Gå till innehåll

Vill sluta spela - men vet inte jag ska göra istället


SimPoker

Recommended Posts

Onas33, varför skriver du man överallt när du menar "jag"? Det är ju inte direkt ett generellt problem du dras med, snarare gravt spelberoende låter det ju som

 

 

Hej Rooney

 

Var givetvis ej menat så, klart jag bara pratar för mig själv och är mkt väl medveten att alla spelare ej har samma problem som jag. Finns bara här många framgångsrika spelare/investerare som har fungerande privat liv,familj och allt funkar prima.

Intressant även det du skriver att man är gravt spelberoende . Är just det som skrämmer en. Man luras lite då man bara investerar i bra spel och inte spelar lotto spel som craps,roulette,BJ,hästar mer än för ngn hundring nån gång om året. Och värsta boven är att man plussat rätt mycket på spel och då ser man ej det som beroende. Klart jag är spelberoende(är nog första gången jag erkänner det) och det ska inte vara någon ursäkt att jag triggas pga jobbet,vänner och kollegor som är spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

onas33

 

Jag önskar dig all lycka i världen och kom ihåg att karriär innefattar inte endast inkomstmöjligheter. Det handlar även om att sätta upp mål, växa som person, ta ansvar, få mer erfarenhet samt identifiera och utveckla sina talanger.

 

Det är bra att du har identifierat att spelvärlden och sättet att tjäna stora pengar på relativt enkelt sätt håller på att försvinna. Kom ihåg dock att vägen är lång till att tjäna samma sorts pengar inom en annan bransch. Det kommer bl.a. innebära hårt jobb, att du har ett genuint intresse, kompetens och en hel del tur också. Därför bör du kanske omvärdera din syn på pengar och möjligheter att tjäna pengar.

 

Från din beskrivning av ditt liv innan poker så får jag bilden av att du var en person som ville ha ett soft jobb som var på något sätt förenat med ditt intresse. Frågan är om du även var "karriärskåt" (pengakåt) på den tiden. Jag tror inte det eftersom du antagligen inte då skulle valt det yrket. Man kan ju leka med tanken att du aldrig skulle tagit steget över till spel utan fortsatt grinda som gympalärare. Antagligen skulle du haft ca 15-20% högre lön och fortfarande varit gympalärare.

 

Jag själv ser inte bedrifter inom spel som en karriär. Det är en låtsasvärld som har sina egna regler och möjligheter. Inkomstmöjligheter därifrån kan inte jämföras med det vanliga arbetslivet. Därför anser jag inte man byter ner sig om man återgår till ett vanligt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa igenom allt osv, massa saker står säkert redan.

 

För drygt ett år sen var jag väl i liknande sits som dig. Hade typ samma mängd pengar MINUS lägenhet. Jag var väl fortf. vinnande skulle tro, men var så stört trött på grinden. Försökte få motivation genom att om jag spelar mycket så får jag resa (Unibet Opens osv). Var också relativt slösaktig när man var ute på krogen osv.

 

Fast året innan hade jag börjat plugga, mest för att ha något att falla tillbaka på och göra något vid sidan av pokern, för det var så jävla tråkigt att bara spela. På gymnasiet hade jag det sjukt enkelt för mig, gick ut med typ 18,5 utan att anstränga mig särskilt mycket från ett Teknikprogram (teoretiskt). Jag kom in på en utbildning, dock inte den jag ville. Civilekonom hade en bit över 19 i antagning, så jag läste Logistikprogrammet, mer eller mindre identiska första 2 åren, och ska nu hoppa av i 3an, och läsa fristående kurser för att få en civilekonomexamen. Anyway, jag känner i alla fall igen mig i det du säger med att läsa saker och så vidare, mycket av kurslitteraturen är förbannat tråkig, och man somnar nästan när man läser det. Hjälper inte att jag är förbannat lat heller med allt mitt pluggande, och jag har haft säkert upp emot 5-7 tentor efter mig i vissa stunder. Och det var väl alla dessa omtentor som fick mig engagerade i skolan, och nu har jag "endast" 3-4 efter mig istället, då jag tänkte försöka bli av med de sista till sommaren och efter sommaren.

