Gå till innehåll

Amutu / Resebyrån


Amutu

Recommended Posts

  • Svars 1,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Man behöver inget främlingsfientligt missnöjesparty för att lösa problemen. Det är lite som att säga att vi löser cancer genom att ge patienten HIV.

 

Se bara historiskt vad som har hänt när nationalistiska element fått makten.

 

Det som egentligen stör mig mest med SD är att de gömmer sig bakom den fina fasaden. Deras program tilltalar många lågutbildade svenskar med låg intelligens som tycker att det mesta låter vettigt.

Fan, t o m en av mina ex sa att hon tänkte rösta på SD i föregående val, medan vi dejtade. Jag frågade henne om hon inte såg det lustiga i att hon hade en iransk pojkvän men tänkte rösta på rasisterna?

Hon: De är inte rasister. De tänker bara se till att dåliga invandrare inte släpps in.

Jag: Och hur kommer de att bedöma det vid gränsen? Kan man se det på folk?

 

Vad som slog mig med häpnad var att SDs propagandamaskin slagit igenom och vunnit över även en tjej som hade en utländsk pojkvän. Otroligt fint jobbat måste man faktiskt erkänna.

 

Jag menar mindre invandring, mindre kriminalitet, säkrare gator? Klart man skriver under den ekvationen, som den presenteras.

 

Å andra sidan kan man inte hjälpa att bli så himla less på alla invandrare som gör sitt bästa för att främja främlingsfientligheten (en minoritet, men de märks så tydligt). Jag menar alla dessa brottslingar med utländsk bakgrund är SD.s bästa vänner och bästa PR-apparat.

 

Dagens situation med många med utländsk bakgrund som inte kunnat anpassa sig till samhället, främlingsfientliga vågor, högre kriminalitet än innan.... allt vittnar tyvärr om att de etablerade partierna inte tagit sitt ansvar och låtit ogräset växa till en nivå att det nu ter sig omöjligt att ansa trädgården.

 

Jag vidhåller i alla fall att lösningen på problemen är att aktivera sig genom traditionella partier, kanske nya partier som ger helhetslösningar, och inte sälja sin själ till missnöjespartier vars historik och rötter luktar som tyskt avlopp anno 1939.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amutu: att man tvingas gå om skolan tycker inte jag gör det rätt att begå brott.

 

st: "Se bara historiskt vad som har hänt när nationalistiska element fått makten." nu är det säkert nazityskland för 70år sedan du tänker på men du kan ju annars titta på norge som knappt tar emot några invandrare alls jämfört med sverige. tycker inte det verkar gå jättedåligt för det landet.

 

ja din förra flickvän blev nog tillsammans med dig för att hon var rasist och i smyg tänkte skicka dig till iran igen. eller så inte.

 

vilket parti hade du tänkt ska lösa problemen med invandringen och för låga straff för grova & upprepade brott då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amutu: att man tvingas gå om skolan tycker inte jag gör det rätt att begå brott.

 

st: "Se bara historiskt vad som har hänt när nationalistiska element fått makten." nu är det säkert nazityskland för 70år sedan du tänker på men du kan ju annars titta på norge som knappt tar emot några invandrare alls jämfört med sverige. tycker inte det verkar gå jättedåligt för det landet.

 

ja din förra flickvän blev nog tillsammans med dig för att hon var rasist och i smyg tänkte skicka dig till iran igen. eller så inte.

 

vilket parti hade du tänkt ska lösa problemen med invandringen och för låga straff för grova & upprepade brott då?

 

 

Att norge har bra cashflow beror väl knappast på att de tar in få invandrare?!

Tycker kanske också att det borde stängas igen lite, tills vi kan ta hand och integrera alla. SD får visserligen upp frågan, men vilket etablerat politiskt parti skulle ta efter ett parti med smygrasister och inavlade bönder?

 

Inget parti vill förknippas med SD och vågar därför inte ta upp frågan överhuvudtaget, vilket så klart inte är bra. Öh forts följer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

invandring är väl ibland till för att hjälpa de som kommer in också

 

Japp. Invandringspolitken är till för att hjälpa dem som har det sämre ställt genom att vara snäll. Det verkar som att vi i Sverige är rätt så snälla, med tanke på att vi tar emot fler asylsökande än EU och USA tillsammans.

