Gå till innehåll

Spela poker


Pokerrr

Recommended Posts

Hejsan, jag är 18 år och slutar skolan nu till sommaren. Jag har spelat poker i några år men inte varit så seriöst. Men för ungefär ett halvår sen så började jag studera mitt spel och regga mig till deucescracked.com för att kolla på deras utbud av videos. Jag är inte något "pro" och spelar just nu NL10. Vet att det är en riktigt låg nivå och jag vet att spelar man den nivån så har man ju en bit framför sig innan man kan tjäna större pengar.

 

Men det är så att jag tänkte ta ett år ledigt innan jag börjar plugga och "satsa" på pokern. Jag vill verkligen bli en plussande spelare på de högre nivåerna och kunna tjäna en skaplig hacka för att klara månadernas hyra. Jag har plussat 400 dollar än så länge på min nivå. Ett tag gick de så dåligt att jag trodde att jag inte kunde plussa ens 10 dollar på en session och jag tänkte hyra in en coach. Men med en rush upp och sedan utvecklat mitt spel genom att kolla på videos på deucescracked så har det gått ganska bra. Plussar ungefär 4/6 gånger jag spelar och då ligger de på runt 10 dollar när jag plussar. Spelar inte överdrivet mycket för jag har ju skolan att tänka på nu i slutet med.

 

Nu till frågan, vet att den kanske låter hel skum och det förstår jag. Men finns det nån potential för att bli en vinnande spelare på högre nivåer? Är det värt att kanske ta ett år innan jag börjar plugga och försöka satsa på poker? utifrån det jag har skrivit.

 

När jag skrev att jag ville kunna betala månadens hyra menade jag att om jag flyttar hemmifrån. Just nu bor jag hemma då

 

Du har helt klart PRO potential.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ändå vara ledig ett år så är det bara att fortsätta som nu och se hur högt du kan klättra. Men att börja planera att du ska vinna ihop hyran redan nu innan du ens vet om du är vinnande är bara korkat.

 

Jo, var inte riktigt så att jag tänkte på hur jag skulle spela in min hyra. Är bara något som jag har som mål längre fram. Men målet just nu är ju såklart att vara en stabil vinnande spelare på min nivå :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du vinner 4/6 ggr och att det är ungefär 10 dollar varje gång. Innebär det då att du stänger av så fort du vunnit ett inköp? Det är väl inte särskilt profitabelt om du nu tror att du är en vinnande spelare. Då är det väl bara att köra på och ta reda på om det funkar i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du vinner 4/6 ggr och att det är ungefär 10 dollar varje gång. Innebär det då att du stänger av så fort du vunnit ett inköp? Det är väl inte särskilt profitabelt om du nu tror att du är en vinnande spelare. Då är det väl bara att köra på och ta reda på om det funkar i längden.

 

En vanlig session ser ut följande: spelar 4 bord med 10 dollar inköp. Dubblar på ett eller två bord i början. Efter det är det några små potter som man plockar upp och sen kmr utrdagningarna och ibland dåligt spel från min sida som gör att man förlorar 10 dollar i en pott. Så hade jag loggat ut när jag hade plussat i början så hade jag förmodligen gått mer plus. Men jag spelar poker för jag verkligen gillar att spela och inte bara för pengar. Men visst skulle säkert gå mer pluss om ja logga ut eller bytte bord efter en eller två dubblingar :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka att du gått mer plus om du stängt ner efter 1 min varje gång efter en stor pott är fel tänk. Försök istället se din inkomst som ett årsprojekt där varje spelad timme motsvarar din snittlön. För min del fungerar detta iallafall lysande, jag blir inte särkilt frustrerad när det går trögt och tiltar väldigt sällan.

 

kort och gott, ju fler timmar ju mer pengar förutsatt att du är vinnande. Lycka till med projektet : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad du gör i $/hr. Ligger du på tex $3/hr, så fanns det tom jobb när jag var i din ålder som betalade mer än det. Ta ett jobb eller så får du som P.Eichardt brukar säga "spela bättre" helt enkelt.

 

Är ingen hejjare på statistik. vart kollar jag $/hr? :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka att du gått mer plus om du stängt ner efter 1 min varje gång efter en stor pott är fel tänk. Försök istället se din inkomst som ett årsprojekt där varje spelad timme motsvarar din snittlön. För min del fungerar detta iallafall lysande, jag blir inte särkilt frustrerad när det går trögt och tiltar väldigt sällan.