 

Samtidigt som detta, så för drygt ett år sen startade jag ett företag med min bandytränare, och det är väl först nu som det börjar gå bra, inte plockat ut någon lön än, men i dagsläget ser det ljust ut att kunna bli rik om ett par år! Jag investerade nästan allt jag ägde vid den tidpunkten, och jag försökte vänja mig vid att inte leva samma "lyxliv", vilket var svårt stundtals, man vill ju alltid ha nya snygga kläder osv. Men det är bara inse, man kommer förmodligen inte alltid kunna leva det livet.

 

Kontentan är i alla fall, försök börja plugga, börja på halvfart för att komma in i tanken med att du måste läsa något, och välj för guds skull något som du är intresserad av!

Om du ändå känner att du är en driven person och har idéer, starta ett företag, finns mycket bidrag och hjälp att få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på yrke: pilot (helikopter eller flygplan, kvittar). Kanske du tycker är kul...

 

Har faktiskt funderat på pilot

 

Yooo!

 

Sen måste man nog förstå följderna av att ha ett otillfredställt socialt behov. Är du en sån som behöver social kontakt, men ändå inte pratar med folk i matkön t.ex? Isåfall tar du ju inte tag i saken själv. Om du pratar med okända människor på stan t.ex så är det ju ett steg fram redan där!!

 

Angående pokern så.. är det precis som när du började. Jag antar att du började för att du ville göra det ! Så vadfan vill du göra nu? Gör det idag !

Du behöver inte veta vad du vill göra resten av livet, precis som när du började med pokern. Men prova göra lite vuxna grejjer? Alltså dagsvis. Ta en dag i taget och gör något varje vardag. T.ex Gå ut och dricka en latte på en uteservering, se om du kan få kontakt med någon människa och prata lite. Hade jag t.ex suttit där så hade vi ju kunnat prata om just det här du skrivit i tråden.

 

Hoppas du finner vad du söker ! Glöm inte att lycka är att lära sig saker!!

 

Jag känner inte att jag är i jätte behov av social kontakt, men när jag tänker efter så har jag knappt träffat någon ny person senaste 2 åren, det känns tragiskt.

 

Jag måste hitta något som jag vill göra. Som någon skrev i tråden, mäklare. Är faktiskt väldigt intresserad av lägenheter och sitter ständigt och kollar på hemnet för skoj skull.

 

Oj vad jag känner igen mig. 22 år och har levt på det här i lite mer än 2½ år. Dock tjänar jag inga megasummor och har definitivt inga 450k+ i ägo. Den värsta biten med detta jobb är definitivt att man jobbar själv. Att vakna upp och ta två steg till datorn och börja grinda. Däremot skulle man väl kunna diskutera att jag har alkoholproblem. Jag känner att jag måste gå ut fredag och lördag eftersom det är då jag träffar som mest folk. Jag vill ta upp för allt det sociala jag missat under vardagarna. Känner mig duktig nu när jag tar en vit helg sen i höstas.

 

Vad jag skulle rekommendera dig att göra är att backpacka ett tag. Stick ut nu i maj och tågluffa i Europa, själv! Sätt en ganska stram budget. Säg 15 000 kr för en månad. Bo inte på några jävla hotell. In på hostels och träffa andra tågluffare! Det underbara med att resa själv är att du tvingas att träffa folk. Backpackers är sociala människor och söker kontakt. Du anses inte vara ett freak om du frågar om du kan hänga med ut och ta en öl med dom. Du kommer att träffa folk från hela världen och lära dig om andras syn på livet. Ta inte med någon laptop. Fyll väskan med lite bra böcker istället. Jag vet att det kan kännas lite läskigt att resa själv, men jag lovar att det är det roligaste sättet att resa på. Sätter du en stram budget och inte slösar mer pengar än de andra tågluffarna så kommer din syn på pengar att förbättras. Jag backpackade 3½ månad i vintras och det gjorde mig riktigt gott. Fick en nytänding i pokern efter det.

 

Hyr ut lägenheten så fort du kan och bara stick. Ett interrail-kort kostar inte mer än ca 350€ för en månad. Du kommer att lära dig väldigt mycket om dig själv

 

Jag gillar resetipset. Jag ska nog ut och resa i sommar, men blir tillsammans med minst 1 kompis. Datorn lämnar jag hemma.

