Gå till innehåll

Vad gäller om en spelare berättar om sin hand?


empa

Recommended Posts

Hejsan.

 

För ca en månad sedan så var jag på besök hos några gamla barndomskompisar i den värmländska urskogen. Dessa resor till Värmland har mer eller mindre alltid innehållt poker, hemkört och Nintendo 8 bit. Hursomhelst så var det pokerdags på fredagen och efter ex antal timmar spelande och alldeles för många kaffe + hemkört så var alla i strålande form. Korten delades ut för ännu en omgång. Själv satt jag i big blind och fick AJ. Det höjdes som vanligt en standard höjning av "fylletratten" bredvid mig. Jag synade och han på knappen synade...

 

Vi är nu 3 man med i potten, floppen kommer 99A. Vi kallar våran maniac för fylletratten som nu är först och tala. Han är tokfull och av någon anledning så får han för sig att inte jag är med i spelet. Han lutar sig över till mig svamlar lite och visar sin Q9 som han har på handen.

 

Sedan bettar han. Jag skrattar och lägger mig. Nu till frågan killen som sitter efter mig är ovetande eftersom inte jag avslöjat vad "fylletratten" har. Vad säger regelboken här?

 

Kan de spela färdigt handen? är "fylletratten" skyldig att visa korten för alla som är i handen då han visat för en? Eller blir han diskvalificerad...

 

Till saken hör ju faktiskt att jag skulle synat ner honom med AJ.

 

 

Tacksam för svar.

 

* RP och flytt till Allmänn - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall handen visas för övriga deltagare. Om hans hand är död så är vi fortfarande två med i potten och jag kan ha en fördel av att veta att en 9:a är borta.

 

Hursomhelst om någon råkar visa korten eller något av korten för en medspelare så är hans hand död?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något vi alltid brukar köra med är "Show one, show all" dvs vill man visa sina kort när man lägger sog så visar man alla dem. Gäller även vid visning av kort efter handen är klar.

 

Visa korten när man lägger sig och handen inte är färdigspelad = hängning i Texas.

 

Hur faan kan man göra det med flit?

 

Det borde bestraffas med blästringsburen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något vi alltid brukar köra med är "Show one, show all" dvs vill man visa sina kort när man lägger sog så visar man alla dem. Gäller även vid visning av kort efter handen är klar.

 

Visa korten när man lägger sig och handen inte är färdigspelad = hängning i Texas.

 

Hur faan kam man göra det med flit?

 

Det borde bestraffas med blästringsburen.

 

Mena mer att ibland vill personer visa sin hand efter att det är klart för att kunna gnälla att jag skulle vara med. Menade inte att de visa korten innan handen är färdigspelad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på Elvis77.

 

Jo jag har lagt mig men det var ju till följd av att han visade mig korten och sedan bettade.. fylletratten var före mig att tala. jag satt i mitten. givetvis hade jag inte gett upp min hand om vi hade regelboken bredvid oss och fylletrattens hand var död. Då hade jag fått va först och tala med vetskapen att en 9:a var borta.

 

Vi förutsätter att spelet skulle fortgå utan fylletratten. Då känns det mest rättvis att fylletratten även visar handen för den tredje spelaren och vi spelar sedan klart handen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är alls inte död.

 

Från Robert's Rules of Poker:

If you show cards to an active player during a deal, any player at the table has the right to see those exposed cards. Cards shown during or after a deal to a player not in the pot should be shown to all players when the deal is finished.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det sista svaret motsätter sig det som tidigare skrivits. Det är dock lethes svar som låter mest rimligt och ärligt. Då fylletratten enbart förlorar på att alla får se hans kort och potten blir troligtvis inte större än den är för stunden.

 

Hursomhelst är alla överens om att lethes har det korrekta svaret eller finns det andra åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det sista svaret motsätter sig det som tidigare skrivits. Det är dock lethes svar som låter mest rimligt och ärligt. Då fylletratten enbart förlorar på att alla får se hans kort och potten blir troligtvis inte större än den är för stunden.

 

Hursomhelst är alla överens om att lethes har det korrekta svaret eller finns det andra åsikter.

 

Jag håller inte med, när kort visas är handen död.

 

Om några kort gått i mucken (som dina gjorde) så är handen död, oavsett hur fel det än var att dina kort åkte.

 

EDIT: Lethes klipp motsätter inte detta, det låter som om en icke aktiv spelare i potten visar sina kort, då ska det visas för alla. I detta fall är dock fylletrattens kort döda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan ni läsa hela aritikeln av Bob Ciaffone.

 

Kontentan är att handen inte är död men att han måste visa den för alla andra som begär det.