 

kort och gott, ju fler timmar ju mer pengar förutsatt att du är vinnande. Lycka till med projektet : )

 

Tack för tipset :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märks att du inte spelat särskilt mycket och ändå skriver du att du har spelat flera år. Du kan väl inte ha intresserat dig särskilt mycket för spelet i annat fall. Pratar om dubblingar och lägga av? Man slutar inte när man rushar men det gäller bara att inte få hybris till nästa sittning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märks att du inte spelat särskilt mycket och ändå skriver du att du har spelat flera år. Du kan väl inte ha intresserat dig särskilt mycket för spelet i annat fall. Pratar om dubblingar och lägga av? Man slutar inte när man rushar men det gäller bara att inte få hybris till nästa sittning.

 

Jag sa att jag började intressera mig för ett halv år sen. Innan dess var det homegames med kompisarna och jag var inget plussande spelare. Jag gjorde heller inget åt det och spelade bara för de var kul. Sen det där med att byta efter en dubbling. Jag sa ju att jag gör inte det, jag spelar vidare om ja dubblar och loggar ut när ja väl känner att jag inte vill spela mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa att jag började intressera mig för ett halv år sen. Innan dess var det homegames med kompisarna och jag var inget plussande spelare. Jag gjorde heller inget åt det och spelade bara för de var kul. Sen det där med att byta efter en dubbling. Jag sa ju att jag gör inte det, jag spelar vidare om ja dubblar och loggar ut när ja väl känner att jag inte vill spela mer.
Ok, såg ut som något annat.

 

Du skrev:

Men jag spelar poker för jag verkligen gillar att spela och inte bara för pengar. Men visst skulle säkert gå mer pluss om ja logga ut eller bytte bord efter en eller två dubblingar
Du måste nog bestämma dig om du ska spela för nöjes skull eller inte. För en annan låter det mest som ursäkter för att du inte är PRO än.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, såg ut som något annat.

 

Du skrev:

Du måste nog bestämma dig om du ska spela för nöjes skull eller inte. För en annan låter det mest som ursäkter för att du inte är PRO än.

 

Jo det har du helt rätt i. Det jag menade men var att jag vill inte spela lite sen dubbla och byta bord. Jag vill kunna hålla min vinst på det bordet och fortfarande vinna mer. Givetvis så är pengarna viktiga och kanske var otydlig eller något men det ja skrev tidigare. Menade bara att jag inte ville tjäna stor kovan i början och sedan byta bord som en hit n run.. :/ Vill kunna ha kvar vinsten och spela in mer på samma bord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det har du helt rätt i. Det jag menade men var att jag vill inte spela lite sen dubbla och byta bord. Jag vill kunna hålla min vinst på det bordet och fortfarande vinna mer. Givetvis så är pengarna viktiga och kanske var otydlig eller något men det ja skrev tidigare. Menade bara att jag inte ville tjäna stor kovan i början och sedan byta bord som en hit n run.. :/ Vill kunna ha kvar vinsten och spela in mer på samma bord
Ok, då förstår jag bättre. Vadå storkova? Är du hemskt fattig?

 

Om du spelar efter bankrullekrav så tror jag inte att man tänker så att det är en storkova om man vunnit några inköp. Jo, jag brukar också föredra att ha några inköp på bordet, men jag tror inte att det måste vara en fördel om man inte lottat till sig dem så att FI noterar en som fisk, och som egoförstärkare då. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då förstår jag bättre. Vadå storkova? Är du hemskt fattig?

 

Om du spelar efter bankrullekrav så tror jag inte att man tänker så att det är en storkova om man vunnit några inköp. Jo, jag brukar också föredra att ha några inköp på bordet, men jag tror inte att det måste vara en fördel om man inte lottat till sig dem så att FI noterar en som fisk, och som egoförstärkare då. :-P

 

Kan notera att jag är väldigt trött så jag skriver men vissa saker kommer bara ur en.. Har en rulle på 40 inköp på min nivå så nej det är ingen storkova..:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med trådstarten? Din enda egentliga frågeställning är om det går att bli vinnaande på högre nivåer...klart det gör? ;-)

Sen om just du har potential att klara av det är helt omöjligt för oss att svara på.

