Gå till innehåll

pokerskatt vid flytt till USA


Nemesis

Recommended Posts

Ska plugga i USA ett par år till hösten (åker dit på studentvisum) och nu blir det ju intressant med pokern som jag kan försörja mig på.

 

I USA bör jag ju spela på amerikanska siter men då måste ju jag betala skatt i både USA och Sverige samtidigt (om inte någon backar pga dubbelbeskattning). Dessutom vet jag inte hur jag ska kunna betala skatt i USA när jag inte får jobba i USA på studentvisum men det kanske går.

 

Spelar jag istället fortsatt på europeiska siter (via VPN-tjänst) så behöver jag ju inte skatta i Sverige men USA vill ha skatt. Ska skaffa moneybooker mastercard och då kan jag ju betala många av mina utgifter i USA direkt i dollar.

 

Någon som varit i samma situation? Skulle jättegärna prata med någon svensk i USA som spelar poker. Hur mycket ska jag oroa mig?

 

Allmänna tips och tankar tas gärna emot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska plugga i USA ett par år till hösten (åker dit på studentvisum) och nu blir det ju intressant med pokern som jag kan försörja mig på.

 

I USA bör jag ju spela på amerikanska siter men då måste ju jag betala skatt i både USA och Sverige samtidigt (om inte någon backar pga dubbelbeskattning). Dessutom vet jag inte hur jag ska kunna betala skatt i USA när jag inte får jobba i USA på studentvisum men det kanske går.

 

Spelar jag istället fortsatt på europeiska siter (via VPN-tjänst) så behöver jag ju inte skatta i Sverige men USA vill ha skatt. Ska skaffa moneybooker mastercard och då kan jag ju betala många av mina utgifter i USA direkt i dollar.

 

Någon som varit i samma situation? Skulle jättegärna prata med någon svensk i USA som spelar poker. Hur mycket ska jag oroa mig?

 

Allmänna tips och tankar tas gärna emot!

 

Du är (förmodligen) inte obegränsat skattepliktig i Sverige hela din vistelse i USA, om du nu stannar ett par år. När du inte är det så ska du inte skatta för dina pokervinster alls i Sverige.

 

USA och Sverige har dubbelbeskattningsavtal där det regleras i vilket land du ska skatta om båda länderna har rätt att beskatta dina vinster. Vilket land det blir i just din situation avgörs av just din situation, personer på semester i USA som vinner pengar i Las Vegas skattar exempelvis i Sverige.

 

Det kan kanske uppstå problem om du inte får jobba. Inte skattemässiga problem skulle jag tro eftersom de ändå löses av dubbelbeskattningsavtalet men problem för dig personligen. Räknas poker som jobb i USA? Hur ser ditt visum ut? Får du ha några inkomster alls förutom studiemedel/stipendium?

 

Vad händer om du bryter mot de regler som uppställts för ditt visum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du behöva skatta i USA? Hur ska IRS få reda på att du spelar poker?

Jag skulle spela på FullTilt om jag var du, eftersom det förmodligen är skattefritt i Sverige, och casha ut till ditt svenska bankkonto eller till moneybookers.

Eller så kanske du kan fortsätta spela på EU-sajter, du är ju fortfarande Svensk medborgare, borde väl gå bra att fortsätta spela även om man besöker USA ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren och era tankar!

 

Enligt skattemyndigheten (när jag frågade dom) så ska jag skatta till Sverige i upp till 5år utomlands så länge jag inte åberopar annat. Under den tiden kan det va så att bägge länder vill ha skatt. Då kan jag absolut använda mig av något slags dubbelbeskattnings avtal och då endast bli skyldig skatt i ett av länderna.

 

Jag tror att pokerinkomster är skattepliktiga i alla delstater i USA (hur som helst är dom det dit jag ska). Att skattefuska utomlands kan säkert göra att du förlorar ditt visum och blir tvungen att åka hem (kanske får du inte ens återvända på många år).. men det är bara spekulationer.

 

Hur kan IRS få reda på att du spelar poker utomlands? Om någon anmäler dig (vän som du blivit ovän med?) eller i mitt fall har jag t.ex blivit erbjuden ett jobb på en coaching site något som helt klart gör en mer synlig.

 

Det mest kluriga just nu känns som den grejen att jag inte får jobba i landet på ett student visum. Jag vill ju kunna spela och jobba som coach även där!! Har ringt Amerikanska ambassaden men dom vägrar att svara på sina telefontider (mellan 13-14 mån till tors)??? Har mailat dom utan svar än.

 

Studiemedelsmässigt är det nog inga problem (tror jag), däremot får du ju mindre i studiestöd under den tid du tjänar över ett visst belopp. Stipendium har jag inget. Men studentvisumet ska tydligen innebära att man EJ får jobba i landet.