 

Och att jag skulle ha noterat att en nyare version kommit där det faktiskt uppdaterats till

Show one, show all. Players are entitled to receive equal access to information about the contents of another player's hand. After a deal, if cards are shown to another player, every player at the table has a right to see those cards. During a deal, cards that were shown to an active player who might have a further wagering decision on that betting round must immediately be shown to all the other players. If the player who saw the cards is not involved in the deal, or cannot use the information in wagering, the information should be withheld until the betting is over, so it does not affect the normal outcome of the deal. Cards shown to a person who has no more wagering decisions on that betting round, but might use the information on a later betting round, should be shown to the other players at the conclusion of that betting round.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Of course, an all-in player should not be showing his hand to someone else before all the betting on that deal is over. According to Brier, some cardrooms nowadays will rule your hand dead if you show it while play is still going on.

 

Hittade även denna texten i artikeln lethe. Det verkar som det finns olika bestämmelser om hur en sån här incident skall hanteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag tror att det har kommit av turneringar, där det går att göra enormt fula saker genom att visa sina kort.

 

Ex. Fyra pers är kvar. De har T100k, T200k, T1.5M, T2M. Blinds är 20k/40k. De två djupa stackarna är i blinds, kortaste stacken foldar, T200k-spelaren pushar all-in och viker upp sina äss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ex. Fyra pers är kvar. De har T100k, T200k, T1.5M, T2M. Blinds är 20k/40k. De två djupa stackarna är i blinds, kortaste stacken foldar, T200k-spelaren pushar all-in och viker upp sina äss.

 

Så sanslöst korkat.

 

Du skulle alltså foldat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ex. Fyra pers är kvar. De har T100k, T200k, T1.5M, T2M. Blinds är 20k/40k. De två djupa stackarna är i blinds, kortaste stacken foldar, T200k-spelaren pushar all-in och viker upp sina äss.

 

ja det här spelet kan vara korrekt såvida 3e och 4e pris inte ger samma utbetalning eller om ditt mål är att vinna hela turneringen, då bör du strunta att visa din hand och försöka lura till dig en syn med risk att bli utslagen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nästan de ändrat regeln för att få visa handen, har sett på tv och då sa de att handen var död när han hade visat upp den så att mer än bara han kunde se även om inte motståndaren kunde se. fast det kan nog vara från turnering till turnering, sedan supersystem har nog en del ändrats eftersom de flesta är mer eller mindre Dolly wannabes inkl mig själv så jag tror inte mna ska ta alltför hårt på hans fula trix där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En variant på samma tema:

 

Jag spelade en turnering för ett tag sedan.

Det började sakteliga dra ihop sig till finalbord, och därför var det en del folk i chatten. Jag var hopplöst sist, och kunde endast med ett par tre mirakel i rad hoppas på att klänga mig fast och var tvungen att hitta bästa möjliga läge att skjuta in mina sista marker.

 

Då börjar vissa personer i chatten heja på mig, och uppmuntra mig att gå all-in. Som den komiker man är svarade jag, en bra bit efter att jag foldat skall tilläggas "not on KK". Därefter följer en lite debatt bland övriga deltagare om vilka händer som kan stå upp mot vilka. Sen tar det inte lång tid innan pokermanagern kommer in och hotar med att låsa konton ifall man talar om vilka hålkort man har.

 

Fair enough, men i ärlighetens namn, jag tror de flesta insett att jag för det första inte pratade om mina hålkort när aktuella handen utspelade sig, utan ett par givar senare. För det andra, man behöver inte vara genusforskare för att lista ut jag som som brutal shortstack gladeligen trycker in mina sista marker om jag hittat någonting som överhuvudtaget liknat en hand.

 

Nu är jag inte helt säker på att det var just min kommentar som utläste pokermanagerns vrede, men iallafall. Vad är praxis? Får man överhuvudtaget skämta om så allvarliga saker som hålort vid ett pokerbord?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att fylletrattens hand skulle bli död.

Han gjorde en tabbe och straffet blev mindre pengar i potten.

Räcker inte det ?

 

Det brukar ofta vara problem med fylletrattar vid bordet.

 

 

Ja men så vann han ju oxå pengar, så han fick belöning istället för straff...

 

 

I vår klubb så är alla händer/kort som visas döda händer/kort. Kommer ihåg att det var någon ny med en gång, han satt och bettade som satan mot en tjej som bara check/synade hela vägen ner till rivern men då höjer hon plötsligen. Då sätter han henne all in, vid det här tillfället ligger det kanske 20k i potten. Han frågar:

- ahh sofie, hur mycket har du kvar?

hon svarar och räknar upp markerna framför sig:

- ahh runt 7 till

då helt plötsligt som en blixt från klar himmel viker han upp sina kort och visar nöten, som i detta fall var en floppad kåk...

- JA VANN, HAHAHA

tjejen: - Du vet... jag sa aldrig att jag hade synat.

 

Dahlberg - *ger markerna till tjejen*

killen - *grinar som en liten dagisflicka*

tjejen - *glad som en speleman*

 

:D så kul var det. kan tilläggas var att han tiltade bort sina resterande marker me pocket 7or handen efter ;)

 

 

iallafall, kontentan är att ALLA visade händer är döda händer, det är inte meningen att man ska se någon annans hand än ens egen. Det är vår tolkning av reglerna iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...