Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar lite hur man kan sitta och spela poker i flera månader (år?) och se pengar susa fram och tillbaka, casha ut eller in, se blindsnivåer osv och fortfarande tro att dollartecknet ska vara bakom mängden pengar? Man måste ju ha sett det tusentals, kanske miljontals gånger - ändå så känns det som om folk oftare skriver 100$ än $100. Kan man verkligen vara en bra pokerspelare om man är så sjukt ouppmärksam?

Svaret på den frågan är säkert "ja", men jag tycker ändå att det är mycket märkligt.

* RP, lite kortare - QoS *

Postad
saken är ju den att man säger "hundra dollar" och inte "dollar hundra" varpå det känns naturligt att sätta ett dollartecken bakom istället för framför.

Precis så resonerar jag med.

Postad
saken är ju den att man säger "hundra dollar" och inte "dollar hundra" varpå det känns naturligt att sätta ett dollartecken bakom istället för framför.

Det är samma sak på engelska, men där sätter man $ före beloppet.

Nån språkvetare som kan förklara? Jag kräver svar! :)

- QoS

Postad

En sak är säker: Det spelar ingen roll ifall du sätter $ före eller efter 100, eller om du ens kan stava vartannat ord rätt.... det verkar gå bra att vinna på poker i alla fall.

Jag vet inte hur det är med er andra, men när någon skriver ett inlägg där vart tredje ord är felstavat kan jag inte riktigt förstå hur den personen dessutom vinner pengar på poker. Men det finns tydligen inget samband mellan att stttafva rätt och spela vinnande poker. Eller?

Postad

Det är samma sak på engelska, men där sätter man $ före beloppet.

Nån språkvetare som kan förklara? Jag kräver svar! :)

- QoS

Den var bra :) . Antar att du menar £, annars känns inlägget lite tomt på ny info ;) .

Postad
En sak är säker: Det spelar ingen roll ifall du sätter $ före eller efter 100, eller om du ens kan stava vartannat ord rätt.... det verkar gå bra att vinna på poker i alla fall.

Jag vet inte hur det är med er andra, men när någon skriver ett inlägg där vart tredje ord är felstavat kan jag inte riktigt förstå hur den personen dessutom vinner pengar på poker. Men det finns tydligen inget samband mellan att stttafva rätt och spela vinnande poker. Eller?

Jag som dessutom skriver proffessionellt förstår inte hur jag kan stava fel i nästan varje mening jag skriver här på forumet - eller det vet jag, om jag gav fan i att multitabla samtidigt som jag hamrade på tangentbordet så skulle inte så många bokstäver hamna i chatten påpokerbordet utan i just det inlägg jag håller på att skriva...

Postad
Tror QoS menar att man säger samma sak, exempelvis ten dollars och inte dollars ten

Inte riktigt i form idag känner jag. Självklart menar han det. Jag gjorde kopplingen engelska-England helt omotiverat.

Postad
Jag bryr mig inte om stavningen, jag bryr mig inte om hur andra stavar... Bara de har nått vettigt att säga

Jag bryr mig egentligen inte heller om hur folk stavar. Huvudsaken är ju att man begriper vad de vill säga.

Jag tänkte mer kopplingen till att vara duktig på poker. Det känns som att en person som skriver dåligt dessutom kanske inte läser så mycket. Därigenom läser den personen kanske inte alltför mycket pokerlitteratur och missar en del av teoribiten. Det är väl lite grann som tråden som handlar om utbildningens betydelse.

Att skriva dåligt kanske är ett tecken på att utbildning och liknande inte är så intressant. En sådan person kanske inte heller lägger någon vikt vid att "utbilda" sig inom poker, utan spelar bara på för "egen maskin".

Ja, ja, en massa struntprat egentligen. Men vad annars ska jag sysselsätta mig med på jobbet? Jobba? :roll:

Postad

Detta är lite intressant faktiskt... Inte om stavning osv... men att man skriver $100 eller €100 eller £100 eller "Yen"100... och sedan skriver 100Kr... problemet är dock att vår valuta förkortas SEK och om man ska få ut lite pengar i SEK så anges det SEK100. Alltså på precis samma sätta som i nästan alla andra språk.... I USA skriver man 100 dollar. De har dock ingen godkänd förkortning för sin valuta som man kan använda i tal och skriftesspråk som vi har.. Kr.

Varför det är så?...Ja det vet jag inte....

Jag vet inte ens om min poäng gick fram... Den är lite förenklad... "Vi gör på samma sätt men har lite specialfall som gör att vi kan sätta Kr bakom"

Postad

Det jag tänkte mest på var just att det var ouppmärksamt att inte ha notarat dollartecknets plats efter att ha sett det så många gånger. Att vara ouppmärksam kan ju inte vara en bra egenskap hos en pokerspelare.

Postad

Så länge man inte skriver $100 dollar eller SEK25 kr som vissa tomtar, bryr jag mig väldigt lite.

När jag skriver mail till kunder och leverantörer runt om i världen brukar jag skriva "rätt". På ett pokerforum känns det som att det spelar ungefär lika stor roll som från vilket håll man torkar röven när man har bajsat.

Postad
Så länge man inte skriver $100 dollar eller SEK25 kr som vissa tomtar, bryr jag mig väldigt lite.

När jag skriver mail till kunder och leverantörer runt om i världen brukar jag skriva "rätt". På ett pokerforum känns det som att det spelar ungefär lika stor roll som från vilket håll man torkar röven när man har bajsat.

Jag torkar mig bakåt.

Postad

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Jag har länge kört från höger till vänster men när jag tänker efter kanske bakåt ev. framåt resulterar i renare filsingar...

Fan, jag vill prova detta genast känner jag... :lol::lol::lol:

Postad

En del saker behöver man bara lära sig, i en strävan att göra mer rätt än fel i livet.

Dollartecknet ska skrivas före värdet, $100, men läses "100 dollar", precis som § uttalas paragraf och "den 16 maj" läses "den 16:e maj" utan att man skriver ut "kolon+e"...

Vill man att någon ska läsa det man skriver kan man ju lägga till viss ansträngning för att göra den upplevelsen så enkel och problemfri som möjligt.

Jag kan irritera mig på felaktigheter men på ett forum får man ha överseende. Som någon sa håller detta forum hög nivå.

Det var väl någon fjortischattare här för ett tag sedan som fick sig, med all rätt, en riktig avhyvling pga väldigt märkliga yttringar i text.

Så länge vi håller oss där ovanför så kan jag väl se mellan fingrarna på några felplacerade dollartecken även om det skär i hjärtat.

Postad
Framåt är oöverträffbart.

Ja men det har väldigt lite med ursprungsfrågan att göra, så det tar vi en annan gång i en annan tråd

Gunnar Rehlin torkar sig framifrån!

Postad
Jag som dessutom skriver proffessionellt förstår inte hur jag kan stava fel i nästan varje mening jag skriver här på forumet

Det heter "professionell". ;)

Öh? testa att läsa hans mening högt för dig själv med ditt ordval och sen med hans :P

EDIT: DOH, läsa är inte min starka sida heller tydligen, stavning klarar jag mig bra utan :D