 

Så fram tills du kommer in, satsa stenhårt på högskoleprovet

 

Ska göra det. Först ska jag ta klart körkortet. Sedan ska jag börja plugga till HP. Inte 5 timmar varje dag 2 veckor innan, utan börjar att plugga i sommar ett par timmar varje dag.

 

Hur kommer det sig att folk loggar in på ett pokerforum för att ställa såna här frågor?

 

Lånat detta konto, vill vara anonym

 

Den värsta känslan imo är att man får alla tips men ändå sitter man där och vägrar rycka tummen ur arslet.

 

Så sant. Jag ska börja skriva på kvällen vad jag ska göra dagen efter. T.ex gå på gymmet, plugga på egen hand, utföra dessa ärenden etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte att jag är i jätte behov av social kontakt, men när jag tänker efter så har jag knappt träffat någon ny person senaste 2 åren, det känns tragiskt.
Så är det för många efter att man slutat skolan.

I skolan så träffar man enormt mycket människor i samma ålder som har ett gemensamt problem/mål. Dvs gå ut skolan med tillräckliga betyg. Skolan är ett perfekt ställe att skaffa sig temporära kompisar på. I arbetslivet så är många reserverade, särskilt svenskar. Svenskar är mer socialt reserverade än utlänningar ime.

 

Hade skolan pågått några tiotals år till tror jag att de flesta hade hoppat framför tåget innan de fyller tjugo. Skaffa en brud? Då får du genast massor med nytt folk att lära känna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lite sent ute, men ett tips om du vill göra något meningsfullt men inte nödvändigtvis måste tjäna pengar på det: volontära!

 

Jag var iväg till Bulgarien och volontärarbetade utanför Sofia 2008 tillsammans med 10 andra från olika länder (var enda Svensk). Bästa resan jag varit på, man kommer så mycket närmare människorna och kulturen än en vanlig semesterresa, plus att alla i arbetslaget var jämnåriga så man fick nya vänner från världen över.

 

Klart värt.

 

Edit: I fall jag inte läser här igen och du skulle vara intresserad; gå in på http://ial.se .. de jag hittade min volontärplats genom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nu har det gått strax över 1 år sedan jag startade den här tråden.

 

Tänkte skriva lite om vad som har hänt under den här tiden.

 

Jag har tagit ett helgjobb, arbetet är tufft och gäller endast nattid. Jobbar ca 40h/månaden. Arbetet är inte speciellt roligt, men jag jobbar med skönt folk varav vissa har jag även börjat umgås lite med på fritiden. Eftersom jag jobbar på helgerna har det även lett till att jag inte spenderar några pengar på helgnöjen. Har blivit lite av en snål person, har en hyra på ca 5300, mat 3000kr och mer än så gör jag inte av med.

 

Jag har hittat en utbildning som passar mig riktigt bra, jag sökte till den HT2010, men kom inte in. Jag fortsatte med mitt helgjobb och spela poker, inga speciella vinst summor på pokern.

 

Till VT 2011 sökte jag dock en fristående kurs som ingår i programmet som jag valde att läsa. Kursen är en 30HP kurs på 4 moment, har hitils klarat 3/4, sista momenten har jag dock stora problem med och ligger efter.

 

Det var riktigt tråkigt att plugga i början, klassen består av ca 80 elever, 50 personer dyker väll ständigt upp på föreläsningar. Skulle tippa på att 95% av dom som läser känner varandra sedan tidigare, eftersom dom läser programmet. Jag lyckades dock träffa en riktigt trevlig person som inte heller kände någon sedan tidigare.

 

Vi blev verkligen bra kompisar och plugget var verkligen roligt. Den här personen valde dock att hoppa av studierna efter moment #3 då hon fick ett jobberbjudande som lockade mer.

 

Utan att ha någon pluggkompis, så är studierna betydligt tråkigare och svårare. Tappade verkligen motivationen till sista momentet.

 

I sommar har jag fått ett sommarjobb, det kommer bli 0800-1600 varje dag. Jag ska även försöka jobba kvar på helgerna, men tror det kan bli för mycket, men ska ge det ett försök.

 

Till hösten var drömmen att komma in på programmet, men ser mörkt ut just nu. Jag är ungefär 0.2-0.3 ifrån vad jag skulle behövt på HP.

