Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Spelar väl egentligen ingen roll, eftersom du inte kan räkna så på en enskild hand... Allt beror på hur motståndaren satsar.

Det spelar visst roll. Tänk om sannolikheten var 50% att när någon har AA så sitter någon annan på bordet på AK eller KK. Det "spelar väl roll"?

Han frågar inte om hur man spelar, bara vad sannolikheten är. Jag tror förresten att det redan finns en tråd om det här... kanske.

Postad

Jag tror att det finns minst fem såna här trådar :)

Men iaf: Visst spelar det roll om det är 0% eller 100% chans att motståndaren har AA, men det är knappast det som är alternativen. Poängen är ju att det inte går att göra nåt vettigt med sannolikhetssiffror utan att ta hänsyn till motståndarens spel.

Postad
Spelar väl egentligen ingen roll, eftersom du inte kan räkna så på en enskild hand... Allt beror på hur motståndaren satsar.

Det spelar visst roll. Tänk om sannolikheten var 50% att när någon har AA så sitter någon annan på bordet på AK eller KK. Det "spelar väl roll"?

Han frågar inte om hur man spelar, bara vad sannolikheten är. Jag tror förresten att det redan finns en tråd om det här... kanske.

Titta på mina beräkningar här: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=129271&highlight=#129271

Sannolikheten för att en given spelare har AA är 3/50*2/49.

Är det 9 andra spelare får vi 9*3/50*2/49 att någon har AA.

Samma sannolikhet för att någon har KK.

Sannolikheten för att två givna personer har AA respektive KK är 3/50*2/49*3/48*2/47.

De två personerna kan väljas på 9*8 sätt. Sannolikheten är därför 9*8*3/50*2/49*3/48*2/47

Lägger vi ihop sannolikheterna att någon har AA med att någon har KK räknar vi fallet att både AA och KK är ute två gånger.

Alltså är sannolikheten 9*3/50*2/49 + 9*3/50*2/49 - 9*8*3/50*2/49*3/48*2/47 = 4,361... % att antingen AA eller KK eller både och finns utdelat.

Postad

tackar!

så ca 2% på AA och 2% på KK. då man bör kanske budgetera bort en out i vissa situationer?

kan man förenkla distributionerna så? hur stort avviker denna siffran från verkliga resultatet där man räknar med a över b etc?

Titta på mina beräkningar här: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=129271&highlight=#129271

Sannolikheten för att en given spelare har AA är 3/50*2/49.

Är det 9 andra spelare får vi 9*3/50*2/49 att någon har AA.

Samma sannolikhet för att någon har KK.

Sannolikheten för att två givna personer har AA respektive KK är 3/50*2/49*3/48*2/47.

De två personerna kan väljas på 9*8 sätt. Sannolikheten är därför 9*8*3/50*2/49*3/48*2/47

Lägger vi ihop sannolikheterna att någon har AA med att någon har KK räknar vi fallet att både AA och KK är ute två gånger.

Alltså är sannolikheten 9*3/50*2/49 + 9*3/50*2/49 - 9*8*3/50*2/49*3/48*2/47 = 4,361... % att antingen AA eller KK eller både och finns utdelat.

Postad
tackar!

så ca 2% på AA och 2% på KK. då man bör kanske budgetera bort en out i vissa situationer?

kan man förenkla distributionerna så? hur stort avviker denna siffran från verkliga resultatet där man räknar med a över b etc?

Budgetera bort en out? Hm, nja.. om bettandet är sådant att det förefaller väldigt sannolikt att någon har AA eller KK bör du väl oftast lägga dig... I annat fall är ju osedda kort osedda kort, det är inget speciellt med A eller K.

Sen förstår jag inte vad du menar...?

Postad

Rent allmänt finns det väldigt många anledningar att budgetera bort outs om du sitter med (oförbättrat) AK och tror att man är efter. Att räkna handen som en sexoutare för att det är sex kort som hjälper ens hand är en mycket dålig idé, speciellt i en flervägspott. (Är handen heads up kan ju även en oförbättrad AK vara bästa handen så då blir ju läget rätt annorlunda.)

Någon kan redan ha tvåpar eller set (eller för den delen KK/AA).

Någon kan ha dig omvänt dominerad (Dvs ha en sämre Ess/Kunghand som träffat sin kicker.)

Du kan träffa din hand på turn men sedan själv bli utdragen på river.

/Bjorn

Postad

nu tror jag ni båda missförstod mig.

antag att man med AK på button reraisar, big bland cappar, du och 2st callar. floppen kommer KT2 rainbow. floppen betar bigblind, du raisar, biglind reraisar och floppen cappas av dig, du och 2st ser river. turn 2. bet,raise fram till dig. hur många outs har man?

angående distributionsteori etc. nevermind.... ville bara veta hur gymnasiematten skiljer sig från verkligheten. men det är säkert försumbart i detta fallet.

Rent allmänt finns det väldigt många anledningar att budgetera bort outs om du sitter med (oförbättrat) AK och tror att man är efter. Att räkna handen som en sexoutare för att det är sex kort som hjälper ens hand är en mycket dålig idé, speciellt i en flervägspott. (Är handen heads up kan ju även en oförbättrad AK vara bästa handen så då blir ju läget rätt annorlunda.)

Någon kan redan ha tvåpar eller set (eller för den delen KK/AA).

Någon kan ha dig omvänt dominerad (Dvs ha en sämre Ess/Kunghand som träffat sin kicker.)

Du kan träffa din hand på turn men sedan själv bli utdragen på river.

/Bjorn

Postad
antag att man med AK på button reraisar, big bland cappar, du och 2st callar. floppen kommer KT2 rainbow. floppen betar bigblind, du raisar, biglind reraisar och floppen cappas av dig, du och 2st ser river. turn 2. bet,raise fram till dig. hur många outs har man?

Nu är ju frågan lite svårbesvarad utan att veta mer om motståndet och vad som är typiskt spel på bordet men i de allra flesta fall så är det inte relevant att räkna outs här. Till att börja med måste du vara minst 80% säker på att du inte har bästa handen NU för att ens fundera på att lägga dig.

/Bjorn

Postad

Om vi t.ex. antar att han skulle spela så där med AA, KK, AK och TT så förhåller sig sannolikheterna så som antalet sätt man kan få ihop respektive hand givet de kort man ser dvs;

AA 3, KK 1, AK 6, TT 3

Mot dessa har man 2, 0, 23 och 2 outs dvs i snitt har vi ca 11½ outs om man nu nödvändigtvis vill räkna outs. Skulle han vara så pass lös att han spelar likadant med KQ så får vi lägga på de 8 sätt han kan ha den handen och de 42 outs vi har då vilket ger ungefär 23 dvs vi är even money.

/Bjorn