Gå till innehåll

Frågor kring första resan till Las Vegas!


berz

Recommended Posts

Hej!

Nu börjar det dra ihop sig till min första resa till Vegas för att spela i wsop. Jag har redan läst den ypperliga Swede's Guide till Las Vegas! Men har dock lite funderingar som den tråden inte riktigt svarat på som någon annan kanske har svar på.

1. Flygbiljett.

I ovan nämna tråd så rekomenderas bl a att flyga till Los Angeles men även till New York, och därifrån ta billigt internflyg till Vegas. Vilket alternativ är bäst, eller är det kanske värt att betala lite extra för att flyga direkt och slippa mellanlanda och kanske missa ett flyg pga förseningar?

2. Körkort.

Fungerar svenska körkort i USA?

3. Mobiltelefon.

Hur är det med svenska mobiltelefoner, har för mig att det finns lite olika nät i USA, men fungerar svenska abonnemang i Las Vegas?

 

Det var allt jag kom på nu, fyller kanske på med mer allt eftersom :)

Tacksam för alla svar!

 

*RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

berz, välkommen till POKERFORUM.nu! :D

 

1. Har inte sett direktflyg till Vegas från Sverige, så det blir att landa på nån av dom stora hubbarna och sen flyga vidare. Ta en titt på t ex luftgrop.se för bästa pris.

 

2. Kolla med http://www.motormannen.se/ och få ett internationellt körkort.

 

3. Ja, svenska mobil abonnemang funkar i USA om du har en mobil som har trippelband eller bättre.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rätt säker på att det räcker med att ha ett vanligt svenskt körkort.

 

// efan

 

svar nej, svenskt körkort duger ej. men inte precis att man blir stoppad i usa... det skulle vara om man kör som en idiot...

 

man behöver något speciellt dokument med sig här ifrån sverige. jag körde själv iofs i usa när jag var 15 år. blev aldrig stoppad, risken att bli stoppad är lika stor som om att polisen skulle stoppa dig för fortkörning på en cykel... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rätt säker på att det räcker med att ha ett vanligt svenskt körkort.

 

// efan

 

svar nej, svenskt körkort duger ej. men inte precis att man blir stoppad i usa... det skulle vara om man kör som en idiot...

 

man behöver något speciellt dokument med sig här ifrån sverige. jag körde själv iofs i usa när jag var 15 år. blev aldrig stoppad, risken att bli stoppad är lika stor som om att polisen skulle stoppa dig för fortkörning på en cykel... :P

 

Svenskt körkort funkar! Har hyrt bil många ggr i USA och Kanada och det har aldrig varit ngt problem med ett svenskt körkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen som jag ser det att flyga via New York är ju att man kan ta någon dag när om man inte varit där tidigare.

 

Själv betalar jag 4640:- på T/R Arlanda - New York (direktflyg) inklusive 2 nätter i New York.

 

Sen får man betala lite drygt 2000:- för t/r New York - Las Vegas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rätt säker på att det räcker med att ha ett vanligt svenskt körkort.

 

// efan

 

svar nej, svenskt körkort duger ej. men inte precis att man blir stoppad i usa... det skulle vara om man kör som en idiot...

 

man behöver något speciellt dokument med sig här ifrån sverige. jag körde själv iofs i usa när jag var 15 år. blev aldrig stoppad, risken att bli stoppad är lika stor som om att polisen skulle stoppa dig för fortkörning på en cykel... :P

 

Farsan hyrde bil när han var och hälsade på förra sommaren och det gick bra utan internationellt körkort.

 

Jag håller inte heller med om hur svårt det är att bli stoppad. Där jag var utbytesstudent blev man alltid stoppad om man körde för fort och mötte en highway patrol på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har gett bra svar, men jag ger mig pa ett forsok:

 

Enligt lag kan du kora med ett Svenkst korkort i USA i 30 dagar om du ar skriven i Sverige. Gar ypperligt att hyra bil med Svenskt korkort (morsan gjorde det haromdagen)

 

Eftersom du anda skall mellanlanda i USA nar du flyger till Vegas ar det lika bra (men billigare) att kopa biljett till NY eller LA och sen ta inrikes. DOCK, har du tankt ta med dig mkt baggage ar det smartare att boka ett "direktflyg" fran Sverige till Vegas (aven denna har mellanlandning, men ar det en biljett sa far du ha med dig tva vaskor a 32 kg styck)

 

Mobil funkar om det ar trippelband. Vissa foretag erbjuder prepaid simkort, men det ar svarare an i Sverige. Tror att http://www.boostmobile.com och http://www.verizon.com erbjuder prepaid, och att de har simkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man måste ha internationellt körkort om man ska hyra bil. Att köra någon annans bil med svenskt körkort ska tydligen fungera.

