Gå till innehåll

Finalbordsspån!


Josam

Recommended Posts

Hej mina vänner!

 

Jag har förstått att det är många som saknar mig när jag inte visar mig på pokerforum på ett par dar, men nu är jag till allas glädje tillbaka!

 

Vill bara göra en liten betraktelse över de underbara små spån som spelar turneringar, multi såväl som mini, och med sina fullständigt idiotiska AI-synar gör livet lite lättare att leva för oss tänkande pokerspelare.

 

Satt och tittade på en av pokerforums medlemmar (en som tidigare hackat på mig på PF men som visade sig vara väldigt trevlig och dessutom en väldigt bra pokerspelare... Jodå, jag kan tycka att människor är trevliga också) som spelade en 20$ multi på stars igår kväll. Två specifika händer fick mig att fundera hur det egentligen är ställt med de små grå hos en och annan spelare...och fick mig att fundera hur de egentligen tagit sig till finalbordet i en 20$ multi med över 300 deltagare.

 

Första handen, och synen, som fick mig att tappa hakan var när ovan nämnda PF-medlem sitter UTG med 6 spelare kvar i turneringen. Han går all in och får svar an SB (kan även ha varit knappen...men det spelar inte SÅ stor roll). Båda spelarna har nästan lika mycket marker, runt medel, dock har UTG något mer. UTG visar upp 88 och till min förvåning visar SB upp 55. Hur kan en spelare calla en AI med 55 i det läget?! Det var uppenbart att UT´s AI inte var en "storstöld" eftersom han satt i den position han satt och eftersom han hade bra med marker och inte var desperat. Hade SB tänkt efter så var det ju uppenbart att han inte hade mer än 50/50 på att vinna potten, om han var uppe mot två överkort, men att han lika väl kunde var HUGE UNDERDOG. Att UTG skulle sitta med 22, 33 eller 44 var ju i princip helt osannolikt! En sådan syn i det läget kan ALDRIG vara bra...men som sagt...vissa tänker inte längre än till par...

 

Andra handen, och synen, som fick mig att skaka på huvudet var något tidigare på finalbordet. Om jag inte här heller missminner mig helt så betar UTG 3xBB UTG+1 går AI med en stack som är NÅGOT mindre än UTG´s. Läggning fram till SB som går AI utan att tveka. När man själv betat, fått en spelare bakom som gått AI på en inte alltför imponerande stack men sedan får en dundtrande AI från en monsterstack så brukar det vara läge att fundera på att lägga ner handen om man inte sitter på AA KK eller MÖJLIGTVIS AK (om man är villig att spela AK mot två AI´ns). Återigen får jag se en syn av UTG som går till historien som en av de sämsta. När de tre spelarna vänder upp korten har UTG+1 99, SB AKs och UTG med den fantastiskt dåliga synen A10o. Hur kan man bara svara en AI med risk att åka ut när man sitter med A10?!?! Nu är ju fallet att ibland hittar även en blind höna ett korn och miraklet inträffar, bordet visar 10 högt och sämsta handen, sämsta synen tar hem poten och ökar sin stack med 2,5x.

 

Jag har aldrig sett så korkade synar på ett finalbord där priserna var riktigt fina (över 1500$ i förstapris) och jag börjar fundera om jag inte får sänka respekten för spelkvaliten på stars som jag annars har hållit som en av de sidorna med bäst spelare.

 

Vad sonm är ännu mer underligt är hur dessa spelare TOG sig till finalbordet!? var månne de andra spelarna ännu sämre och dummare eller var det bara en av de där dagarna då miraklerna stod som spön i backen...

 

/Samuel :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det vore intressant att räkna på vilka odds en "tänkande spelare" har mot en grupp med "spån". Jag räknar mig förstås till den första kategorin och långa perioder går det bra för mig, men nu har det gått dåligt en lång period och då börjar man ju fundera (fast man vet att det är normalt osv).

 

Säg att en solid spelare möter nio galningar/tomtar/spån. Han får sitta och vänta ett bra tag på spelbara kort. Visst, han anpassar sig efter de andra spelarnas ingångsvillkor, men han får helt enkelt inga bra händer. Han ser ett par floppar men träffar inget och kan inte plocka upp dem för någon är alltid beredd att syna. Under tiden går de andra frejdigt all in på varandra, stackar växer och krymper. Vår man ligger kvar strax under startstacken. Så småningom är han minst med tre-fyra-fem motståndare kvar, som har byggt stackar genom att vinna dessa fladdriga all in-möten mellan ATo och JTs. Då när han väl får en hand som han vill spela, har han ju problemet att de andra kan ta en del risker mot honom utan att åka ut, samt att det i de allra flesta lägen finns en viss chans att han blir utdragen av en sämre hand osv. Det vore intressant att räkna på hans EV mot denna vägg av vildar.

 

Nu brukar det ju som du säger inte alls vara så på just Pokerstars. Men tack för tipset om det nu är en ny trend ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvaliten på stars är inte alls hög i turneringarna med låga inköp, alltså under 100$. Klart de duktiga spelar dessa också ibland, men det är väldigt stor skillnad mot 100$ turneringarna och 500$. i 200$ turneringen på söndagarna dräller det också omkring med massor av dåliga spelare.

 

Sämsta spelet jag sett på länge på stars hittade jag i går i en 500$ sit and go för övrigt, då de är inte heller befriade från knas :-)

 

Jag (har en ruggigt tight image i sng, med all rätt) har ca 1500 marker, blinds 50 100. Spelar 400 från UTG UTG+1 spelar 900, då går en spelare från mittpos all in för ca 1700 med AK. Huga vilket dåligt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här känns med som en Pokerresultat diskussion än en Turneringsinriktad diskussion. Flyttar till Resultat!

 

Enjoy! :)

 

- QoS

 

Det är inte lätt att behaga dig QoS.....tror ALDRIG jag har lyckats posta ett inlägg rätt.... Vad skulle tråden ha handlat om ifall du skulle låtit den vara kvar ?!

 

/Samuel :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josam, mer naket kanske? ;)

 

Seriöst så var det här inte så mycket generell tuneringsstartegi som att diskutera ett resultat/observation.

 

Ur postningsguiden;

"Turneringspoker – Alla diskussioner som rör turneringspoker postas här. Regler, struktur, vad som behövs för att anordna en turnering, turneringsspecifik teori mm postas här. Vill ni berätta om turneringsresultat eller posta specifika händer? Gör det i Pokerresultat eller Hand History."

 

Läs mer i vår guide Välkommen till POKERFORUM.nu!

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...