Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I programmet kommer det ett antal fiender (2 st för tillfället). När jag skjuter på dem, är det bara den första fienden(instansen) som kan träffas.

Någon som kan hjälpa mig?

Koden:

var poang=0;

text_txt.text=poang;

var enemies:Enemies_mc;

 

///////////////////

// Skapa fiender //

///////////////////

 

createEnemies(2);

 

function getNewEnemies():Enemies_mc {

enemies=new Enemies_mc();

enemies.alpha=Math.random()+0.5; //alpha=genomskinlighetsgrad

enemies.scaleX=enemies.scaleY=(Math.random()*1)+0.5; // Randomstorlekar på gubbarna

enemies.hastighet=(Math.random()*2)+0.8; //randomfart

return enemies;

}

 

function getNewPosition(enemies:Enemies_mc):void {

enemies.x=(Math.random()*400)+80;

enemies.y=(Math.random()*40)-80;

}

 

function moveEnemies(e:Event):void {

enemies=Enemies_mc(e.currentTarget);

enemies.y+=enemies.hastighet;

if (enemies.y>=430) {

getNewPosition(enemies);

poang--;

text_txt.text=poang;

}

}

 

function createEnemies(antal:Number):void {

for (var i:uint=0; i<antal; i++) {

enemies=getNewEnemies();

getNewPosition(enemies);

addChild(enemies);

enemies.addEventListener(Event.ENTER_FRAME,moveEnemies);

}

}

 

/////////////////////////

// Monsterförflyttning //

/////////////////////////

 

stage.addEventListener(KeyboardEvent.KEY_DOWN, flyttaMonster);

stage.addEventListener(KeyboardEvent.KEY_UP, stillaMonster);

 

function stillaMonster(keyEvent:KeyboardEvent):void {

monster_mc.gotoAndStop("stilla");

}

 

function flyttaMonster(keyEvent:KeyboardEvent):void {

if (keyEvent.keyCode==Keyboard.UP) {

monster_mc.gotoAndPlay("up");

createWeapon(1);

}

 

if (keyEvent.keyCode==Keyboard.DOWN) {

monster_mc.gotoAndPlay("down");

}

 

if(keyEvent.keyCode==Keyboard.RIGHT) {

if (monster_mc.hitTestObject(wallRight_mc)) {

monster_mc.x-=5;

monster_mc.gotoAndPlay("hit");

}

else {

monster_mc.gotoAndPlay("right");

monster_mc.x+=10;

}

}

if(keyEvent.keyCode==Keyboard.LEFT) {

if (monster_mc.hitTestObject(wallLeft_mc)) {

monster_mc.x+=5;

monster_mc.gotoAndPlay("hit");

}

else {

monster_mc.gotoAndPlay("left");

monster_mc.x-=10;

}

}

}

 

/////////////////////

// Piluppskjutning //

/////////////////////

 

function getNewWeapon():Weapon_mc {

var weapon:Weapon_mc=new Weapon_mc();

weapon.hastighet=3;

return weapon;

}

 

function getNewWeaponPosition(weapon:Weapon_mc):void {

weapon.x=monster_mc.x+14;

weapon.y=295;

}

 

function moveWeapon(e:Event):void {

var weapon:Weapon_mc=Weapon_mc(e.currentTarget);

weapon.y-=weapon.hastighet;

if(weapon.y<-30) {

poang--;

text_txt.text=poang;

weapon.removeEventListener(Event.ENTER_FRAME,moveWeapon);

removeChild(weapon);

}

if(weapon.hitTestObject(enemies)) {

poang++;

text_txt.text=poang;

weapon.removeEventListener(Event.ENTER_FRAME,moveWeapon);

removeChild(weapon);

getNewPosition(enemies);

}

}

 

function createWeapon(antal:Number):void {

var weapon:Weapon_mc;

weapon=getNewWeapon();

getNewWeaponPosition(weapon);

addChild(weapon);

weapon.addEventListener(Event.ENTER_FRAME,moveWeapon);

}

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...