 

Jag hyrde bil i Boston förra sommaren med enbart svensktkörkort. Gick hur smididgt som helst fick dessutom en SUV när jag bara hade betalat för en liten bil. Jag vet att det på motrormännens hemsida står att man behöver int-körkort men det är bara bs..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rätt säker på att det räcker med att ha ett vanligt svenskt körkort.

 

// efan

 

svar nej, svenskt körkort duger ej. men inte precis att man blir stoppad i usa... det skulle vara om man kör som en idiot...

 

man behöver något speciellt dokument med sig här ifrån sverige. jag körde själv iofs i usa när jag var 15 år. blev aldrig stoppad, risken att bli stoppad är lika stor som om att polisen skulle stoppa dig för fortkörning på en cykel... :P

 

Svenskt körkort funkar! Har hyrt bil många ggr i USA och Kanada och det har aldrig varit ngt problem med ett svenskt körkort.

 

Jag körde med svenskt körkort i 6 månader och blev stoppad utan problem. Men om man vill man vara helt säker kan man ju alltid ta ett amerikanskt körkort vilket jag gjorde, men då måste man sannolika ha visum. Uppkörning & teori tog ca 15 min och kostade 20 dollars!! hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompletterande fråga, finns det uppkoppling på planet till USA? Förstår att det kan bero på vilket flygbolag man reser med och eventuellt vilken klass man åker i men rent generellt hur brukar det vara?

 

Rätt så säker på att SAS kör med det i Business class på deras flygningar till USA och Asien...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hittar man billigast inrikes flyg mellan New York - Las Vegas?

 

Har tittat runt lite på:

http://www.expedia.com

http://www.hotwire.com

http://www.orbitz.com

 

Dock verkar alla dessa sidor ha ungefär samma priser.

Så någon som har något guldkorn i resväg att bjuda på?

 

dessa ar bra

 

kolla aven http://www.jetblue.com

 

och ibland, om man har riktigt med tur kan man hitta nagot annu billigare pa http://www.airfare.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompletterande fråga, finns det uppkoppling på planet till USA? Förstår att det kan bero på vilket flygbolag man reser med och eventuellt vilken klass man åker i men rent generellt hur brukar det vara?

 

Bra tanke, säg att flyget kostar 8000:-= c:a $1095

 

20 timmars flyg sammanlagt, $1095/20=$54/h.

 

Det borde mao gå ganska bra att spela ihop flygresan på flyget :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SHIT POMMESFRITES! Kabel-TV på flyget!? :shock:

Jupp, rätt ballt! :)

 

Inte så ballt när CNN rapporterar om hur man "enkelt" tar plan med "shoulder rockets" och man sitter på planet väg mot Vegas från LA. :)

 

Då slår man över på Food Network istället. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen som jag ser det att flyga via New York är ju att man kan ta någon dag när om man inte varit där tidigare.

 

Själv betalar jag 4640:- på T/R Arlanda - New York (direktflyg) inklusive 2 nätter i New York.

 

Det där låter ju som ett bra pris, var hittade du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen som jag ser det att flyga via New York är ju att man kan ta någon dag när om man inte varit där tidigare.

 

Själv betalar jag 4640:- på T/R Arlanda - New York (direktflyg) inklusive 2 nätter i New York.

 

Det där låter ju som ett bra pris, var hittade du det?

 

Hittade det på: http://www.mrjet.se.

Verkar finnas kvar liknande erbjudanden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen som jag ser det att flyga via New York är ju att man kan ta någon dag när om man inte varit där tidigare.

 

Själv betalar jag 4640:- på T/R Arlanda - New York (direktflyg) inklusive 2 nätter i New York.

 

Det där låter ju som ett bra pris, var hittade du det?

 

Det där är standard. 3500 ballonger till New York borde inte vara svårt att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska också göra min Vegasdebut nu i juli. Det är även min första USA-tripp någonsin och jag undrar hur vägguttagen där borta i staterna fungerar. Är det samma som här hemma eller måsta man köpa någon "omvandlare" motsv. för att ex mobilladdaren ska funka??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...