Som jag har fattat det hela vill SD ha en invandringspolitik liknande den som finns i exempelvis Kanada och USA, dvs att man måste ha utbildning, jobb, försörjning med mera för att komma in i landet. Stort fokus på arbetskraftsinvandring istället för asylinvandring alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att norge har bra cashflow beror väl knappast på att de tar in få invandrare?!

Tycker kanske också att det borde stängas igen lite, tills vi kan ta hand och integrera alla. SD får visserligen upp frågan, men vilket etablerat politiskt parti skulle ta efter ett parti med smygrasister och inavlade bönder?

 

Inget parti vill förknippas med SD och vågar därför inte ta upp frågan överhuvudtaget, vilket så klart inte är bra. Öh forts följer

 

jo det är sant dom har ju rätt mycke naturtillgångar :-D, men det känns som du missat att invandrare begår fler våldsbrott och det är rätt hög arbetslöshet i sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att norge har bra cashflow beror väl knappast på att de tar in få invandrare?!

Tycker kanske också att det borde stängas igen lite, tills vi kan ta hand och integrera alla. SD får visserligen upp frågan, men vilket etablerat politiskt parti skulle ta efter ett parti med smygrasister och inavlade bönder?

 

Inget parti vill förknippas med SD och vågar därför inte ta upp frågan överhuvudtaget, vilket så klart inte är bra. Öh forts följer

 

Skulle SD få en vågmästarroll så kommer riksdagspartierna bli tvungna att ta tag i frågan. Vilket jag verkligen ser fram emot. Vem kommer våga ta första steget? FP har väl varit där och nosat. Jag hoppas verkligen att SD kommer över 4% för att få se vad som händer. :) Kommer dock inte att rösta på dem, blir KD för mig!

 

Sen har väl finnarna inte så öppna gränser, men det är tydligen världens bästa land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl självklart ? Men ska man behöva gå om skolan återigen fullt ut ? Du förstår min poäng antar jag eller så vill du inte förstå.

 

Det beror väl på hur väldokumenterad din mammas utbildning faktiskt är och hur utbildningssystemen ser ut där ni kommer ifrån. Nu vet jag inte hur lätt det är att fejka utbildningsintyg osv. Det är svårt.

 

Om du drivit en privat klinik och det kommit in en man från låt säga Elfenbenskusten som var utbildad läkare och hade 30 års erfarenhet. Han har varit i landet i 2 år och behärskar det svenska språket helt okej. Hade du anställt honom bara sådär utan vidare? Var väl något fint exempel med någon dansk läkare som arbetat i Norge och fått massa varningar och nu var här i Sverige. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lakare-har-varnats-i-sverige_4761479.svd

 

Men sen behövde hon väl inte gå om skolan fullt ut? Att man får läsa SFI, svenska A och B när man kommer hit är väl inte mer än rätt?

 

När jag varit utomlands och blivit sjukt har jag bävat inför att besöka läkare eller att hamna på sjukhus. De är säkert kompetenta, men tycker bara inte det känns rätt att besöka någon som har sin mottagning i en skjulsliknande byggnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är väl självklart ? Men ska man behöva gå om skolan återigen fullt ut ? Du förstår min poäng antar jag eller så vill du inte förstå.

 

du har rätt. man borde inte behöva gå om hela skolan men ska din mamma jobba som läkare i sverige så SKA hon kunna svenska perfekt, vill hon städa så kvittar det väl.

 

klanton: sverige tar väl emot flest invandrare i eu i förhållande till folkmängd? är dock inte helt säker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen vidare koll, men är det inte så att sjukt många går i pension om några år, och vi kommer behöva extra arbetskraft? Håna gärna om jag är ute och cyklar.

 

Jag tycker att många är fruktansvärt orättvisa i sitt tänk gällande invandrare. Att tänka "de jävlarna kommer hit och tar våra jobb" och "de jävlarna kommer bara hit och latar sig utan att jobba" på samma gång funkar inte.

 

Sen har jag alltid känt att vi har ett överdrivet stort fokus på landsgränser överlag. Så fort det handlar om att släppa in någon i vårt kära Sverige, försvinner all medmänsklighet på en gång. När man diskuterar invandring med random folk är det ytterst sällan man hör någon prata om något annat än hur invandringen påverkar oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen vidare koll, men är det inte så att sjukt många går i pension om några år, och vi kommer behöva extra arbetskraft? Håna gärna om jag är ute och cyklar.