 

Jag kan fortsätta att plugga kurser till programmet, jag har pratat med syon och om jag läser som hon föreslog under HT2011 och VT2012 så tar dom in mig på programmet HT2012.

 

Om jag dock läser enligt syons plan, så kommer jag läsa med olika klasser under hela min studietid, dvs 4½ år till. Detta är verkligen något jag inte är sugen på, jag vill vara med på sittningar, nollningen etc.

 

Om någon har erfarenhet av att hoppa mellan olika kurser får ni gärna skriva om eran erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt aldrig fel att prova på lite olika saker så man lär sig hur man vill leva =) själv har jag pluggat på universitet 3 år, jobbat 1 år och nu snart lirat poker på heltid 1 år, allt har ju sina fördelar och jag tycker man njuter mer av varje grej när man vet mer om olika livsstilar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att folk loggar in på ett pokerforum för att ställa såna här frågor?

 

För att dölja alkoholmissbruket obv.

 

Fy fan va folk som resonerar som du är idioter.

 

Du är spelar för mycket poker!

Nej då, jag spelar 2 dagar i veckan.

Förnekelse. Du har problem.

 

Rimligt.

 

Orkar inte läsa igenom allt osv, massa saker står säkert redan.

 

det här tyckte jag var roligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hallå! Tummen upp grabben! Du har gjort en stor förändring i din tillvaro, även om du upplever den som mindre är den större än vad du kanske tror. Trist att du tappade din plugg-polare, du får försöka bryta dig in i nån större studiegrupp. Ju större den är desto bättre, berätta bara din situation så släpper de in dig folk är goda av naturen på univ ;)

 

Bit ihop, som med poker så är studier en "jävla grind" det också emellanåt, ibland är det roligare ibland är det tråkigare det gäller att vara konsistent och rida ut downswingen så att säga.

 

Du verkar veta vad du vill, och som många innan har skrivit så är du en förbannat framgångsrik 22(nu 23?) åring, låt inte din egen självkänsla ta det ifrån dig. 250kkr + lägenhet är BRA! Och fwiw, några som har påpekat detta i tråden tidigare är väldigt framgångsrika pokerspelare och inga "bustos".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående resandet så åker jag med några kompisar en vecka på en "grabbresa" sedan har jag även varit på en resa med familjen.

 

hallå! Tummen upp grabben! Du har gjort en stor förändring i din tillvaro, även om du upplever den som mindre är den större än vad du kanske tror. Trist att du tappade din plugg-polare, du får försöka bryta dig in i nån större studiegrupp. Ju större den är desto bättre, berätta bara din situation så släpper de in dig folk är goda av naturen på univ

 

I framtiden så ska jag sätta mig med någon och snacka med dom. Det som gjort tidigare är att letat efter att plats där man kunnat sitta ensam.

 

Bit ihop, som med poker så är studier en "jävla grind" det också emellanåt, ibland är det roligare ibland är det tråkigare det gäller att vara konsistent och rida ut downswingen så att säga.

 

Något jag måste bli bättre bättre är att planera, att göra studierna till vardagslivet. Ibland när jag inte haft föreläsning har jag tänkt "Gött, ledig idag". Men självklart måste man plugga varje dag för att inte hamna efter.

 

Du verkar veta vad du vill, och som många innan har skrivit så är du en förbannat framgångsrik 22(nu 23?) åring, låt inte din egen självkänsla ta det ifrån dig. 250kkr + lägenhet är BRA! Och fwiw, några som har påpekat detta i tråden tidigare är väldigt framgångsrika pokerspelare och inga "bustos"

.

 

Japp, fyllda 23 nu. Jag har varit så himla bortskämd, hela tiden tänkt att jag skulle plussa varje månad. Slår man mina resultat på ett år och jämför med en 20 åring knegare har jag tjänat betydligt bättre.

 

Har precis fått reda på att jag kommer få ut ungefär ca 11 000kr efter skatt på mitt nya jobb, jag ska jobba ca 125h/månad.

 

Första tanken var faktiskt, shit vad horribelt, har kunnat tjänat denna summa ibland på pokern på 12.5h. Men återigen där, jag började spela poker som mitt första "jobb" och blev snabbt bortskämd.

 

Ser framemot att att börja jobba, träffa lite nytt folk och främst rutin på sitt liv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...