Men ta du ett år ledigt och passa på och res och dylikt om du har ekonomi för det. Men ha för guds skull inte för stora förväntningar på pokern. Men gör ett försök om du vill, absolut. Plugga på ordentligt med hjälp av forum, böcker och videosajter och se vart du landar. Men jag skulle inte rekomedera någon att år 2010 offra möjligheter till studier/arbet för att satsa på poker om man är helt grön. Nu vet jag att du skrev att du spelat poker i herrans massa år men av det du skrivit så skriker allt nybörjare. Ta inte detta som en personlig diss, förösker bara svara ärligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med trådstarten? Din enda egentliga frågeställning är om det går att bli vinnaande på högre nivåer...klart det gör? ;-)

Sen om just du har potential att klara av det är helt omöjligt för oss att svara på.

Men ta du ett år ledigt och passa på och res och dylikt om du har ekonomi för det. Men ha för guds skull inte för stora förväntningar på pokern. Men gör ett försök om du vill, absolut. Plugga på ordentligt med hjälp av forum, böcker och videosajter och se vart du landar. Men jag skulle inte rekomedera någon att år 2010 offra möjligheter till studier/arbet för att satsa på poker om man är helt grön. Nu vet jag att du skrev att du spelat poker i herrans massa år men av det du skrivit så skriker allt nybörjare. Ta inte detta som en personlig diss, förösker bara svara ärligt.

 

 

Jag tål kritik och det är bara bra att man får höra sanningen :shock:

Jag ser mig inte som något proffs precis och visst är jag en nybörjare på pokerfronten fast man har spelat ett tag. Syftet var mest att få hjälp av någon som har varit i samma sits. Som har försökt satsa på pokern mer och gett upp pluggandet å allt sånt. När jag sa att jag skulle lägga pluggandet åt sidan och spela poker 1 ett år så om det skulle gå bra och jag plussar mycket med pengar så kanske jag inte går tillbaka till pluggandet. Så jag ville mest ha förklarat av någon som varit med i samma sits och kan säga om dom ångrar sitt beslut eller om det var positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tål kritik och det är bara bra att man får höra sanningen :shock:

Jag ser mig inte som något proffs precis och visst är jag en nybörjare på pokerfronten fast man har spelat ett tag. Syftet var mest att få hjälp av någon som har varit i samma sits. Som har försökt satsa på pokern mer och gett upp pluggandet å allt sånt. När jag sa att jag skulle lägga pluggandet åt sidan och spela poker 1 ett år så om det skulle gå bra och jag plussar mycket med pengar så kanske jag inte går tillbaka till pluggandet. Så jag ville mest ha förklarat av någon som varit med i samma sits och kan säga om dom ångrar sitt beslut eller om det var positivt.

 

För mig fungerade det iaf alldeles utmärkt att kombinera heltidsarbete med att bygga rulle och utvecklas rent pokerwise.

Att bygga rulle från noll med mål att komma upp till dom "högre" nivåerna innebär ju att du inte han dega ut dina vinster om du vill göra det seriöst. Det innebär att du inte kommer ha någon inkomst förutom bidrag på några fjuttiga tusenlappar första året eller något sånt. Och det är ju absolut inte nöten när man vill flytta hemifrån, skaffa bil etc. Sen om du ska ha bridrag måste du avar inskriven i arbetsförmedlingen och dom kommer skicka dig på massvis med månadslånga kurser och tvinga dig att söka jobb. Och istället för att springa på dessa kan du ju faktiskt jobba ist. Tror till och med att du kan bygga rulle snabbare om du har ett arbete som täcker samtliga av dina månadsutgifter.

 

Absolut ingen av dom hundratals som försökt (på samma sätt som du planerar att försöka nu) och misslyckas kommer svara här. Så jag förstår inte heller riktigt poängen i din sista fråga..

 

Klart det finns många personer som lyckats med att säga upp sig från sitt jobb och satsat från noll på poker. Men dessa personer är verkligen i minoritet. Finns ingen andledning att ha så bråttom. Har du talang och övriga egenskaper som behövs så kommer du komma dit du vill ändå. Tålamod och självinsikt är två väldigt viktig egenskap som yrkesspelare btw. :-P

 

Edit: La till text och rättade till en del stavfel. Jag skriver som en kratta. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig fungerade det iaf alldeles utmärkt att kombinera heltidsarbete med att bygga rulle och utvecklas rent pokerwise.