 

Jag tycker att många är fruktansvärt orättvisa i sitt tänk gällande invandrare. Att tänka "de jävlarna kommer hit och tar våra jobb" och "de jävlarna kommer bara hit och latar sig utan att jobba" på samma gång funkar inte.

 

Sen har jag alltid känt att vi har ett överdrivet stort fokus på landsgränser överlag. Så fort det handlar om att släppa in någon i vårt kära Sverige, försvinner all medmänsklighet på en gång. När man diskuterar invandring med random folk är det ytterst sällan man hör någon prata om något annat än hur invandringen påverkar oss.

 

Den relativa arbetslösheten ligger väl på lite över 9% nu, så tror inte det kommer bli brist på arbetskraft. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har rätt. man borde inte behöva gå om hela skolan men ska din mamma jobba som läkare i sverige så SKA hon kunna svenska perfekt, vill hon städa så kvittar det väl.

 

klanton: sverige tar väl emot flest invandrare i eu i förhållande till folkmängd? är dock inte helt säker

 

Jo så borde det vara. Annars blir det som sagt lite logiskt glapp :-)

 

Nu har jag ingen vidare koll, men är det inte så att sjukt många går i pension om några år, och vi kommer behöva extra arbetskraft? Håna gärna om jag är ute och cyklar.

 

Jag tycker att många är fruktansvärt orättvisa i sitt tänk gällande invandrare. Att tänka "de jävlarna kommer hit och tar våra jobb" och "de jävlarna kommer bara hit och latar sig utan att jobba" på samma gång funkar inte.

 

Många verkar ju blanda ihop arbetskraftsinvandring och asylinvandring. Stooooor skillnad. Om man ska göra väldigt grova generaliseringar så tar Sverige in många analfabeter från u-länder medans usa/kanada mfl tar in välutbildade asiater. Man behöver nog inte vara professor i ekonomi för att dra en slutsats om vilken typ av invandring som gynnar den egna ekonomin mest. Sen om nu någon skulle föreslå en ökning av arbetskraftsinvandring och en minskning av asylinvandringen är denna person plötsligt rasist/främlingsfientlig/nazist/idiot osv osv. Det kan ju tyckas lite konstigt att det är extremt kontroversiellt att ifrågasätta att ta in 100 000 invandrare per år (inte säker på siffrorna) när arbetslösheten ligger på 9%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så borde det vara. Annars blir det som sagt lite logiskt glapp :-)

 

 

 

Många verkar ju blanda ihop arbetskraftsinvandring och asylinvandring. Stooooor skillnad. Om man ska göra väldigt grova generaliseringar så tar Sverige in många analfabeter från u-länder medans usa/kanada mfl tar in välutbildade asiater. Man behöver nog inte vara professor i ekonomi för att dra en slutsats om vilken typ av invandring som gynnar den egna ekonomin mest. Sen om nu någon skulle föreslå en ökning av arbetskraftsinvandring och en minskning av asylinvandringen är denna person plötsligt rasist/främlingsfientlig/nazist/idiot osv osv. Det kan ju tyckas lite konstigt att det är extremt kontroversiellt att ifrågasätta att ta in 100 000 invandrare per år (inte säker på siffrorna) när arbetslösheten ligger på 9%.

 

Nää, det är ju bättre att de dör pga krig och svält än att vi förlorar några jobb.

I övrigt är jag med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, det är ju bättre att de dör pga krig och svält än att vi förlorar några jobb.

I övrigt är jag med!

 

när tycker du det är nog med arbetslöshet då?

 

det skulle vara bättre att rädda folk från svält på plats tycker jag. går nog rädda fler så än att ta in alla svältande till sverige. (det är nog inte främst dom som inte har råd med mat som kommer hit.)

 

det är nog många som hört att det är bra i sverige och bara vill testa lyckan här liksom. jobbar in 3k i månaden i deras hemländer och sen får dom höra om sverige där man får en gratis lägenhet, gratis tandvård och pengar om man säger att man har flytt från krig och förföljelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...