Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är total nybörjare med excel så detta är säkert inget svårt problem. Har googlat runt ett tag och försökt hitta en lösning men inte lyckats. Tänkte att det säkert finns någon här som kan hjälpa mig.

Jag har precis börjat med ett projekt och tänkte bokföra nedlagda timmar och dylikt. Jag har dock problem med att summera antalet dagar.

I kolumn A finns datum.

Från och med A2 så anger jag datum genom formeln =DATUM(2010;2;16), A3 kan vara ett nytt datum eller samma datum men en senare tid.

Jag vill ha en cell som sammanfattar antalet dagar jag har jobbat med projektet men lyckas inte hitta någon formel som passar. Någon som kan hjälpa mig?

Postad

En bonnvariant som du lätt kan förfina är att göra en till kolumn som anger om datumet i a-kolumnen ändras, typ =a2=a3 och dra ner. Sen tar du count if (kanske blir antal om på svenska) och räknar false (falskt?) i den nya kolumnen. Kan säkert skrivas ihop mycket bättre/snyggare men bör ge dig en start iaf.

2010-02-10 TRUE 3

2010-02-10 FALSE

2010-02-11 TRUE

2010-02-11 FALSE

2010-02-12 FALSE

Postad

Tack för svar. Har försökt ANTAL men om jag har A2=DATUM(2010;02;15), A3=DATUM(2010;02;16), A4=DATUM(2010;02;16) och sen testar att ha en cell med formeln ANTAL(A3;A5) så får jag svaret 1904-01-03. Jag antar att det är någon inställning som är fel. När jag markerade cellen och valde formatera och sen tal så blev summan två men ändrades inte om jag la till fler datum.

Postad
Tack för svar. Har försökt ANTAL men om jag har A2=DATUM(2010;02;15), A3=DATUM(2010;02;16), A4=DATUM(2010;02;16) och sen testar att ha en cell med formeln ANTAL(A3;A5) så får jag svaret 1904-01-03. Jag antar att det är någon inställning som är fel. När jag markerade cellen och valde formatera och sen tal så blev summan två men ändrades inte om jag la till fler datum.

Din formel som räknar räknar ju bara de tre första cellerna?

1904-01-03 är siffran 3 skrivet som datum. Excel räknar alltid dagar från 1904-01-01. Testa t.e.x. att ändra formatet på dina celler med datum i till sifferformat så blir det ett tal som anger antal dagar sedan 1904-01-01.

Det som antal gör är väl dock att räkna antal celler med något i, d.v.s. du kommer att få massa dubbelräkning. Testa istället att först skilja ut de celler i datumkolumnen som inte är lik cellen ovan och räkna de cellerna med hjälp av antal om.

Postad

=SUM(IF(FREQUENCY(IF(LEN(A2:Ax)>0,MATCH(A2:Ax,A2:Ax,0),""""), IF(LEN(A2:Ax)>0,MATCH(A2:Ax,A2:Ax,0),""""))>0,1))

, där x numret på sista raden. Denna borde räkna antalet unika värden i A. (fungerar ju dock bara om du har tiden i en annan kolumn)

Postad
Din formel som räknar räknar ju bara de tre första cellerna?

Nej, hade ändrat den också men upptäckte att jag skrev ; istället för : vilket gjorde att den bara räknade första och sista cellen.

1904-01-03 är siffran 3 skrivet som datum. Excel räknar alltid dagar från 1904-01-01. Testa t.e.x. att ändra formatet på dina celler med datum i till sifferformat så blir det ett tal som anger antal dagar sedan 1904-01-01.

Det som antal gör är väl dock att räkna antal celler med något i, d.v.s. du kommer att få massa dubbelräkning. Testa istället att först skilja ut de celler i datumkolumnen som inte är lik cellen ovan och räkna de cellerna med hjälp av antal om.

Tack för förklaringen! Hittade en formel som verkar fungera =SUMMA(OM(FREKVENS(A2:Ax;A2:Ax)>0;1)) där x är sista cellen i kolumnen. Den räknar endast de unika värdena i en kolumn och bortser från text och tomma celler.

=SUM(IF(FREQUENCY(IF(LEN(A2:Ax)>0,MATCH(A2:Ax,A2:Ax,0),""""), IF(LEN(A2:Ax)>0,MATCH(A2:Ax,A2:Ax,0),""""))>0,1))

, där x numret på sista raden. Denna borde räkna antalet unika värden i A. (fungerar ju dock bara om du har tiden i en annan kolumn)

Tack så mycket för hjälpen! Hittade en annan formel innan jag såg detta inlägget som gör det jag vill att den ska göra, hoppas jag.

Tack för all hjälp och det är möjligt att jag återkommer om jag vill lägga till fler funktioner.

• 2 months later...
Postad

Tillbaka och vill gärna ha lite hjälp till med att utöka mitt exceldokument om det går.

I en kolumn (I) vill jag bokföra antalet ord skriva under en viss period. Den enda data jag har är det totala antalet ord jag har skrivit men jag vill kunna skriva in den datan och sen ha en formel som räknar ut hur många ord jag har skrivit för en viss period.

Detta går ju enkelt att räkan i huvudet och bara skriva dit om man vill men jag vill hellre ha något som gör detta automatiskt åt mig.

Som den newbie jag är så kan jag bara komma på en lösning som innebär att jag har ännu en kolumn där jag skriver i totala antalet ord i slutet av varje period och i kolumnen (I) i varje cell då har en funktion som ut skillnaden mellan den senaste totalen och summan av alla föregående. Det blir ju inte så snyggt och vet inte heller om jag skulle lyckas med ens det så ber om lite hjälp här.

Typ såhär vill jag ha det:

I Kolumn A bokförs perioder exv A3: 2010-04-26, A4: 2010-04-27 osv...

I en samanfattning i cell K8 har jag det totala antalet ord jag skrivit

K8 är en summering av alla ord som är bokförda i kolumnen I (=Summa(I3:Ix)).

I varje cell i kolumn I vill jag kunna skriva in det totala antalet ord vid slutet av motsvarande period (exv för period A3, 1500 ord, bokförs i I3, period A4 totalt 2000, bokförs i I4) men det som syns är endast antalet ord skriva under just den perioden (för period A3 då 1500 och A4 500). Detta gör jag manuellt nu genom att se hur många ord som K8 visar och sen se hur många ord mitt dokument har ökat med under min senaste period och sen skriva in min ökning i I-cellen för denna period, varpå K8 ökar till samma summa som mitt dokument nu är på. Jag vill att denna uträkning görs automatiskt. Går det att göra på något enkelt sätt?

Hoppas att någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig.:-D