Att bygga rulle från noll med mål att komma upp till dom "högre" nivåerna innebär ju att du inte han dega ut dina vinster om du vill göra det seriöst. Det innebär att du inte kommer ha någon inkomst förutom bidrag på några fjuttiga tusenlappar första året eller något sånt. Och det är ju absolut inte nöten när man vill flytta hemifrån, skaffa bil etc. Sen om du ska ha bridrag måste du avar inskriven i arbetsförmedlingen och dom kommer skicka dig på massvis med månadslånga kurser och tvinga dig att söka jobb. Om du måste gå på dessa dessa kan du ju lika gärna plugga/jobba. Tror till och med att du kan bygga rulle snabbare om du har ett arbete som täcker samtliga av dina månadsutgifter.

 

Absolut ingen av dom hundratals som försökt (på samma sätt som du planerar att försöka nu) och misslyckas kommer svara här. Så jag förstår inte heller riktigt poängen i din sista fråga..

 

Klart det finns många personer som lyckats med att säga upp sig från sitt jobb och satsat från noll på poker. Men dessa personer är verkligen i minoritet. Finns ingen andledning att ha så bråttom. Har du talang och övriga egenskaper som behövs så kommer du komma dit du vill ändå. Tålamod och självinsikt är två väldigt viktig egenskap som yrkesspelare btw. förövrigt. :-P

 

Edit: Mer text.

 

 

Tack för svaret :) Tror att dem kan stänga denna tråd nu. Ville veta lite hur det skulle va om man satsa på pokern helt. Men det känns som jag har en bild nu :-D. För att tjäna bra med pengar i poker så måste man plugga för att bli duktig och det är ju vad man måste gö för ett jobb. Jag trodde att pokerlivet var lite mer "glamouröst" men tydligen verkar det inte vara det. Får ta en rejäll funderare och se om det är poker jag vill hålla på med. Men får tacka alla för svaren jag fått i denna tråd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte låta som en vrång, snusförnuftig gammal gubbe men de närmsta åren är rätt avgörande för hur resten av ditt liv kommer se ut ekonomiskt om vi nu håller oss till dom termerna (socialt är det väl inte heller helt lysande med för mycket poker i ens liv men det är en annan femma. Kan bara säga att de flesta fruar inte är roade av bad-beat stories). Det är sannolikt EV+ att lägga lite krut på att få en bra utbildning och jobb så du har råd med de mindre trivsamma aspekterna av mer seriös poker. Krävs lite buffert för att ha råd att bo, äta drägligt samt förlora inköp efter inköp mot mirakel på rivern en hel månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJag har plussat 400 dollar än så länge på min nivå. Ett tag gick de så dåligt att jag trodde att jag inte kunde plussa ens 10 dollar på en session och jag tänkte hyra in en coach. Men med en rush upp och sedan utvecklat mitt spel genom att kolla på videos på deucescracked så har det gått ganska bra. Plussar ungefär 4/6 gånger jag spelar och då ligger de på runt 10 dollar när jag plussar. Spelar inte överdrivet mycket för jag har ju skolan att tänka på nu i slutet med.

 

Nu till frågan, vet att den kanske låter hel skum och det förstår jag. Men finns det nån potential för att bli en vinnande spelare på högre nivåer? Är det värt att kanske ta ett år innan jag börjar plugga och försöka satsa på poker? utifrån det jag har skrivit.

 

När jag skrev att jag ville kunna betala månadens hyra menade jag att om jag flyttar hemmifrån. Just nu bor jag hemma då

 

mtp hur du beskriver dina sessioner känns det rätt osannolikt att du kommer plussa på högre nivåer. "inte ens vinna ett inköp på en session". man får vara väldigt glad om man vinner ett inköp på en session, 10bb/100händer och 1000händer är en väldigt bra snittsession, väldigt få spelare som klarar göra det regelbundet.

 

deucescracked kanske kunde göra folk vinnande 2007, men 2010 vetefan om de lyckas få någon att bli vinnande på midstakes. många av coacherna vinner ju knappt själva och även om de hade gjort det så vinner de tack vare erfarenhet snarare än kunskap vilket är svårt att undervisa.

 

vill du bli pokerproffs, se till att öka volymen händer du spelar och lägg mycket effektiv tid på studier. krävs typ >30k händer/månad för att utvecklas snabbare än motståndet och kunna gå upp i nivå regelbundet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt ovansagt, och skaffa Holdem Manager om ingen annan redan sagt det. Är väldigt bra, statistikmässigt på dig själv och dina motståndare, och motivationen till att förbättra ditt eget spel höjs rejält när du kan se exakta siffror över alla dina moves och analysering av varenda hand du spelat. $60ish tror jag. Ajja blabla:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...