Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, ursäkta om denna fråga redan är ställd någonstans men jag har inte kunnat hitta den.

Jag är en nybliven spelare av Texas Hold Em. Har spelat i ca 1,5 månad lite sporadiskt efter att ha upptäckt ett fantastiskt roligt spel som jag tidigare rynkat på näsan åt och sett ner på, jag ber om ursäkt. Har spelat schack och backgammon mkt innan men är nu helt frälst på poker. Faktum är att det var avsnittet "Brilliant Minds" på TV4 Sport (tror det hette Poker in the dark) som fick mig intresserad eftersom det var 6 matematiker som spelade och jag är själv matematiker i grunden.

Nu till min fråga, jag köpte mig Dan Glimmes bok "Pokerhandboken" där han rekommenderar att man spelar om låtsaspengar först vilket låter sunt. Dock är det ett litet problem. Jag har spelat på Full Tilt och det verkar svårt att få till något seriöst spel när 5 av 9 spelare går all-in (jag slänger mitt par i tior) och det visar sig att bästa handen var 9-8 och inte i färg. Så var hittar man seriösa spelare som vill lära sig spela med låtsaspengar eller gör man inte det?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Postad

Generellt så hittar man inte play money-spel som tas seriöst. Däremot så fungerar play money på ett sätt precis som real money; ju högre man spelar, desto bättre och seriösare är spelarna. Lotta ihop en "rulle" för 5-10 nivåer över lägsta, så borde du i alla fall få lite träning.

Postad

High stakes playmoney spelen på pokerstars ska tydligen vara rätt seriösa har jag hört.

Lär tom finnas tokjävlar som är villiga att betala för dom, 1dollar/1 miljon playmoney eller vad nu kursen ligger på.

Postad
Hej, ursäkta om denna fråga redan är ställd någonstans men jag har inte kunnat hitta den.

Jag är en nybliven spelare av Texas Hold Em. Har spelat i ca 1,5 månad lite sporadiskt efter att ha upptäckt ett fantastiskt roligt spel som jag tidigare rynkat på näsan åt och sett ner på, jag ber om ursäkt. Har spelat schack och backgammon mkt innan men är nu helt frälst på poker. Faktum är att det var avsnittet "Brilliant Minds" på TV4 Sport (tror det hette Poker in the dark) som fick mig intresserad eftersom det var 6 matematiker som spelade och jag är själv matematiker i grunden.

Nu till min fråga, jag köpte mig Dan Glimmes bok "Pokerhandboken" där han rekommenderar att man spelar om låtsaspengar först vilket låter sunt. Dock är det ett litet problem. Jag har spelat på Full Tilt och det verkar svårt att få till något seriöst spel när 5 av 9 spelare går all-in (jag slänger mitt par i tior) och det visar sig att bästa handen var 9-8 och inte i färg. Så var hittar man seriösa spelare som vill lära sig spela med låtsaspengar eller gör man inte det?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

På svenska spel finns det så låga nivåer som 0.10-0.20 stoppa in 100 kr där och spela lite.

Postad

jag skulle tipsa om shasta borden på everestpoker, freeroll sit n goes 10manna limit där top 3 får 5cent, 3cent repsktive 2cent spelbara pengar, du kan lära dig lite handvärde samt även påbörja lowstakes rulle som du senare kan bygga upp till högre nivå :)

Postad
jag skulle tipsa om shasta borden på everestpoker, freeroll sit n goes 10manna limit där top 3 får 5cent, 3cent repsktive 2cent spelbara pengar, du kan lära dig lite handvärde samt även påbörja lowstakes rulle som du senare kan bygga upp till högre nivå :)

Har för mig att de tog bort shastaborden för ett tag sen. Kan ha fel dock.

Postad
Har för mig att de tog bort shastaborden för ett tag sen. Kan ha fel dock.

