Juzzam Postad 31 Maj , 2005 Rapport Postad 31 Maj , 2005 - Cashgames (NL) Shorthanded Online play * Superaggressive Maniacs - Jag tänkte bara ta upp denna typen av spelare och vad ni tycker om dess spelstil och om ni har någon erfarenhet av dessa. Jag har själv prövat att spela så här och jag har då gjort mina bästa resultat faktiskt. I början på sin session så raisar man 5*BB på alla spelbara händer oavsett position och tillslut får du bordet att acceptera denna beten eftersom dom annars måste lägga alla sina händer. När man träffar något eller får en draw betar ut mellan 9-14*BB. Allt som oftast lägger sig bordet men om någon hänger med så har du iaf en draw eller ett par som kan bättras. Om det skulle komma en riktig usel flop så agerar du precis likadant, tex 2,6,9. Att sedan efter ett par händer börja spela riktigt konservativt och spela efter position och bara beta ut dom riktiga händerna. Spelarna vet absolut inte var dom har dig och börjar att calla ner dig till rivern med nästan ingenting alls. En annan effekt är att alla spelarna börjar spela supertight och du vinner en massor av gratis pengar med dina raisar. Skulle dom dock reraisea så får du vara ganska säker på att du är slagen men du har ändå stulit så många potter och då är det oftast värt att bara folda. Vad har ni för erfarenheter av denna typen av spelare, detta är helt klart beroende vilken typ av bord man spelar på. * RP - QoS * Citera
psykologen Postad 31 Maj , 2005 Rapport Postad 31 Maj , 2005 De brukar bli utslagna först i turneringar. Bettar man 10-15 BB på ett draw så har man snart inget kvar om man blir synad. Spelar man på ett bord som inte är riktigt tight eller som har några spelare som kan spela så kan det bli tufft. Men som du säger så har det en skrämmande effekt på vissa. Är spelaren garvad så ser han igenom bluffen direkt. Citera
Trolldeg Postad 31 Maj , 2005 Rapport Postad 31 Maj , 2005 De brukar bli utslagna först i turneringar. Bettar man 10-15 BB på ett draw så har man snart inget kvar om man blir synad. Jag tror han snackar cashgame. Citera
Juzzam Postad 31 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 31 Maj , 2005 I turneringar förstår jag att Maniacs inte överlever särskilt länge men denna diskutionen handlar om Cashgames (NL). Citera
jaqk Postad 31 Maj , 2005 Rapport Postad 31 Maj , 2005 10-15 BB är alltså ungefär ett pottbet? Du har satsat 5BB och fått syn av en eller ett par? Citera
Juzzam Postad 31 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 31 Maj , 2005 Av egen erfarenhet så brukar man tunna ut fältet när man betar ut 5*BB ibland får du call av 2 spelare oftast 1. Grejen är den att man rör om bordet och på vissa bord börjar folk calla med helt undermåliga händer. Kan hända att man får flera callers men det beror på bordet. Folk börjar oftast spela en annan stil som dom inte är vana vid när en Maniac sitter på bordet. Men detta är bara mina egna erfarenheter. Och spela ett spel som man inte är van vid brukar inte resultera i några bra resultat. Grejen är den att när du sätter nöten så brukar du alltid få ordentligt betalt ochså. Citera
grooch Postad 31 Maj , 2005 Rapport Postad 31 Maj , 2005 Jag är TIGHT/SUPERAGGRESIVE i cashgame, och tight i MTT. Jag har varit riktigt framgångsrik i MTT, då mina händer oftast stått. Men har jag en bra hand spelar jag den hårt. Citera
Juzzam Postad 31 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 31 Maj , 2005 "Men som du säger så har det en skrämmande effekt på vissa. Är spelaren garvad så ser han igenom bluffen direkt." Grejen är den att det är väldigt svårt att läsa en Maniac eftersom dom är Super Aggressiva. Även Maniacs för sin beskärda del "Made Hands" och när skall du sätta honom på en bluff när han är lika aggresiv hela tiden. Vad jag vill säga är att "Det kanske inte är en Bluff". Citera
jaqk Postad 31 Maj , 2005 Rapport Postad 31 Maj , 2005 Ja, men genom att han betar hela tiden finns det en stor sannolikhet att han har en dålig hand. Det räcker för att du ska kunna spela dina bra händer hårt mot honom och ha en förväntad vinst. Sen att han nån gång slår dig, ja det är poker... Citera
Juzzam Postad 31 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 31 Maj , 2005 Ja, men genom att han betar hela tiden finns det en stor sannolikhet att han har en dålig hand. Det räcker för att du ska kunna spela dina bra händer hårt mot honom och ha en förväntad vinst. Sen att han nån gång slår dig, ja det är poker... Om du läste hela första posten "Changing Gears" Man spelar så här i början för att få ett riktigt lös image, plus att jag lovar dig att du kommer att ta hem en hel del potter även när du spelar så här. När du sedan spelar position, kort så kommer du få lika många callers även senare i spelet och troligen då göra mycket större vinster. Jag har som sagt testat att spela så här även på högre bord mycket mycket positiva resultat. Väldigt ofta är det väl så att den som betar ut hårt vinner potten. Citera
