Gå till innehåll

NLT - SNG, lite olika scenarier!


ptempo

Recommended Posts

Alla är SNG med 10 personer, NL och startstackarna är 1000.

 

Scenario nr 1.

 

Blinds 50/100, 6 spelare kvar, stack 900

Du sitter i BB

Button (stack 1000) raisar till 200 (ser ut som en steal och han stealar ofta)

Vad krävs för att spela och hur spelas det?

 

Scenario nr 2.

 

Som i scenario 1 men Button har en stack på 2500

 

Scenario nr 3.

 

Blinds 150/300, 4 spelare kvar, stack 2500

Du sitter på knappen och alla har ungefär lika stora stackar

Vad krävs för att spela och hur spelas det?

 

Scenario nr 4.

 

Likadant som nr 3 men du och och BB sitter med 1500 och de andra två har ca 3500.

 

Scenario nr 5.

 

Blinds 200/400, 3 spelare kvar, stack 4000

Du sitter i SB, BB har 2000 kvar, knappen har lagt sig

Vad krävs för att spela och hur spelas det?

 

Scenario nr 6.

 

Blinds 100/200, 3 spelare kvar, stack 3000

Du sitter i SB, BB har 1500 och knappen trycker in för 1400 (vilken han gör halvofta, ca en ggn per runda)

Vad krävs för att calla?

 

Skriv gärna vad ni skulle ha gjort och varför i de olika situationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla är SNG med 10 personer, NL och startstackarna är 1000.

 

Scenario nr 1.

 

Blinds 50/100, 6 spelare kvar, stack 900

Du sitter i BB

Button (stack 1000) raisar till 200 (ser ut som en steal och han stealar ofta)

Vad krävs för att spela och hur spelas det?

 

 

 

Här har jag väldigt låga krav på vad jag spelar, väldigt ofta så är det en steal som foldas mot omslag. Men det finns risk för att det är en bra hand som AA, som han vill få syn eller omslag på.

 

Det är bra om man har studerat personens spel innan, för o ha lite känsla för vad han har bakom korten.

 

Men jag trycker med alla möjliga händer som, 89s, Ax, Kxs, alla par, om jag är rätt så övertygad om att han foldar.

 

Viktigt är att man har nån read på motståndarna, om dom vanligtvis går all in och helt plötsligt gör en minimum bet, vad betyder det? Det är frågan du får fråga dig själv.

 

På väldigt låga inköp så ska man generellt sett ha högre krav på vad man trycker med eftersom man får syn ofta.

 

 

 

Scenario nr 2.

 

Som i scenario 1 men Button har en stack på 2500

 

 

Hmm, här är det farligare o ställa in ofta. Många är bra mycket mer benägna att syna i det läget när dom fortfarande har 1500 marker kvar om dom förlorar.

 

Fast när jag tänker efter så kanske det är tvärtom, att dom slänger in en min raise och är beredda att folda mot omslag. Svårt o veta, viktigt med reads hursomhelst

 

 

 

 

Scenario nr 3.

 

Blinds 150/300, 4 spelare kvar, stack 2500

Du sitter på knappen och alla har ungefär lika stora stackar

Vad krävs för att spela och hur spelas det?

 

 

 

Med ca 8 Big blinds får man väl inte ha för höga krav på starthänder. Jag trycker med A-9 och par 6 och uppåt ungefär. Sen beror det även här vad man har för read på motståndare såklart, ju tightare rum desto mer kan man stjäla. Om motståndarna verkar ta mkt risker genom o syna med dåliga händer får man höja kraven såklart.

 

På bubblan är ofta ett bra läge för o stacka upp genom blind-steals.

 

 

 

 

 

Scenario nr 4.

 

Likadant som nr 3 men du och och BB sitter med 1500 och de andra två har ca 3500.

 

 

Med 5 big blinds så ställer jag in med any 2 på button och i SB.

 

 

 

 

Scenario nr 5.

 

Blinds 200/400, 3 spelare kvar, stack 4000

Du sitter i SB, BB har 2000 kvar, knappen har lagt sig

Vad krävs för att spela och hur spelas det?

 

 

 

Med tanke på blindsens storlek, så ställer jag in med vadsomhelst. Men det klart om man gjort det några ggr irad så kanske man inte bör göra det med 7-2 offsuit om man känner på sig att han fått nog. Eller om han i övrigt är grymt synglad så kan man ju höja kraven på händer för o trycka med.

 

Men i princip trycker jag alltid.

 

 

 

Blinds 100/200, 3 spelare kvar, stack 3000

Du sitter i SB, BB har 1500 och knappen trycker in för 1400 (vilken han gör halvofta, ca en ggn per runda)

Vad krävs för att calla?

 

Skriv gärna vad ni skulle ha gjort och varför i de olika situationerna.

 

 

Om han har gjort det en gång var 3e hand gång på gång så får man ju utgå ifrån att han inte har speciellt höga krav på händerna, så ett ess på handen (med hyffsad kicker), KQ, KJ, K-10s, par över 6 duger förmodligen för mig.

 

Det viktiga är ju att det i situationen är troligt att du har en bättre hand.

 

Fast i alla situationer ovan finns ju inga exakta regler man kan utgå ifrån, utan man får ju försöka skaffa sig en uppfattning om folks spelstil osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska dålig på SNG, men vad passar då bättre än att kasta ur mig svar och vänta på att andra mer knowledgable människor ska skriva? :)

 

1: Att plocka upp 350 marker vore asbra. Jag skulle nog spela något i stil med 22, A2o, K7s, KTo, Q9s, QJo, JTs.

 

2: Jag vet ärligt talat inte hur det skulle påverka mitt spel (snacka om lucka). Visst, han är inte lika committad, så han har väl lättare att släppa, särskilt om det blir trevägs. Men jag skulle nog spela snarlikt som ettan.

 

3: Först in vet jag att Ector förespråkar all-in med alla händer. Men jag skulle nog passa mig för de allra sämsta händerna. Typ spela alla par, alla ess, alla kungar, alla damer. Och sedan de flesta suitade kort med inte allt för stora gaps. Om UTG har limpat eller höjt så vet jag inte riktigt...det är nog väldigt read-beroende.

 

4: Vet inte hur det påverkar mitt beslut, rimligtvis tightar jag till mig i och med att bb är mer committad.

 

5: Ungefär som i trean om UTG har lagt sig. Iofs, jag ställer nog inte in. Man kanske borde miniraisa? Nej nu blir jag förvirrad....usch.

 

6: 99, AJ, KQ kanske? Men inte fan synar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"4: Vet inte hur det påverkar mitt beslut, rimligtvis tightar jag till mig i och med att bb är mer committad."

 

Om big blind synar o förlorar åker han ut på bubblan utan pengar. Därför foldar spelare ofta där. Han kommer ju ha 4 big blinds kvar även om han foldar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...