:cry: :cry: Minns när jag som 14-15-årings satt och bombade all-in varje hand på dem tuneringarna. Orkade alltid flippa ihop ett par dollar som man senare samma kväll gulade på cashgameborden :oops:

Tror dem gjorde om tuneringarna efter ett tag så det blev fixedlimit, vilket sög o man började trycka in barnbidraget istället. Om jag inte missminner mig så var det från dessa turrar nioandralades byggde sina miljader som numera omsätts 10bb åt gången på de höga borden.

Postad
:cry: :cry: Minns när jag som 14-15-årings satt och bombade all-in varje hand på dem tuneringarna. Orkade alltid flippa ihop ett par dollar som man senare samma kväll gulade på cashgameborden :oops:

Tror dem gjorde om tuneringarna efter ett tag så det blev fixedlimit, vilket sög o man började trycka in barnbidraget istället. Om jag inte missminner mig så var det från dessa turrar nioandralades byggde sina miljader som numera omsätts 10bb åt gången på de höga borden.

Var nog många som byggde sina rullar där, min härstammar därifrån(ofc inga miljarder men ändå) och vet flera st till som byggt upp massiva rullar från shasta-borden.

• 2 months later...
Postad

Kan inte tänka mig att det finns seriösa playmoneyspelare. Enda anledningen att sätta sig där är om du först vill fatta hur clienten fungerar. Sedan är det slöseri med tid. Du lär dig inte nåt.

Spela på de absolut lägsta borden istället. Spelar du rätt och tålmodigt blir det dessutom lönsamt...

Postad
Mitt råd: lämna pokern fortast möjligast. :)

;)

Bra råd generellt men i detta fall finns det ju potential för framgångar:

.......Har spelat schack och backgammon mkt innan men är nu helt frälst på poker........och jag är själv matematiker i grunden.

Waterrat, starta en dagbok och berätta hur det går för dig. Posta länk i denna tråd. När du vant dig vid holdém tycker jag du ska ge omaha chansen.

Postad

först vill jag ha sagt att poker är konst och inte matematik. Fast det lär du väl inte hålla med om ändå :-)

I alla fall, jag har för mig att pokerpages hade någon typ av playmoney bord för ett antal år sedan, och det skulle visst vara väldigt seriöst. Kanske finns det även nu någon träningssida, där alla vill lära sig att spela riktigt poker.

Annars blir det ju lite seriösare spel i en freeroll än i play oney spel så det kan ju vara värt att testa. Det är klart när mörkarna går upp så blir det mer och mer turneringspoker av det, men du kan ju försöka åka ut tidigt:-)

Jag tycker full tilt har de tightaste spelarna i frirullarna, så då kanske playmoney borden är tighta där med. Men det är bara spekulation.Vet inte hur pokern är på facebook, fast det kanske är någon som inte vill skämmas för sina kompisar och därför skärper till sig

Postad
själv så började min poker karriär via facebook, testa o lira lite facebook poker. Finns många seriösa spelare där.

Har testat det jag också. Man får ju en massa slags ranking poäng osv där man kan gå upp i level osv. Så det är nog mer seriöst där skulle jag tro.

• 2 months later...
Postad

Jag skulle också vilja rösta för att göra en mindre insättning och spela allra lägsta cashgamenivåerna, eventuellt leta någon startbonus att börja lira för. Du lär dig mycket bättre på så vis skulle jag vilja lova, eftersom att folk blir mer seriösa så snart det minsta pengar är med i spelet

Postad

Ja, som typ all säger är det följande som gäller. Spela playmoney för att lära dig klienten och spelreglerna. När du har koll på reglerna och är bekväm med klienten går du över till de lägsta cashborden.

Postad
först vill jag ha sagt att poker är konst och inte matematik. Fast det lär du väl inte hålla med om ändå :-)

Så säger bara de som inte förstår matematiken ;-)

Till trådstartaren: Spela freerolls. I början av dem är det ungefär samma problem, att många går all-in, men när många av dessa sållats bort är det hyfsat seriöst spel.

Nu när du (verkar det som) mest vill få lite känsla för hur ofta man får olika händer och hur ofta olika händer vinner spelar det mindre roll om du spelar cashgame, turnering eller sit n go.