 

Struligt kan man ju lugnt säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juridiskt har jag ingen aning om hur du borde göra, men personligen skulle jag nog spela på europeiska sajter via VPN - och därmed inte betala någon skatt alls. Är ju det bästa rent ekonomiskt och tror du slipper massa strul med skatteverket, IRS och hela maskinen. Men det kanske inte är mest rätt...

 

EDIT: Om någon anmäler dig är det bara säga att du inte har tillstånd att arbeta i USA, så du arbetar i Europa på distans ;) Skulle förmodligen inte hålla, men risken att någon anmäler dig (och att IRS ska bry sig) är nog minimal.

 

/optimisten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvida du inte skyltar med att du tjänar massa pengar på poker, så skulle jag inte oroa mig alls, dom kommer inte ifrågasätta en person med studentvisum. Du måste ju visa upp kontoutdrag, så att dom ser att du har råd att bo i usa när du ansöker om studentvisum, så varför skulle dom ifrågasätta hur du livnär dig? Dont worry!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte skatt på inkomst vi pratar utan i sånt fall skatt på inkomst av kapital, då inkräktar du ju inte på studentvisumets arbetsförbud.

Tänker typ om man under tiden man är i USA köper en bostad som man sen säljer med vinst, vinsten ska beskattas men det kan väl inte inkräkta på arbetsförbudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte skatt på inkomst vi pratar utan i sånt fall skatt på inkomst av kapital, då inkräktar du ju inte på studentvisumets arbetsförbud.

Tänker typ om man under tiden man är i USA köper en bostad som man sen säljer med vinst, vinsten ska beskattas men det kan väl inte inkräkta på arbetsförbudet?

 

Är du säker på att poker kapitalbeskattas i USA och inte som inkomst? Om de tillåter professionella pokerspelare kan det lika gärna räknas som inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen alla europeiska sajter stoppade att spela på från USA? Ex. Svenska Spel går alldeldes utmärkt att spela på från alla offentliga nätverk jag har provat från i alla fall. Har spelat från minst 10 olika amerikanska hotells nätverk.
Svenskägda hotell?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen alla europeiska sajter stoppade att spela på från USA? Ex. Svenska Spel går alldeldes utmärkt att spela på från alla offentliga nätverk jag har provat från i alla fall. Har spelat från minst 10 olika amerikanska hotells nätverk.

 

SvS lär ju inte vara så intressant för USA att blocka iom att det inte är så många amerikaner som spelar där.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen alla europeiska sajter stoppade att spela på från USA? Ex. Svenska Spel går alldeldes utmärkt att spela på från alla offentliga nätverk jag har provat från i alla fall. Har spelat från minst 10 olika amerikanska hotells nätverk.

 

Nä har man en svensk adress så kan man skapa konto på SS. Då kan man visst spela vartsomhelst utan VPN. Har inte provat vad som händer om man spelar på Party, Ipoker eller Boss nätverket utan europeiskt VPN. Någon som provat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä har man en svensk adress så kan man skapa konto på SS. Då kan man visst spela vartsomhelst utan VPN. Har inte provat vad som händer om man spelar på Party, Ipoker eller Boss nätverket utan europeiskt VPN. Någon som provat?

 

Boss sa till mig att mitt konto skulle stängas ner tillfälligt om jag spelade från ett amerikanskt IP-nummer och inte öppnas igen förrän jag var hemma. Så jag skaffade mig i alla fall en VPN-tjänst när jag var iväg, då funkade det utan bekymmer.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boss sa till mig att mitt konto skulle stängas ner tillfälligt om jag spelade från ett amerikanskt IP-nummer och inte öppnas igen förrän jag var hemma. Så jag skaffade mig i alla fall en VPN-tjänst när jag var iväg, då funkade det utan bekymmer.

 

Mvh

 

 

Lust att utveckla vad det här med VPN innebär ? :)https://www.relakks.com/ är det sån ? , drar det ned på hastighet något så som om du har en dålig proxy tex? etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lust att utveckla vad det här med VPN innebär ? :)https://www.relakks.com/ är det sån ? , drar det ned på hastighet något så som om du har en dålig proxy tex? etc.

 

Jag körde med https://www.anonine.com/

Billigare och bättre än relakks. Det drar ju helt klart ner hastigheten, men fungerar utmärkt för att spela poker med.

Enkla instruktioner på hemsidan hur man får igång tjänsten första gången är ett stort plus också.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Lagstiftningen (Unlawful Internet Gambling Enforcement Act, UIGEA) gäller endast transaktionerna till och från onlinespelsiter (med fint untandaget fantasy sport, hästsport och lotterier), så det är alltså inte olagligt att SPELA poker i USA.

 

Mao, om du depositar innan du lämnar Svea och går break-even så är det lugna puckar. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...