Mr_Fille Postad 2 April , 2010 Rapport Postad 2 April , 2010 Spelar svs NL800, 5max, och har lite funderingar kring BB/100 beroende på position där jag tror att jag har en stor läcka. BB/100 ser ut som följande: UTG: 10,12 Cutoff: 23,96 Button: 32,72 Small Blind: -16,83 Big Blind: -24.29 över 50k händer Visst är det så att det är omöjligt att hålla gröna siffror i blindsen men problemet här är ju att det nästan äter upp hela min winrate, så vad är bästa strategin för att bättra på siffrorna i blindsen? 3beta mer?, flata mer/mindre? squeeza mer? Spelar 27/13 från lilla och 16/8 från stora. Min generella strategi i blindsen har varit att försöka spela tight när folk har öppnat innan i position, flatar lr 3 betar de flesta broadway händerna och viker de flesta Suited connector händerna om jag inte får riktigt bra odds för att syna in. Tacksam för tips om hur jag kan komma till rätta med dethär. Citera
Nidson Postad 2 April , 2010 Rapport Postad 2 April , 2010 Jag har visserligen ingen koll på vad som är normala siffror, men det finns väl inget som säger att det är i BB eller SB som är dina svaga punkter, kan lika gärna vara i UTG/CO/Button som du borde ha högre winrate. Citera
OsantVassSpelare Postad 2 April , 2010 Rapport Postad 2 April , 2010 Det är nice att tänka bb/100 per position, mycket bättre än att kolla vanligt resultat. Om du har problem med SB och BB så kan jag tipsa om att försöka tänka i pottodds pre. T ex, om UTG limpar, alla foldar fram till dig på SB så ger du dig fina 1/6 pottodds genom att completa på SB, du behöver alltså bara vinna var sjätte pott för att få 0 bb/100 på SB. Om man hela tiden gör en uppskattning över hur ofta man behöver vinna en pott (pottodds pre) för att det ska bli EV+ och sen verkligen veta hur ofta man gör det i realitet så är man på god väg att plussa. Sen är ju nästa steg att istället för att ta alla små EV+ lägen och istället försöka gå för max EV och istället basera sina moves på det som antagligen ger bäst EVbb/100 per position, per move/action. Citera
Mr_Fille Postad 2 April , 2010 Författare Rapport Postad 2 April , 2010 Intressant tanke där Slaktavfall, Sett många videos med pro:s (Bla. Muddywater på cardrunners) som typ viker AJ- på BB mot en knappraise och tjatar hundra tusen gånger om hur viktigt det är att vara extremt tight i blindsen. Ligger säkert mkt i vad dom säger. Position position position. Det man vill undvika är ju dock att bli allt för exploaterad. Flata mindre och 3 beta istället oftare om man ska spela potten verkar som en sund strategi utifrån detta för att även hålla nere knappens öppningsrange någurlunda. Hur ser era stats ut? Citera
Starfitter Postad 2 April , 2010 Rapport Postad 2 April , 2010 jag backar från alla pos, tror jag är ganska dålig på poker Citera
henjon Postad 5 April , 2010 Rapport Postad 5 April , 2010 T ex, om UTG limpar, alla foldar fram till dig på SB så ger du dig fina 1/6 pottodds genom att completa på SB, du behöver alltså bara vinna var sjätte pott för att få 0 bb/100 på SB. I teorin ja, men det förutsätter ju att alla potter i snitt är lika stora. Går man med ofta med marginella, svårspelade händer så finns ju en risk som kanske är mer än teoretisk att man kommer att tappa mer i snitt i de potter man torskar än vad man vinner. I så fall borde analysen kompletteras med vilka resultat man t ex visar i händer där man floppat mellanpar eller toppar med medioker till dålig kicker. Ju fler typer av situationer man ger sig in i och spelar - ju fler potentiella fallgropar/exponering av möjliga läckor. Jag föreslog en gång termen Player-EV, dvs DITT mest optimala sätt att spela en viss situation. En spelare kanske har ett positivt Player-EV av att syna från blindsen med ex.vis alla broadways. En annan kanske backar på samma spel. Man kan naturligtvis ändå spela dem som en investering i framtiden (utveckla sina skills) eller mot enskilda motståndare man tror sig ha edge mot. Men såna analyser borde ändå väga minst lika tungt som allmänna pottoddsresonemang. Citera
Sunkii Postad 5 April , 2010 Rapport Postad 5 April , 2010 På hundra händer 5-manna tvingas du betala 10 bb i SB och 20 bb i BB Här är är något att fundera över: Om du låter bli att completa sb kommer du höja winraten där från -16.83 till -10.0 Om du foldar bb direkt preflop kommer du höja din winrate från -24.29 till -20.00 Det gör en ökning på över 11 bb/100! Stämmer detta? Är inte bb/100 bara räknade på händer i den positionen, dvs man "förväntas" förlora 50bb/100händer i SB och 100bb/100händer i BB? (Alltså då man sorterar sina stats efter position) Låter ju förövrigt absurdt att vika AJ mot knappöppning men vad vet jag, jag spöar ju knappt NL50 :< Citera
diazo Postad 5 April , 2010 Rapport Postad 5 April , 2010 utg: 8,36 middle: 23,64 cutoff: 34,82 Button: 33,68 small blind: 1.21 big blind: -8.05 170k händer 2/4 svs edit: jag snor mycket i sb vid roundfolds och knappraisar och bb e jag väll lite samma men blir ju lite dyrare där. edit 2: vet inte vad utg ska vara, med tanke på att de blev 6 platser men tydligen har jag 660 händer 6handat? lol. men middle blir ju utg så att säga. Citera
Pokermannen_ Postad 5 April , 2010 Rapport Postad 5 April , 2010 Stämmer detta? Är inte bb/100 bara räknade på händer i den positionen, dvs man "förväntas" förlora 50bb/100händer i SB och 100bb/100händer i BB? (Alltså då man sorterar sina stats efter position) Låter ju förövrigt absurdt att vika AJ mot knappöppning men vad vet jag, jag spöar ju knappt NL50 :< yepp du har helt rätt troligen Citera
Mr_Fille Postad 8 April , 2010 Författare Rapport Postad 8 April , 2010 utg: 8,36middle: 23,64 cutoff: 34,82 Button: 33,68 small blind: 1.21 big blind: -8.05 170k händer 2/4 svs edit: jag snor mycket i sb vid roundfolds och knappraisar och bb e jag väll lite samma men blir ju lite dyrare där. edit 2: vet inte vad utg ska vara, med tanke på att de blev 6 platser men tydligen har jag 660 händer 6handat? lol. men middle blir ju utg så att säga. Riktigt imponerande, såg dig varenda gång på svs när jag va inne förra månaden Om jag räknat rätt har du alltså hållit ca 14 BB / 100? Citera
Recommended Posts