jaqk Postad 31 Maj , 2005 Rapport Postad 31 Maj , 2005 Ja jag tror dig. Jag menade mest att det finns sätt att hantera en maniac. Citera
parre Postad 31 Maj , 2005 Rapport Postad 31 Maj , 2005 Jag har inte riktigt fattat om du spelar cashgames, turneringar, fullbord eller shorthanded? Live eller online? (antar nätet...) Citera
Juzzam Postad 31 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 31 Maj , 2005 Cashgames (NL) Online är det jag syftar på, jag skall ändra orginal posten så detta framgår. Citera
Juzam Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 tja juzzam! Det ÄR så man ska spela NL, jag vet också av erfarenhet. Läser man t e x Super System säger Doyle precis samma sak. Citera
Swede Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 fel fel fel, tight/passive ar det vinnande konceptet i NL! Citera
Trolldeg Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 fel fel fel, tight/passive ar det vinnande konceptet i NL! Kul att du tror på din egen spelstil iallafall. Citera
Swede Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 jag ar enormt tight/passive, och jag lever bra pa pokern. Citera
parre Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 jag ar enormt tight/passive, och jag lever bra pa pokern. Vad har dina sexuella preferenser att göra med att du lever bra på pokern? Citera
Swede Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 jag ar enormt tight/passive, och jag lever bra pa pokern. Vad har dina sexuella preferenser att göra med att du lever bra på pokern? slapper aldrig till och har mer tid over for poker Citera
psykologen Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 "Men som du säger så har det en skrämmande effekt på vissa. Är spelaren garvad så ser han igenom bluffen direkt." Grejen är den att det är väldigt svårt att läsa en Maniac eftersom dom är Super Aggressiva. Även Maniacs för sin beskärda del "Made Hands" och när skall du sätta honom på en bluff när han är lika aggresiv hela tiden. Vad jag vill säga är att "Det kanske inte är en Bluff". No kidding. Jag har spelat några gånger mot berserka spelare. Sista gången var i cashgame. Jag fångade han två gånger i fällor vilket resulterade att han blev utdragen två gånger. Finns inget mer underbart än att dra ut en berserk spelare. Han var inte road. Jag såg han bli utdragen tre gånger på typ två timmar och min read på han var att han var erfaren. Citera
Juzzam Postad 1 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 1 Juni , 2005 Jag är medveten om att en Berserk spelare ibland blir tagen på bar gärning men det brukar ha betalat tillbaka sig flera gånger om av deras spelstil. Citera
ades_va Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 Hmm, blir inte riktigt klok på dina inlägg. Först säger du att tråden handlar om superaggressiva maniacs, sen börjar du snacka om shifting gear och då kommer vi ju helt plötsligt in på vanligt varierat spel. Du kan t ex inte kalla någon för en callingstation om han hälften av tiden byter och blir lös-aggro. - Sen brukar oftast bets post-flop mätas i proportion mot potten snarare än antal bb, blir lite lättare så. Citera
WeeM Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 Den spelstil som du beskriver anser inte jag heller (precis som ades_va) vara någon maniac style. Att raisa varje hand 5bb i början för att sedan shifta om och börja spela tight, kommer dina motståndare rätt fort att upptäcka, kanske inte på de allra lägsta nivåerna men ialf på 1/2 och uppåt så märker de flesta det. "Maniac/Looseaggresive" för mig är att man ständigt håller samma nivå man höjer mycket preflop+spelar många spekulativa händer, bettar de flesta floppar då man själv höjt preflop och spela alla drag och alla träffar hårt. Det är ju oftast jämnheten i "slasket" som gör att folk kommer betala av med skräp. "Maniac/Looseaggresive" style är ju både kul och effektivt och spela, flera bevis finns ju på detta bla spelare här på forumet (Swede, beachjohan mfl) men det ger ju både swings och det krävs en del för att klara av det. För att få en slaskig och lös image behöver man ju inte raisa 5*bb, 2.5-4*bb brukar ge ett bra resultat. och i princip komma in med en raise varje hand man spelar. Citera
ades_va Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 "Maniac/Looseaggresive" style är ju både kul och effektivt och spela, flera bevis finns ju på detta bla spelare här på forumet (Swede, beachjohan mfl) men det ger ju både swings och det krävs en del för att klara av det. Heh, beachjohan = maniac? Det var nått nytt Citera
WeeM Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 aja ok då, kanske inte han då, var väl nån hand history som jag tyckte han spelade rätt loose agg;) Son_of_sam spelar väl lite så? Citera
Recommended Posts