Saint_Bjorn

Recommended Posts

Dags att ta itu med alla gamla fotopåsar.

 

Nån med erfarenhet? Blir det bra?

 

Priset verkar ligga runt 5 kr per bild (exempel).

 

Hörde av någon att vad de egentligen gör är att projicera upp bilden på en duk och sen fotar av med digitalkamera. Jag trodde/tror/förutsatte att de har en specialutrustning som typ läser in negativen direkt till digitalformat. Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så enkelt var det beslutet, tack, :-)

 

Ska kolla runt efter vilken apparat som är prisvärd, men kom gärna med tips. Apparaten lär skickas runt i familjen så det blir säkert nåt tusental bilder som ska scannas in, värt med lite kvalitet alltså. Bör väl finnas något andrahandsvärde också när man är färdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns så mkt fotografer som redan har utrustningen, så det kan gott löna sig att fråga (eg, blocketannons) om du kan hyra eller be någon annan göra jobbet. Inte direkt så att du kommer använda eländet i framtiden.

Jo men jag är bortskämd. :-) Undviker i möjligaste mån begagnade apparater. Som sagt, det finns säkert ett andrahandsvärde och när vi dammat igenom släkten hamnar den väl på blocket.

 

 

Har inte hunnit fullfölja det här än, men surfat runt tillräckligt för att fatta att utbudet inte direkt är vansinnigt stort. Olika prisklasser, från ca 700 upp till en bra bit över 10k. Jag är beredd på att lägga 2-3k på en bra scanner, tänker som sagt dammsuga igenom halva släkten på negativ och vill ha kvalitet på bilderna.

Har svårt att hitta recensioner och bra råd, hittat en del trådar på fotoforum men inget som direkt är avgörande.

 

Onlineshop med störst utbud verkar vara http://www.conrad.se

 

Är lite inne på den här

http://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm7400.html (finns på conrad för 2.245)

Men recensionen klagar rätt ordentligt på att den saknar damm- och repborttagning. Modellen ovanför kostar 1.100 mer och har funktionen. Jag undrar om ett sådant program funkar bra. Har ingen uppfattning om hur stort problemet är med damm och repor, men helt klart skulle det vara jävligt irriterande om problemet visar sig vara stort och man snålat på en dryg tusing. Samtidigt minst lika irriterande om det inte är ett problem eller om programmet gör jobbet dåligt.

 

Fortsättning följer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...